Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 30 aug 2021 11:05

Daarop aanhakend:

Waarom hebben wandelaars in natuurgebieden de neiging om op het enige (smalle) aanwezige fietspad lopen, terwijl er
(a) naast het fietspad vaak een mooie brede onverharde strook ligt waar geen fietsers mogen komen, en
(b) er tientallen wandelpaden kris-kras door het natuurgebied gaan, waar geen fietsers komen, veel minder wandelaars komen en de uitzichten & rustige plekken veel mooier zijn?

Niet alleen een ergernis op de racefiets, maar ook op de trekkingfiets in het bos. Er zijn ontelbaar veel paden, maar de meesten lopen op het fietspad. Terwijl er zoveel mooi(er)s te zien is als je het 1e het beste paadje naar rechts in loopt...

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 aug 2021 11:14

Dat komt doordat er niet alleen domme vragen bestaan maar vooral veel, heel veel domme mensen :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 aug 2021 11:24

wido schreef: 30 aug 2021 10:58 @wasbeer2006:" Ga gewoon rechtslopen 100% dat er minder ongelukken zijn."

Niet mee eens. Laatste jaren is de kans groter en groter dat je van achter aangereden wordt door een appende fietser. Ik loop en hardloop altijd aan de linkerkant, alleen NIET in een blinde bocht.
Je bent hardloper, daar gaat het wel goed mee, ook met groepen. Die lopen links om te kunnen anticiperen en doen het ook.

Zoals @spykerracinggo al aangeeft, dat is ook wat ik niet begrijp. WTF doe je uberhaupt op het fietspad als er een (veel mooier) voetpad naast ligt.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 30 aug 2021 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 30 aug 2021 11:25

Spykerracing90 schreef: 30 aug 2021 11:05 Daarop aanhakend:

Waarom hebben wandelaars in natuurgebieden de neiging om op het enige (smalle) aanwezige fietspad lopen, terwijl er
(a) naast het fietspad vaak een mooie brede onverharde strook ligt waar geen fietsers mogen komen, en
(b) er tientallen wandelpaden kris-kras door het natuurgebied gaan, waar geen fietsers komen, veel minder wandelaars komen en de uitzichten & rustige plekken veel mooier zijn?

Niet alleen een ergernis op de racefiets, maar ook op de trekkingfiets in het bos. Er zijn ontelbaar veel paden, maar de meesten lopen op het fietspad. Terwijl er zoveel mooi(er)s te zien is als je het 1e het beste paadje naar rechts in loopt...
Dat snap ik ook niet. Op meerdere plekken hier (rondom Den Haag) ligt er een geasfalteerd fietspad, met een prima schelpenpad voor voetgangers er naast. Maar die schelpenpaden worden nauwelijks gebruikt door voetgangers. En dat lijkt me toch een stuk fijner lopen dan een fietspad waar de wielrenners/ebikers etc. voorbij jakkeren.
En vaak ook gezinnen met (onvoorspelbare) kinderen die het fietspad verkiezen boven het wandelpad.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 aug 2021 11:33

En als je als (gravel)fietser dat schelpenpad gebruikt, wordt je nog uitgescholden ook (door die ene wandelaar die het dan wel gebruikt)

Ik ben al blij dat de café's en terrassen terug open zijn, zo zie je nog nauwelijks wandelaars voor de middag (allemaal nog in bed met een kater ;-) )
Afbeelding

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 30 aug 2021 11:40

Mijn domme vraag van vandaag over de wind (van gisteren).

Normaal gesproken trap ik me met een zucht je wind tegen al snel een breuk, maar is die zelfde wind opeens compleet verdwenen op de stukken dat je hem mee zou moeten hebben (op zich vrij logisch te verklaren, want zodra je harder gaat dan de wind neemt het effect van meewind af)

Gisterochtend leek het echter flink te waaien, maar reed ik met het (voor mijn doen) grootste gemak tegen de wind in, maar op de terugweg leek het wel of je 'storm' in de rug had. Ik kwam dus ook met een opvallend hoger gemiddelde (voor mijn doen) terug dan normaal.

Is dit mogelijk dat onder bepaalde omstandigheden de wind meer invloed heeft met wind mee dan met wind tegen.

Of is het waarschijnlijker dat :
-ik een keer super benen had? (zou dan voor het eerst zijn)
-de wind ongemerkt flink aangewakkerd is?
-ik toevallig een slimme (beschutte) route had uitgekozen (lijkt me niet als ik naar de kaart en windrichting kijk).

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 30 aug 2021 11:51

Of alle 3 een beetje

ZvanScapin
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 jul 2015 09:01

ZvanScapin 30 aug 2021 12:01

De meeste mensen die puur recreatief onderweg zijn, zijn absoluut niet bezig met het verkeer. Ze wandelen of fietsen om te ontspannen, frisse lucht te ademen en zoeken rust of wat dan ook, en verkeer past daar niet bij. Ik maak het vaak mee dat (meestal oudere) E-bikers volkomen in zichzelf gekeerd door de duinen fietsen en geen idee hebben dat ook hier de voorrangsregel geldt. En als je ze daar op aanspreekt krijg je een vebaasde blik van "waar heb je het over??, ik fiets hier gewoon..."

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 aug 2021 18:12

Bij verkeersles, ergens rond 1970, is mij geleerd aan de linkerkant van de weg te lopen. Argumentatie was: je ziet het tegemoet komende verkeer.
De mens oriënteert zich in de wereld voornamelijk met de ogen. Dus voor mij is links lopen logisch en ik raad het iedereen aan.

Aangereden worden in een blinde bocht kan ook als je rechts loopt. Er zijn ook blinde bochten waar je aan de rechterzijde als wielrenner niet doorheen kunt kijken. Dan knal je alleen achterop een wandelaar. Die zal waarschijnlijk verschrikt achterom kijken in de laatste seconde als hij je hoort.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 30 aug 2021 19:31

Helemaal correct! Die verkeersles heb ik ook gehad, In diezelfde tijd...... ( :-) ) Maar uit de reacties van tegemoetkomende fietsers tegenwoordig..... vraag ik me af of die les nog gegeven wordt ???
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 30 aug 2021 19:54

Nee_Nee schreef: 29 aug 2021 21:50 Het weer wordt gemaakt door het KNMI, althans dat hebben ze mij verteld
Dat klopt, maar om kosten te besparen wordt het maken van zonneschijn geoutsourced naar China, omdat daar alles goedkoper is.

Probleem nu met corona is dat de productie daar ook terugloopt, en dat de containers om het deze kant heen te verschepen, peperduur zijn geworden!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 aug 2021 19:58

wido schreef: 30 aug 2021 19:31 Helemaal correct! Die verkeersles heb ik ook gehad, In diezelfde tijd...... ( :-) ) Maar uit de reacties van tegemoetkomende fietsers tegenwoordig..... vraag ik me af of die les nog gegeven wordt ???
Regels van de zeventiger jaren van de vorige . Volgens mij bestaat dat regeltje 'rechts lopen' niet meer
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie