Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 10 feb 2021 16:58

hayes schreef: 10 feb 2021 16:31 Het is vooral straf omdat je leverancier dat gewoon weer doorverkoopt aan 0.25 euro.
Ok, ze hebben er nog wel kosten aan, maar dat is toch weer mooie winst.
Ik neem m'n stroom af van Ecopower, een groene coöperatieve. Dus ik gun hen nog wel wat.
Vorig jaar heb ik na de afrekening een dikke 1,18 euro teruggekregen. M'n productie covert dus bijna op de kwh m'n verbruik. Zodra we de digitale teller verplicht krijgen, zal me dat dus meer kosten. Een stuk meer.
[advocaat van de duivel modus aan]
Maar die € 0,25 is dus wel inclusief btw. Per saldo betaal je dus maar 20ct bij 21% btw aan de energeileverancier. Verder zie ik niet in waarom JIJ aan de netbeheerder de netwerkkosten en de vastrechtkosten (kosten voor meter et.) zou moeten doorberekenen want dat zijn kosten die jij niet maakt maar zij, dus da's ook al weer een procent of 30-40 die er af gaat. Daarnaast is het logisch dat een bedrijf die energie inkoopt om te verhandelen daarvoor minder betaalt dan het waarvoor zij het verkopen. Vanuit economisch perspectief ook volkomen verdedigbaar.
[advocaat van de duivel modus uit]

Eneehh ... ik snap de frustratie hoor. Heb dat zelf ook wel een beetje. Maar eigenlijk is het niet zo heel erg onredelijk. Los van de rare fratsen die de Belgische regering (ook) op dit gebied uithaalt. Ik volg het een en ander via https://solarmagazine.nl/ en stel vast dat jullie regering met pv-systemen net zo'n zwabberend beleid voert als de Nederlandse bij corona :mrgreen:

Bij mij liggen de panelen er nu 119 maanden op en ze hebben al dik, heel dik, hun geld opgeleverd, ondanks het feit dat ik er naar huidige maatsteven belachelijk veel geld voor heb betaald.
Ik troost mijzelf met de gedachte dat ik nog iets voor mijn kinds kinderen doe door het milieu (iets) minder te belasten.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

hayes

hayes 10 feb 2021 17:55

Ik snap de frustratie bij anderen. Ik had me eigenlijk al veel eerder verwacht aan iets dergelijks.
De zonnepanelen waren mijn beste investering ooit.

Ik heb er destijds 10.000 euro voor geleend. Nu kost dat nog minder dan de helft. Na een goeie 4 jaar waren ze terugverdiend.
Ik kon de aankoop aftrekken van de belastingen. Ik kon de rente van m'n lening aftrekken.
Ik kreeg vanaf het begin 1000 euro per jaar voor groene stroom certificaten. En dat 20 jaar lang.
En de eerste jaren betaalde ik geen netwerkkosten. Dat is is na een paar jaar veranderd.
Ik ben een lichtgroene jongen dus ik heb ze ook wel gelegd met dat aspect in m'n achterhoofd. Al was het ook gewoon een weldoordachte belegging.

Netwerkkosten betaal ik net zo goed als zij. Dat maakt in België zelfs zowat de helft van de elektriciteitsprijs uit.
Zelfs met een nulverbruik betaal ik nu ca. 450 euro per jaar. Dus die zou ik in principe als handelaar (want dat ben ik dan ook uiteraard) moeten doorrekenen.

Als ik het wat kan inschatten zal het me ook geen stukken van mensen kosten. Ik schat zo'n 50-100 euro per jaar extra. Maar de digitale meter wordt ons door de strot geduwd met het excuus dat je zo beter je verbruik kan afstemmen. Dat is BS. Overdag in de periode half maart - half september produceer je 80% of meer van je jaarproductie. Hoe moet je dat dan gaan consumeren. Al je machines aanleggen terwijl je niet thuis bent? Iets wat de brandweer altijd afraadt. Het is gewoon een kostenbesparing. Jij betaalt de nieuwe meter en zij moeten geen hordes mensen meer de baan opsturen om de meterstand op te nemen.

Los van zonnepanelen: bedoeling is ook om binnenkort de prijs af te stemmen op je piekverbuik. Zodra je 15 minuten lang bv 5kwh verbruikt zit je voor die periode meteen in het hoogste schuifje. En zet eens een droogkast, oven en wasmachine tegelijk aan. Je zit er meteen boven. En dan nog eens 21% BTW vragen voor wat echt wel een basisbehoefte is. Dat is cashen, cashen en nog eens cashen. Want via de intercommunales krijgen de gemeentes en steden ook nog eens flink wat centen binnen.

Dit moet meteen mijn allerlangste post zijn :lol: :lol:

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 19 feb 2021 12:10

Ik heb een fietskar en die wil ik graag achter mijn stadsfietsen hangen.

Ik heb 2 fietsen (een Gazelle en een Sparta) met een Shimano Nexus 8 speed naaf. Nu wil ik daar een adapter op zetten zoals onderaan.

Klopt het dat op de naaf 3/8 x 26G draad zit?

Afbeelding
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 feb 2021 12:25

Is de gebruikelijke maat voor een achteras...

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 19 feb 2021 13:37

Mooie topic:

Heb 2 bandjes van conti gekocht.
Zitten in een doosjes met een strak plastic bandjes eromheen.

Ik ga zo nog niet direct monteren.

Kan ik dat strakke plasticje er omheen laten zitten?

Straks snijdt het in het rubber namelijk.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 19 feb 2021 14:17

klimmer schreef: 19 feb 2021 12:25 Is de gebruikelijke maat voor een achteras...
Thx!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 21 feb 2021 18:32

Bij dezen de ik een gooi naar de nummer een, de aller domste der domme vragen:

Als we het hebben over kledingkeuze wordt er gesproken over kort-lang en lang-kort om de combinatie aan te geven .
Wat is daarin de eigenlijk de gebruikelijke volgorde? shirt-broek of boek shirt?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 feb 2021 18:50

Het shirt gaat over de broek. Dus je trekt eerst je broek aan en dan je shirt. Andersom gaat niet.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 feb 2021 19:54

Als je je maar realiseert dat er regels zijn.
Lange broek, korte mouw: not done
Korte broek, lange mouw: prima.
😫

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 21 feb 2021 21:18

Hanz Bé schreef: 21 feb 2021 19:54 ...
Lange broek, korte mouw: not done
...
Ieuw! 🤮
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 feb 2021 21:41

Zier er ook niet uit lange broek en shirt korte mouw.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 feb 2021 21:46

Sorry...
Ik houd mijn knieën graag warm..

Maar ik schend wel meer regels van de velominatie. Heb ook gewoon een fietspompje aan mijn frame en fietscomputer.

Ben laatst wel gestopt toen het zowat vroor om iemand te helpen met een lekke band. Die regel houd ik me wel aan.

Plaats reactie