Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Bitcoins

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 okt 2017 14:01

Waarom een topic over dit onderwerp? Omdat fietsen een dure sport is en we altijd geld tekort komen. Bitcoin en andere cryptocurrencies behorenn mi. tot de grootste vindingen van deze eeuw. Zelf ben ik er eigenlijk nog redelijk laat ingestapt afgelopen maart, maar inmiddels zou ik van de winst zomaar de duurste fiets van het profpeloton kunnen kopen. Dat doe ik overigens niet, want er zit nog veel meer potentieel in, zie bijgaand artikel.

Waarom neemt bitcoin zo'n enorme vlucht? Het is een betaalmiddel waar de gevestigde instanties, regeringen, centrale banken, commerciële banken volledig buitenspel staan. Autorisatie van betaaltransacties gebeurt compleet geautomatiseerd door de zg blockchain. Dit is een decentraal logboek van alle transacties. Een complex verhaal. Op internet staat genoeg uitleg. Maar staan de instanties dan echt buitenspel? Ja, werkelijk. Vorige maand heet de Chinese regering een ban op zg ICO's en exchanges aangekondigd. Kortstondig kelderde de prijs, maar na enkele weken was het weer op oude niveau. Expeditie mislukt, En nu begint de bovenwereld langzaamaan door te krijgen welk potentieel bitcoin heeft. Hegdefunds stappen in. Poetin ziet een mogelijkheid om onafhankelijk te worden van de dollar. Goldman Sachs kondigde aan serieus te willen handelen maar kijkt nog even de kat uit de boom. Draghi gaf aan dat de ECB niet de power heeft voor regulering. In Japan is het een compleet geaccepteerd betaalmiddel. Zweden, Zwitserland en een hoop landen lopen voorop. Kortom, langzaamaan begint het een serieus betaalmiddel te worden. Maar we zijn pas in de 15e minuut van de voetbalwedstrijd. Nog lang niet te laat om in te stappen.

Ok, noem me een crypto-evangelist. En ook al vind je het risico veel te groot of ben je niet zoveel te investeren. Ik denk dat je met 100 euro aan bitcoins al meer rendement krijgt dan je hele spaarrekening met 0,05% rente. En geef nou toe, die fietstroep is al duur genoeg. Succes, doe er je voordeel mee.

https://slimbeleggen.com/landing/beleggen-bitcoin-2/
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 12 okt 2017 14:25

Beleggen in bitcoin is een groot risico, net als beleggen in andere dingen. Juist omdat mensen nu een hoog rendement verwachten en allemaal instappen, is er ook een hoog rendement te halen. Maar net als de mensen die te laat hun geld weghaalden bij Icesave: als het crasht en je zit er nog in, dan is er geen mogelijkheid om uit te stappen.

Omdat het ook niet gereguleerd is, heb je ook geen recht op de Europese garantieregels (tot 20.000 spaargeld bij omvallen bank, volgens mij)

Als je er als betaalmiddel toekomst in ziet, of je wel een gokje kan wagen met je huidige spaargeld, dan kan ik niet afraden om toch in te stappen. Zoals Herman hierboven aangeeft: het is pas de 15e minuut en alles is nog mogelijk.



(Overigens is Bitcoin niet de enige cryptocurrency, ook alternatieven als bijvoorbeeld Ethereum zijn op dit moment booming business. Maar voor de alternatieven gelden dezelfde nadelen als voor Bitcoin, maar dan zonder de bekendheid of geaccepteerdheid als betaalmiddel.)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 okt 2017 14:30

Piramide handel. Zwarte tulpen en windhandel. Gebaseerd op wetenschap dat je zelf gek bent, en de aanname dat de l*l die na jou instapt nog veel gekker is

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 12 okt 2017 14:33

De tulpenhandel had een waarde als beginsel. Net als met de tulpen toen, huizen of aandelen Apple nu is het inderdaad mogelijk dat het een gigantische bubbel is. Dat is de reden dat je, net als bij beleggen, altijd risico loopt.

Het verschil is dat bitcoin, net als bijvoorbeeld dollars, geen eigenlijke waarde hebben behalve deze die we samen afspreken.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 okt 2017 14:39

Speculeren op crypto's is een leuk spelletje, vooral als er ineens weer een enorme stijging wordt ingezet. Maar wel een groot risico dat de prijs net zo hard weer omlaag gaat, of dat de exchange een grote oplichtingspraktijk blijkt te zijn.
Is 4000 euro voor een bitcoin heel erg veel, of heel erg weinig?
En ja, waar stap je uit? Je hebt pas winst als je ze weer verkoopt.

De theorie dat er uiteindelijk maximaal 21 miljoen bitcoins in omloop wekt de suggestie dat een bitcoin zo een paar miljoen kan gaan kosten (no kidding), maar dan wel met de aanname dat het een werkelijk betaalmiddel gaat worden, wat gaat concurreren met de papieren valuta. Stel je maar eens voor dat één op de 21 miljoen euro's van jou was.

Of dat gaat gebeuren vraag ik me af, met name omdat de kosten van bitcoin transacties vooralsnog erg hoog zijn, en omdat de bitcoin vanaf meerdere kanten onder vuur ligt, omdat alles buiten het zicht van de overheden gebeurt. Dit maakt de coins uitermate geschikt voor illegale praktijken. Hierdoor zijn al meerdere exchanges gesloten, wat ook een flinke deuk in de waarde opleverde (die inmiddels weer net zo snel hersteld is).

Anyways, mijn huidige inzet is op de Litecoin, een variant op de bitcoin die lagere transactiekosten heeft, en op een koers van rond de 40 euro zit in plaats van 4000. Mijn inschatting is dat er nog meer groeipotentie in de litecoin zit.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 okt 2017 14:52

uit het artikel:
"We denken dat voor Bitcoin (en de rest van de Altcoins) een mooie toekomst is weggelegd, wat zich in de praktijk zal vertalen in stratosferisch hogere prijzen op de lange termijn."

Ik haak af bij het begrip stratosferisch hoge prijzen. Als je dat gaat roepen, ga ik het niet meer serieus nemen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 12 okt 2017 14:56

De waarde van cryptocurrencies is nogal volatiel. Het beste is om er alleen in te stappen als je er ook daadwerkelijk in geloofd. Anders doe je geen oog dicht als de koers weer eens een duikeling maakt. Maar feit is dat het vanaf dit jaar als een raket omhoog gaat. In het begin was bitcoin nog een leuk speeltje van wat anarchistische nerds. Inmiddels heeft de serieuze bovenwereld ontdekt dat het ongekende mogelijkheden biedt. Regeringen en banken zijn doodsbang. Geloof me, ik werk bij een bank en elke bank ter wereld steekt tientallen miljoenen, als het er geen honderden zijn, in onderzoek naar blockchain en cryptocurrencies. Dit is zonder twijfel de toekomst als het om betalen gaat. Of dat de bitcoin is of een andere crypto zal de toekomst uitwijzen. Maar voor mij staat het vast dat dit een revolutie is. Het is als Google aandelen kopen in 1995.

Tja, en welke crypto het meeste perspectief heeft dat zal de toekomst uitwijzen. Bitcoin is vooralsnog de voorloper. Ethereum heeft veel zakelijke mogelijkheden, litecoin is wellicht het beste betaalmiddel, ripple sluit weer aan bij de gevestigde orde.

Wellicht is het onvoorstelbaar dat dit een grote rol gaat spelen, maar wie 10-15 jaar geleden gezegd had dat een applicatie, in het Nederlands vertaald als smoelenboek, zou uitgroeien tot het allergrootste mediabedrijf aller tijden had ik ook weggelachen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 okt 2017 15:04

Het is meer de onderwereld die ontdekt heeft hoe handig het is om anoniem betalingen te kunnen doen. Wat de bovenwereld doet is zwaar speculeren. Het heeft niets met investeren te maken.

Als je wilt investeren koop dan FTE's met een buy-en-hold strategie, minimaliseer kosten, maandelijks bijkopen, je kunt de market immers niet timen.
Wat betreft je verwijzingen naar Facebook en Google, zet daar Myspace en Yahoo tegen over, daar gaat je geld.

PS. ergens twijfel ik wel een beetje of dit topic een goed idee is op een fietsforum.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 okt 2017 15:07

Waar ik heel benieuwd naar ben is wat er nu zou gebeuren als we weer in een crisis zouden belanden. De Grieken renden bijvoorbeeld en masse naar de pinautomaten om hun geld weg te halen bij de bank.

Dat was (gelukkig) voor de bitcoin echt was doorgebroken.
Als dit nu weer zou gebeuren zou er nog een optie zijn, namelijk je spaargeld omzetten in bitcoins. Dan maakt het zelfs niet meer uit als de hele euro valt, laat staan de bank.
Bovendien kan het electronisch binnen een paar minuten geregeld zijn. Een dergelijke crisis zou vervolgens kunnen escaleren naar andere landen, of spaarder van andere banken, waardoor ineens niemand meer euro's durft vast te houden.

Het enige dingetje is dat een crisis normaal gesproken door de ECB wordt opgelost door gewoon een hele boel geld bij te drukken, en daarmee de gaten te dichten. Maar met de bitcoin kan dat niet, sterker nog de overheden zijn helemaal machteloos als het op de bitcoin aankomt. Dus hoe gaan ze zo een crisis dan oplossen?
PS. ergens twijfel ik wel een beetje of dit topic een goed idee is op een fietsforum.
Ah joh, is toch leuk voor in het café, speculeren kun je leren.

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 12 okt 2017 15:12

vermeulen schreef: 12 okt 2017 15:07 Waar ik heel benieuwd naar ben is wat er nu zou gebeuren als we weer in een crisis zouden belanden. De Grieken renden bijvoorbeeld en masse naar de pinautomaten om hun geld weg te halen bij de bank.

Dat was (gelukkig) voor de bitcoin echt was doorgebroken.
Als dit nu weer zou gebeuren zou er nog een optie zijn, namelijk je spaargeld omzetten in bitcoins. Dan maakt het zelfs niet meer uit als de hele euro valt, laat staan de bank.
Bovendien kan het electronisch binnen een paar minuten geregeld zijn. Een dergelijke crisis zou vervolgens kunnen escaleren naar andere landen, of spaarder van andere banken, waardoor ineens niemand meer euro's durft vast te houden.

Het enige dingetje is dat een crisis normaal gesproken door de ECB wordt opgelost door gewoon een hele boel geld bij te drukken, en daarmee de gaten te dichten. Maar met de bitcoin kan dat niet, sterker nog de overheden zijn helemaal machteloos als het op de bitcoin aankomt. Dus hoe gaan ze zo een crisis dan oplossen?
PS. ergens twijfel ik wel een beetje of dit topic een goed idee is op een fietsforum.
Ah joh, is toch leuk voor in het café, speculeren kun je leren.
Als je niet kan pinnen dan kan je het waarschijnlijk ook niet overschrijven.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 12 okt 2017 15:24

SupaX schreef: 12 okt 2017 15:12
Als je niet kan pinnen dan kan je het waarschijnlijk ook niet overschrijven.
Op een gegeven moment zijn de automaten gewoon leeg, op dat moment kun je nog wel digitaal overschrijven naar een bitcoin broker.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 12 okt 2017 15:50

Als een bank te snel 'leegloopt', dan zullen er plotseling 'technische problemen' zijn. Volgens mij kon je met de ING nog prima pinnen bij de albert heijn, maar met een DSB pas stond je daar nog wel even...

Plaats reactie