Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Een eerlijk verhaal over je directe basislidmaatschap

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 10 nov 2017 16:14

Mail van de KNWU:
Beste,

Een eerlijk verhaal.
Per 1 januari 2018 wordt je directe lidmaatschap bij de KNWU verhoogd van € 11,50 naar € 23,-. In deze mail leggen we graag uit wat hier de reden voor is.

Al geruime tijd betalen zowel leden die direct bij de KNWU lid zijn, als clubleden € 11,50 voor dezelfde voordelen van het KNWU lidmaatschap. Dat gaan we per 1 januari 2018 aanpassen door het lidmaatschap dat direct bij de KNWU afgesloten wordt (dus zonder club) te verhogen. De prijs van het lidmaatschap via een club blijft € 11,50.

Waarom deze verhoging?
Als direct basislid bij de KNWU profiteer je van de vrijheid om niet vast te zitten aan verenigingsregels en verplichtingen (zoals het dragen van verplichte clubkleding of het draaien van bardiensten). Daarnaast kan jij net als voorgaande jaren met al je vragen direct bij de KNWU terecht. Basisleden die via een club lid zijn, stellen hun vragen bij hun club.

Verder hebben jullie beiden dezelfde voordelen van je lidmaatschap: je kunt meedoen aan alle funklasse- en regiowedstrijden, je start vooraan bij de vele strandraces, krijgt korting bij KNWU evenementen, ontvangt onze nieuwsbrief en bent tot slot aanvullend verzekerd voor ongevallen, aansprakelijkheid en rechtsbijstand tijdens je fietstrainingen.

Omdat we ook wel begrijpen dat een verhoging van je lidmaatschapstarief niet leuk is doen we graag iets voor je terug. Recent hebben we ons magazine Wielersport helemaal vernieuwd en daar zijn we trots op. We bieden je de mogelijkheid om het magazine in 2018 (4 edities) met 50% korting te ontvangen.

Concreet heb je voor volgend jaar dus vier opties:
  1. Je bent helemaal tevreden met de vrijheid die je hebt en je blijft direct aangesloten bij de KNWU en betaalt in 2018 het basisbedrag van € 23,-. Je hoeft verder niets meer te doen, je krijgt je nieuwe lidmaatschapspas vanzelf op de mat.
  2. Net als optie 1, en maakt graag gebruik van de 50% korting op het magazine Wielersport (eerste jaar € 23,- + € 15,-).
  3. Je blijft basislid van de KNWU maar sluit je aan bij een van onze clubs. Het lidmaatschap loopt dan via de club en je betaalt je lidmaatschap via de contributie van je club. Hier vind je al onze clubs. (link naar clubvinder). Wij zeggen je directe lidmaatschap bij ons op.
  4. Helaas, de prijsverhoging is je toch teveel en je kiest er voor om je lidmaatschap bij de KNWU op te zeggen.

Wil je iets veranderen aan je lidmaatschap kan je dat hier aan ons doorgeven. Als je dat vóór 15 december doet weten we zeker dat we alles op tijd voor je in orde kunnen maken.

Wij hopen natuurlijk dat je lid bij ons blijft. Naast bovenstaande voordelen werken we hard om het lidmaatschap in 2018 nog aantrekkelijker voor je maken. Met mooie aanbiedingen van onze partners, makkelijker en voordeliger meedoen aan triatlon wedstrijden en kortingen op KNWU programma’s als Join the Race en de KNWU Dutch Fondo’s.

Tot slot: met je lidmaatschap ondersteun je de wielersport in Nederland. Dankzij jouw bijdrage kunnen we accommodaties en paden onderhouden, leiden we talenten, trainers en juryleden op en promoten we de wielersport in Nederland.

Met vriendelijke groet,

Vincent Luyendijk
Directeur KNWU
Niets eerlijks aan: gewoon een schandalige prijsverhoging...

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 10 nov 2017 17:06

Ik kan de rechtvaardiging van deze prijsverhoging niet vinden. Heb gelijk opgezegd.
Afbeelding

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 10 nov 2017 17:13

basislidmaatschap holt de clubs en vereniging uit, daarom deze keuze. Zonder leden geen vrijwilligers en geen vereniging. Zonder vereniging geen opleiding van jonge renners en ook geen wedstrijden.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 10 nov 2017 17:17

Heel eerlijk verhaal, ze verhogen de prijzen en zeggen dat gewoon.

Het aantal wielerteams in plaats van clubs wordt gewoon te hoog, allemaal wedstrijden rijden en niks organiseren. Helemaal met DOOR eens. :like:
Afschaffen van rekening rijden is ook een goede zet. Knwu is goed bezig. Het promotie-degradatie systeem is nog wel een vraag teken. Van sportklasse naar amateur is niet zo'n ramp. Maar verplicht Elite rijden is een beste kostenpost. Zeker als je enkel in criteriums uit de voeten komt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 nov 2017 19:14

Een tientje per jaar om aan trainingskoersen mee te mogen doen was ook eigenlijk wel erg goedkoop.
Bij 't schaatsen kost een daglicentie, voor 1 wedstrijdje dus, al snel hetzelfde. (hangt af van de wedstrijd omdat je daar ook direct voor mee betaald).

23 euro voor een heel seizoen is in mijn ogen nog altijd heel schappelijk. Maar ze moeten het natuurlijk communiceren en dus beargumenteren. En dan mogen ze van mij ook wel zo eerlijk zijn om erbij te vertellen dat deze maatregel ook bedoeld is om hun verenigingen tegemoet te komen of te beschermen. Of eigenlijk, stimuleren dat de clubloze basislicentieleden (zoals ik) toch eens overwegen om aan te sluiten bij een vereniging.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jardinero
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 18:44

jardinero 10 nov 2017 19:27

Als je nog 6,50 wilt besparen kun je ook gewoon lid worden van de "club" MTB-Noordwest. Dan ben je in 2018 voor 16,50 lid, inclusief basislidmaatschap.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 10 nov 2017 20:11

apexrider schreef: 10 nov 2017 17:06 Ik kan de rechtvaardiging van deze prijsverhoging niet vinden. Heb gelijk opgezegd.
Gelijk heb je. Tien euro: dat zijn toch maar mooi twee bidons, of een aanbetaling voor een 27" buitenband, of een inleg voor een nieuwe racefiets.
Get the fuck out of here....

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 nov 2017 20:36

het is een beetje een herstel van de situatie van hiervoor. Licenties zijn opnieuw goedkoper via de verenigingen, dan buiten de verenigingen om. De bond is een vereniging van verenigingen, niet van individuele fietsers

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 10 nov 2017 20:40

Heel goed van de KNWU. Hopelijk stopt hiermee de uitholling van de verenigingen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 10 nov 2017 20:49

MarkVeenstra schreef: 10 nov 2017 19:14 Een tientje per jaar om aan trainingskoersen mee te mogen doen was ook eigenlijk wel erg goedkoop.
Bij 't schaatsen kost een daglicentie, voor 1 wedstrijdje dus, al snel hetzelfde. (hangt af van de wedstrijd omdat je daar ook direct voor mee betaald).

23 euro voor een heel seizoen is in mijn ogen nog altijd heel schappelijk. Maar ze moeten het natuurlijk communiceren en dus beargumenteren. En dan mogen ze van mij ook wel zo eerlijk zijn om erbij te vertellen dat deze maatregel ook bedoeld is om hun verenigingen tegemoet te komen of te beschermen. Of eigenlijk, stimuleren dat de clubloze basislicentieleden (zoals ik) toch eens overwegen om aan te sluiten bij een vereniging.
Ik kan me helemaal vinden in de maatregel en wat je beschrijft is inderdaad waar ik me aan stoor. Ook bij onze club komen vele mensen profiteren van de baan, de vrijwilligers, accommodatie etc. zonder fatsoenlijk aan de club bij te dragen
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

jardinero
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 18:44

jardinero 10 nov 2017 22:00

MarcFaFo schreef: 10 nov 2017 20:49
Ik kan me helemaal vinden in de maatregel en wat je beschrijft is inderdaad waar ik me aan stoor. Ook bij onze club komen vele mensen profiteren van de baan, de vrijwilligers, accommodatie etc. zonder fatsoenlijk aan de club bij te dragen
Mwah, daarmee zeg je dat bij clubwedstrijden alleen eigen leden zouden mogen meedoen? Ik denk dat veel organisatoren blij zijn dat er ook nog wat volk van buitenaf mee komt doen. Of ze dan lid van een andere vereniging zijn of individueel basislid maakt dan volgens mij in wezen ook geen verschil.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

Imbatido
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 mar 2015 21:23

Imbatido 10 nov 2017 23:22

Ik heb mijn basislicentie ook opgezegd. Ik heb drie jaar geleden een licentie genomen toen het €8,- euro kostte. Dat vond ik wel een lage drempel om eens te kijken hoe mijn niveau zich verhield ten opzichte van een peloton. Ik heb een aantal keren meegedaan, maar vastgesteld dat ik meer zou moeten trainen om beter mee te kunnen komen. Het is toen bij een handjevol trainingswedstrijden gebleven.

De afgelopen twee jaar gewoon verlengd, om de KNWU nog een beetje te sponsoren, en dat ik dan nog eens mee zou kunnen doen mocht de conditie er naar zijn. Kwam zelfs nog eens onverwachts van pas bij een recreantenwedstrijd waar je basislid voor bleek te moeten zijn. Maarja, deze verhoging vind ik er wel teveel aan. De drempel voor een redelijke recreant die eens wil proeven van het pelotonfietsen is wel behoorlijk omhoog gegaan, wat op zich heel jammer is.

Bovendien betaal je ook nog bij de club, dus voor iemand die slechts een enkele keer meedoet is het iets teveel van het goede. Sowieso is de prijsstijging fors, maar dat geldt voor alle licenties volgens mij.

Ik snap wel dat clubs graag renners aan hun club willen binden, maar dan moet je ze wel eerst naar je club weten te trekken. Ik verwacht ook dat in die vergaderingen meer inspraak is van dergelijke clubs dan van individuele basisleden.

Er was ook sprake van een daglidmaatschap maar daar lees ik niks meer over terug. Heeft dat het niet gehaald?

Plaats reactie