Het grote domme vragen topic

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
Sulla
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 06 aug 2019 10:47

Een op papier betere/snellere fiets zegt lang niet altijd alles.

Ik heb vroeger (jaren 80) op vrij redelijk niveau aan fietscrossen gedaan. Het gaat daar weliswaar niet om pure snelheid, maar op mijn Batavus crossfiets (die volgens alle standaarden veel te lomp en zwaar was) heb ik altijd de beste resultaten behaald. Op een gegeven moment overgestapt naar de ultra lichte topfiets (of hypefiets?) van dat moment (Kuwahara) maar daarop echt geen deuk in een pakkie boter gereden.

Waar het aan lag geen idee, wellicht was het simpelweg een (te) hoge verwachting die niet direct uitkwam, waardoor je je zelf onbewust wijsmaakt dat een fiets niet lekker rijdt.

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4348
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 06 aug 2019 10:52

Als je voor de twee houdingen het frontaal oppervlak kunt opgeven en het geleverde vermogen, dan is er wel aan te rekenen.
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 aug 2019 14:41

Ik ben vannacht even gaan zoeken in de catacomben van mijn archief. Wel iets gevonden maar niet het exacte antwoord op de vraag van TS.
De impact van de windvang (frontaal) bij de verschillende houdingen op de fiets ,
- Rechtop, handen- boven op het stuur = 05-0.6 m²
-Normaal; handen op de remgrepen =0.4-0.5m² (meer gebogen houding)
- Diep; in de beugel = en neus op het stuur (sprint/TT) =0.175-0.3m²
Deze houdingen spelen al een rol bij een snelheid van 20 à 30km/u
Metingen uitgevoerd op een vlak terrein en geen tegenwind.
edit; De gegevens voor de houding (gewoon) in de beugel ontbreken zie ik nu.Als ik de berekening van de verschillende houdingen analyseer zal dat uitkomen op ; 0.3-0.4m² , verwacht ik.
Laatst gewijzigd door ottorongo op 06 aug 2019 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3690
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2019 14:47

Het 1e bericht van de topic starter....
Ik snap even niet wat dat te maken heeft met de verschillende houdingen en frontale oppervlakten :roll: :twisted:
havana schreef:
29 mar 2018 17:53
Post hier uw domme vragen, die zo dom zijn dat je er geen apart topic voor durft te openen.... :D

Ik trap af.

Waarom rijden sommige MTB'ers in baggy's? (ik ben een absolute MTB-n00b). Zag er vandaag weer een paar in Amerongen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 aug 2019 14:53

Ik heb toch zelf aangegeven dat mijn post niet een exact antwoord is op de vraag van TS, maar alle beetjes helpen. Het verdient dan ook zo'n opmerking niet :shock:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3690
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2019 15:57

Nee joh..,. het ging erom dat je verwijst naar de vraag van TS.., TopicStarter.
Maar je gaf antwoord op de vraag van bakboord1 van pagina 82..., TS heeft, in zijn openingspost althans, niets gevraagd over het frontaal oppervlak en snelheidsverschillen. Maar iets over baggy's.

En aangezien we in het domme vragen topic in het fietscafe topic zitten... ergo, in het niet zo heel serieuze deel van het forum.., kon ik daar best even op reageren ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 aug 2019 16:05

OK. Was inderdaad een reactie op Bakboord en had dus de moeite moeten doen om de eerste post te lezen. Ik ging er (onterecht) van uit dat die ook van Bakboord was, en dat het hele topic over het onderwerp van Bakboord ging.Voor zover geen probleem. :oops:

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 06 aug 2019 17:06

Omdat lycra en five-ten's mijns inziens geen combinatie is....
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Quasar QS45 disc

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 06 aug 2019 17:44

RonaldH76 schreef:
06 aug 2019 17:06
Omdat lycra en five-ten's mijns inziens geen combinatie is....
Is dit een antwoord op TS ? De vraag was van Maart 2018 ...

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4348
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 06 aug 2019 18:54

Mooi topic :-)
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 699
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40

Gebruikersavatar RKN 06 aug 2019 19:54

TS is zeker al lang gevlogen?
( :mrgreen:)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 06 aug 2019 20:36

Toch nog bedankt voor het meedenken over de aërodynamica. Wellicht niet direct een domme vraag maar wel een relevante op de racefiets.
Aangezien rijwind de grootste weerstand is valt er hier dus best veel te winnen. Meer dan ik dacht.
TS was goed gegokt voor mijn initialen. 👍

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten