Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Een eerlijk verhaal over je directe basislidmaatschap

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 15 nov 2017 10:22

Het gaat mij niet eens om het geld, maar met name om de manier waarop: het is geen eerlijk verhaal. Dan had de KNWU moeten mailen dat ze kampen met een al jaren dalend aantal leden bij de verenigingen en op deze manier willen proberen dat om te buigen.

De argumenten dat je niet aan verplichtingen en verenigingsregels vastzit is niet iets dat je hiermee afdwingt. Verenigingen zijn capabel genoeg om dat zelf op te lossen. Bij "mijn" vereniging (waar ik 20 jaar lid ben geweest) bijvoorbeeld betaal je als niet-lid (dus direct basislid of lid bij een andere vereniging) E 4,- per clubwedstrijdje. Blijkbaar voldoende om barpersoneel en andere kosten te dekken. Daar gaat die 11,50 verhoging die in de kas van de KNWU komt niets aan veranderen. En als ik kijk hoeveel directe basisleden er meerijden dan is dat echt maar een klein deel: namelijk degenen die maar een handjevol keer per jaar deelnemen, want anders word je wel lid, dat is dan voordeliger. (Laat staan als je echte wedstrijden wilt gaan rijden, dan moet je sowieso lid worden.)

Het andere argument over de vragen van directe basisleden die bij de KNWU terecht komen i.p.v. bij een vereniging vind ik echt een non-argument.

Dus m.i. is het geen eerlijk verhaal en ik denk ook niet dat het ledenaantal bij verenigingen hiermee substantieel gaat stijgen. Kortom: gewoon om de kas van de KNWU te spekken.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 15 nov 2017 11:15

Ik vraag me toch altijd af wat een vereniging voor voordeel kan bieden, zeker voor iemand als ik die toch nooit competitief rijd. Heb wel eens een soort steunlidmaatschap overwogen, maar na zo'n prijsverhoging is dat toch snel van de baan.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 nov 2017 11:24

Marxten schreef: 15 nov 2017 11:15 Ik vraag me toch altijd af wat een vereniging voor voordeel kan bieden, zeker voor iemand als ik die toch nooit competitief rijd. Heb wel eens een soort steunlidmaatschap overwogen, maar na zo'n prijsverhoging is dat toch snel van de baan.
Voordeel is dat je niet alleen op pad hoeft en vaak doordeweeks ook samen wordt gereden.
Verschillende snelheidsgroepen en de route”s al bekend zijn.
Kleding tegen een nette prijs.
Andere rijders ontmoeten waarmee je ook privé kan afspreken.

Ik de gek heb een eigen fiets clubje met 8 leden eigen kleding komt er aan.
Ook lid van een club waar we op Zondag dan mee rijden in dezelfde groep.
We wonen 1km van elkaar 😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 15 nov 2017 11:32

Dat is een toerclub. Voordelen van een NTFU club zijn samen fietsen en korting bij toertochten.
Lid worden van een club aangesloten bij de KNWU doe je voornamelijk als je wedstrijdgericht wilt trainen en wedstrijden rijden.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 15 nov 2017 11:34

Lekker Hollandse discussie zeg...

Alleen maar commentaar op de KNWU ( standaard reactie: geen visie, janboel, enz.), wel gebruik willen maken van vrijwilligers en faciliteiten bij verenigingen en dan € 23 veel geld vinden!

Natuurlijk zit er nuance in de reacties, maar als ik de gemiddelde commentaren lees wordt ik opeens bevangen door een verpletterende vermoeidheid.
Courir c'est mourir un peu

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 15 nov 2017 11:42

@Nijkie
Vaak wordt er helaas gereden op tijdstippen dat ik de pan net van het fornuis haal, en zonder eten op de fiets lijkt me niet prettig ;)
De rest zijn prima redenen, maar er zit niet dé reden bij om er serieus werk van te maken.

(Overigens was het bij fietscross toendertijd wel anders, maar je kan niet echt gaan fietscrossen zonder een baan... Maar daar moest je ook apart een wedstrijdlicentie regelen, dat zat niet bij het clublidmaatschap inbegrepen.)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 nov 2017 12:01

synapse schreef: 15 nov 2017 11:34 Lekker Hollandse discussie zeg...

Alleen maar commentaar op de KNWU ( standaard reactie: geen visie, janboel, enz.), wel gebruik willen maken van vrijwilligers en faciliteiten bij verenigingen en dan € 23 veel geld vinden!...
Nuance, het is niet structureel gebruik willen maken van die vrijwilligers en faciliteiten. Maar een beperkt aantal keer per jaar, waarvoor je dan nog een kleine bijdrage betaald. Als het structureel zou zijn, is lid worden bijna altijd voordeliger.
Voorbeeld de spartaan in rijswijk, kost 92 euro excl basislidmaatschap! Dus 103,50 en vanaf komend jaar een 115 euro. Ik betaal nu voor de trainingskoersen 2,50 per keer. Doe ik 10x mee, is dat 25 euro op een seizoen. Plus basislicentie. --> prima, ook prima als die basislicentie 23 euro kost. Maar het verschil tussen club en geen club is dan gewoon groot. Kleding? --> heb ik zat, hoef ik niet voor bij een club. Trainingen? --> doe ik zelf, hoef ik niet voor bij een club. trainingskoersen? --> kan ik voor een 2,50 per keer en die licentie, aan deelnemen. Gebruik ik dan de vrijwilligers en faciliteiten van de vereniging? Ja zeker, maar tegen de vergoeding die zij daarop gezet hebben. (overigens betaal je als lid 1 euro.., dus is het niet eens gratis als je lid wordt).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 15 nov 2017 12:26

@ Mark: jouw verhaal viel voor mij ook onder de genuanceerde reacties :like:
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 15 nov 2017 12:55

MarkVeenstra schreef: 15 nov 2017 12:01 (overigens betaal je als lid 1 euro.., dus is het niet eens gratis als je lid wordt).
Bij de Spartaan betaal als je lid alleen maar 1 euro als je onder de 18 bent. Ik betaal als wedstrijdrenner en lid van de Spartaan ook gewoon 2,5 euro per trainingskoers.

Maar je brengt me op ideeën, ik zal het eens bij het rennersbestuur aankaarten of we leden een voordeeltje ten opzichte van niet leden tijdens de trainingskoersen kunnen geven.

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 15 nov 2017 14:02

Volgend jaar is het basislidmaatschap voor clubleden gewoon 11,50 euro ! Elke club moet bij zichzelf ten rade gaan hoe zij het aantrekkelijk kunnen maken voor rijders om lid te worden. Bij ons is dat gratis deelname clubkoersen, 15 procent korting bij de hoofdsponsor en een lager tarief bij overige wedstrijden. dan wordt het wel de moeite om lid te worden ! indien je dit niet wil dan pak je gewoon het basislidmaatschap maar dan betaal bij alle trainingskoersen in buurt wel een hoger tarief. Je mag je dan wel omkleden in de kleedkamer en douchen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 nov 2017 14:54

bve schreef: 15 nov 2017 11:32 Dat is een toerclub. Voordelen van een NTFU club zijn samen fietsen en korting bij toertochten.
Lid worden van een club aangesloten bij de KNWU doe je voornamelijk als je wedstrijdgericht wilt trainen en wedstrijden rijden.
Ik kan dan van 2 walletjes snoepen😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4353
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 nov 2017 15:30

Is er bij de koersen niet zoiets als een daglicentie?
Bij Triathlon wedstrijden is dat namelijk wel zo. Daar is het ook aan de deelnemer om te bepalen of hij het geld over heeft voor een lidmaatschap. Ook als je lid bent van een vereniging heb je daarbij de keuze of je wel of geen bondslid wilt zijn.

Plaats reactie