Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 07 okt 2021 11:21

Ik vind zowel fietsen als skiën veel leuker zonder helm. Zeker bij mooi weer, zalig!
Maar de realiteit is dat in het skiën de meeste ernstige hoofdletsels het gevolg zijn van botsingen op de piste. Daar bestaat voldoende statistiek over.
Dan mag je al zeer goed bedreven zijn en nauwelijks vallen, die mogelijke botsingen heb je niet volledig zelf in de hand. Net als bij andere vervoersmiddelen zijn er voldoende waaghalzen die meer durven dan kunnen en zo anderen in gevaar brengen. Helmplicht is in vele landen al van toepassing voor -16 j. Je ziet in feite nog nauwelijks skiërs of boarders zonder helm. Goede evolutie.
Idem voor het fietsen: voldoende externe gevaren ( auto's, fietsers, andere weggebruikers, staat van het wegennet, ...) die het dragen van de helm tot een noodzaak maken.
Voor de sportief-recreatieve en competitieve fietser zal een verplichting weinig veranderen aan de situatie. De helm hoort er gewoon bij.
Voor de andere fietsers zou de aanpassing bij een verplichting groter zijn. Hoe vaak zie je niet kinderen fietsen met helm (al dan niet correct gedragen), en de begeleidende (groot-)ouders zonder.
Mijn kopvrouw is verpleegkundige op een neurologische afdeling. Zelfs bij een banale valpartij aan lage snelheid zijn de gevolgen, vooral voor niet-helmdragers, vaak desastreus.
Dus, zet 'm op!

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5737
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 okt 2021 11:37

Ikzelf doe op mijn stadsfiets ook geen helm op.
Ik denk dan ook niet aan risico als ik daar op fiets.
Ja, ook met lage snelheid is er kans op hoofdletsel.
Net zo dat je kan verdinken in een plasje water.
Maar in normale omstandigheden rijdt ik op zo'n snelheid dat ik kan reageren op de meeste onvoorziene omstandigheden.
Als ik op een elektrische fiets ga rijden met maximale snelheid denk ik wel dat ik een helm op zou zetten omdat dan de reactietijd minder is.
Dit is dan ook de reden dat ik voor helmplicht ben voor e-bikes.
(dit vind mijn vrouw niet leuk omdat zij wel een gewoon tempo rijdt op haar e-bike ;) )

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 okt 2021 13:03

"Als ik langs een kanaal of rivier rijd, dan doe ik mijn autogordel af, want als ik met de wagen te water raak, dan kan ik de gordel niet meer losmaken en dan verdrink ik vast en zeker" (Onzinredenering anno 1975)

hayes

hayes 07 okt 2021 13:18

Tegen heel wat maatregelen die we nu doodnormaal vinden, was vroeger ook véél weerstand.
Motorhelm is er ook zo ééntje.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 07 okt 2021 13:29

Of alcoholcontrole bij autobestuurders. Eerst was dat er niet, dan equivalent van 7 glazen op relatief korte tijd om dan te worden zoals we het nu kennen in België. Elke verstrenging was er veel tegenstand van de rijdende drinker. Café's zouden sluiten, niemand zou op café gaan en iets anders bestellen dan bier,...

Roken in de horeca is er ook zo eentje.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12639
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 okt 2021 14:30

Op de vorige pagina stond het al we verplichte graag dingen waar we geld aan verdienen of aan de controle op deze/een maatregel.

Een goed voorbeeld is snelheidscontroles. Wie komt ze niet tegen, aantal doden snelheid valt best mee, tenminste als je appels met appels vergelijkt. Het aantal doden door alocohol/drug/medicatie zijn er ongeveer net zoveel, maar controles vrijwel 0.

Daar geef je een verkeerd beeld mee af!
Controleer in een woonwijk eens bestuurders op gebruik van telefoon en zet daar vijf jaar rijontzegging op, daar wordt het veiliger van en wij zijn echt een keer van de files af!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 okt 2021 14:53

Je kunt beter geen helm dragen dan een helm verkeerd dragen...

Die heb ik in de discussie nog niet langs zien komen, maar is wel iets wat je vrij vaak ziet bij kinderen of e-fietsers. Een te grote (op de groei) of te kleine helm, die bij voorkeur ergens op het achterhoofd bungelt.

Als je dan een helmplicht gaat brengen, al dan niet tot een bepaalde leeftijd. Dan ga je bewerkstelligen dat er minder gefietst gaat worden en dat het gevaar niet per se lager wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 okt 2021 15:34

Slaat eigenlijk op het vaccineren of juist niet, Maar vind hem voor veel veiligheidsregels toepasselijk:
Bijlagen
ik doe mijn koplampen niet aan.jpg
Ach, ik zeg ook maar wat

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 okt 2021 16:40

Ik vind hem supergoed

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 okt 2021 10:03

Ik vind het dan weer helemaal nergens op slaan, niet voor het beoogde publiek en al helemaal niet met betrekking op de fietshelm op de stadsfiets.

Van fietsen zonder helm wordt de kans op een ongeluk niet groter (volgens sommige onderzoeken zelfs kleiner). Ook leidt maar een heel klein percentage van de valpartijen met de fiets tot ernstig letsel en/of een flinke kostenpost aan schade.

Veiligheidsmaatregelen moeten zinvol en proportioneel zijn. Aan b.v. het dragen van een autogordel kleven nauwelijks nadelen. Zou het al zo zijn dat mensen vanwege de plicht die te dragen minder gaan autorijden, is dat een win-win situatie.

Ga je de fietshelm verplichten, is het aannemelijk dat veel mensen minder of zelfs niet meer de fiets pakken voor woon-werkverkeer of om naar school te gaan. Dan wordt de bevolking ongezonder, wordt het drukker op de weg met als gevolg meer ongelukken en wordt het OV tijdens de spits nog drukker.

Zo zul je voor iedere maatregel een afweging moeten maken. Ga je redeneren zoals hierboven, dan moeten we iedereen 24/7 in 30cm piepschuim inpakken o.i.d.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 08 okt 2021 10:09

Ach, dat is gewoon een mentaliteitswijziging. Als je die helm nu verplicht, dan is dat voor alle kinderen die nu geboren worden de normale gang van zaken. Voor kinderen tot 10jaar is dat een keuze die ze zelf niet maken, maar de ouders. Die gaan dus ook mee zijn. Doorgaans zie je dan bij jongeren tot 25jaar een grote groep die vanuit verantwoordelijkheidsgevoel dan ook een helm gaan dragen. Zoiets kan dus veel sneller keren dan je zou denken.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 08 okt 2021 10:16

Ieder voorbeeld en iedere "grap" gaat natuurlijk wel ergens mank. Voor mij is de extra bescherming die een helm biedt echter meer dan bewezen, op de motorfiets, maar ook op de fiets. Ieder argument dat nu tegen een fietshelm wordt gebruikt is in het verleden ook voor de motorhelm gebruikt. Toch vindt vrijwel iedereen nu een motorhelm de normaalste zaak van de wereld. Hoop dat het zo met de fietshelm ook gaat. Er is voor mij eigenlijk geen enkel redelijk argument om niet altijd een fietshelm op te zetten, Net als dat ik op de motorfiets altijd een helm opzet en beschermende kleding draag. En ja ook ik vind het er (nu nog) ridicuul uit zien als iemand op een stadsfiets een helm op heeft maar dat dat gold in de jaren 60 ook voor een motorhelm, dus dat went echt wel.
Maar mijn post was eigenlijk gewoon bedoeld om mensen te kietelen en niet om er over te discussieren.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie