Bij 1m83 en schoenmaat 43 is 50mm setback te kort. In het verleden zat ik ook op 55mm, maar na een bikefit is het zadel naar 80mm geschoven (en ik ben niet de grootste). Dit was 2 weken wennen en daarna voelde het veel beter. Ik draai nu meer "rond" doordat ik de hamstrings nu meer meedoen.Gerwin89 schreef: ↑04 aug 2021 22:571.83, binnenbeenlente 85 en schoenmaat 43.
Ik dacht dus voor mijn gevoel dat het zadel naar voren moest, maar dat is nu wel duidelijk van niet.
Morgen komt mijn 9 cm stuurpen binnen, dus laat het zadel zo eens staan en probeer het dan eens. Bedankt voor het meedenken!
Edit: op mijn mtb heb ik ook 50 mm setback.
Het grote domme vragen topic
Even inhakend met een domme vraag van mijn kant;
setback meten vanaf de punt van het zadel is toch eigenlijk helemaal niet zinnig?
Ik fiets bijvoorbeeld met een Prologo Nago zadel rond, wat een behoorlijk lang geval is.
Vanaf de punt gemeten zal voor dezelfde positie bij dit zadel de setback wezenlijk kleiner moeten zijn dan wanneer ik bijvoorbeeld een Pro Stealth monteer...
setback meten vanaf de punt van het zadel is toch eigenlijk helemaal niet zinnig?
Ik fiets bijvoorbeeld met een Prologo Nago zadel rond, wat een behoorlijk lang geval is.
Vanaf de punt gemeten zal voor dezelfde positie bij dit zadel de setback wezenlijk kleiner moeten zijn dan wanneer ik bijvoorbeeld een Pro Stealth monteer...
Zeker geen domme vraag, maar diegene die de vraag stelde gaf aan op beide fietsen hetzelfde zadel te hebben, dus daarom gaf ik aan vanaf punt zadel. Heb je 2 verschillende zadels, dan gaat die vlieger niet op.RKN schreef: ↑05 aug 2021 09:12 Even inhakend met een domme vraag van mijn kant;
setback meten vanaf de punt van het zadel is toch eigenlijk helemaal niet zinnig?
Ik fiets bijvoorbeeld met een Prologo Nago zadel rond, wat een behoorlijk lang geval is.
Vanaf de punt gemeten zal voor dezelfde positie bij dit zadel de setback wezenlijk kleiner moeten zijn dan wanneer ik bijvoorbeeld een Pro Stealth monteer...
Even terug komen op het inkorten van de vorkbuis, ik dacht dat er starnut in zou zitten maar het is een expander.
Ik heb gelezen op het forum dat er bij een carbon vorkbuis geadviseerd word om een spacer van een mm of 5 op de stuurpen te leggen zodat als je het bovenste boutje van de stuurpen aandraait de buis niet vervormd op het uiteinde.
Alleen als deze expander op het uiteinde van de buis zit, kun je de buis toch niet vervormen?
Als ik bovenkant expander 2-3 mm onder de bovenkant van de stuurpen heb zitten (na het zagen) moet het toch goed zijn?
Ik heb gelezen op het forum dat er bij een carbon vorkbuis geadviseerd word om een spacer van een mm of 5 op de stuurpen te leggen zodat als je het bovenste boutje van de stuurpen aandraait de buis niet vervormd op het uiteinde.
Alleen als deze expander op het uiteinde van de buis zit, kun je de buis toch niet vervormen?
Als ik bovenkant expander 2-3 mm onder de bovenkant van de stuurpen heb zitten (na het zagen) moet het toch goed zijn?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Yep, zeker wanneer de expander de bovenkant van de vorkbuis afdekt, is dat geen probleem.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een topcap de vorkbuis van de bovenkant kan vervormen, misschien was die dan van karton ipv carbon...
Hetzelfde met het aandraaien van de boutjes van de stuurpen.
Door de expander kun je de vorkbuis niet indrukken wanneer je die boutjes toevallig wat te vast aandraait.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een topcap de vorkbuis van de bovenkant kan vervormen, misschien was die dan van karton ipv carbon...
Hetzelfde met het aandraaien van de boutjes van de stuurpen.
Door de expander kun je de vorkbuis niet indrukken wanneer je die boutjes toevallig wat te vast aandraait.
De reden om de vorkbuis iets langer te houden en een kleine spacer bovenop te gooien is dat dan de hele klemming van de stuurpen wordt ondersteund door de expander. Maar er zijn legio merken die het kort houden en dan is geen spacer bovenop nodig. Hoewel het er iets mooier uit ziet, kies ik zelf voor de maximum ondersteuning.
Deze link gaat in op verschillende modellen expanders https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc en GCN gaat ook in op dit onderwerp (op ca 2min). https://www.youtube.com/watch?v=mU-I-Qd6hCw.
Deze link gaat in op verschillende modellen expanders https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc en GCN gaat ook in op dit onderwerp (op ca 2min). https://www.youtube.com/watch?v=mU-I-Qd6hCw.
Klopt. Dat is de reden.Woefdram schreef: ↑07 aug 2021 08:27 De reden om de vorkbuis iets langer te houden en een kleine spacer bovenop te gooien is dat dan de hele klemming van de stuurpen wordt ondersteund door de expander. Maar er zijn legio merken die het kort houden en dan is geen spacer bovenop nodig. Hoewel het er iets mooier uit ziet, kies ik zelf voor de maximum ondersteuning.
Deze link gaat in op verschillende modellen expanders https://www.youtube.com/watch?v=8bSnbjHiFXc en GCN gaat ook in op dit onderwerp (op ca 2min). https://www.youtube.com/watch?v=mU-I-Qd6hCw.
Ligt ook aan de vorm van de topcap, als die conisch is van onder heb je al gauw een spacer erboven op nodig.
Daarnaast, hangt de locatie van de klemming van de bouten van de stuurpen af.
Als die vrij hoog zitten kun je minder vd vork afkorten, zitten die wat dieper/centraler kun je je buis diepe afkorten en is een spacer in principe niet nodig
Dan zal je eerst een definitie moeten geven van wat is een kleine vraag of wat is een domme vraag want dat is voor iedereen verschillend.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless