Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wandelaars slecht zichtbaar in donker

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 sep 2017 14:53

Een wandelaar aan jouw kant van de weg is niets meer dan een obstakel, zoals een boom, steen, of gat.
In principe, mits je normaal vooruit kijkt, probeer je dat toch al ruim van te voren in te schatten. En bij je "uitwijken" rekening houdend met verkeer van achter.
Inhalen van medefietsers doe je ook niet blindelings toch?

Waarom een wandelaar wel en een fietser niet? Die wandelaar kan, als hij het niet vertrouwt, een stap opzij de berm in doen. Ook als hij ziet dat het met overig verkeer wat krapjes wordt. Een fietser links laten rijden vanwege hetzelfde argument gaat niet op, die kan aan zijn snelheid niet direct en veilig dat uitstapje naar de berm maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 06 sep 2017 15:27

is waar, maar liep hij aan zijn eigen kant dan was er voor mij een uitwijk punt minder. Dat is toch ook waar. Gelukkig maar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 06 sep 2017 15:29

erikkie39 schreef: 05 sep 2017 18:25
Quarantanove schreef: 05 sep 2017 15:52 Als toerfietser ga je toch ook niet in donker fietsen. Toerfietsen is vooral om van het landschap e.d. te genieten en dat aspect valt in donker of schemer helemaal weg. Wil je echt trainen en dat komt er van niet bij daglicht dan zijn de verlichte afgesloten wielerparkoersen van een wielerclub de oplossing.
Ooit weleens in het donker gefietst? Er is niets mooier dan op een heldere avond, paar graden boven nul, door de duinen te fietsen met herten, vossen, konijnen etc langs de weg. Uiteraard snelheid fors aanpassen en een goede lamp erop, maar zo'n tocht geniet ik meer van dan een senioren/toeristen-slalom op een zomerse zaterdagmiddag.

Ik heb hiervoor twee lampen bij me: een 'normale' koplamp voor op de weg richting de duinen, en een asociaal felle schijnwerper uit China voor in de duinen zelf. Die gebruik ik dan als een 'groot licht', dus vooruit schijnend, en klik ik snel uit als ik een lampje van een tegenligger aan zie komen.
Je weet dat je in de meeste duinen "niet welkom" bent na zonsondergang ?
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 06 sep 2017 18:18

iothecoolmoon schreef: 06 sep 2017 13:03 @Jans

In BE is de regelgeving sedert een paar jaar veranderd dacht ik. Wandelaars moeten met de rijrichting mee. Zou veiliger zijn.
In Duitsland buiten de bebouwde kom verplicht links voor voetgangers. Was, dacht ik, vroeger in Nederland ook zo maar nu uit het wegenverkeersreglement (waarschijnlijk wegens geen zin om erop te controleren)

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 06 sep 2017 21:47

rhino7 schreef: 06 sep 2017 15:29
erikkie39 schreef: 05 sep 2017 18:25
Quarantanove schreef: 05 sep 2017 15:52 Als toerfietser ga je toch ook niet in donker fietsen. Toerfietsen is vooral om van het landschap e.d. te genieten en dat aspect valt in donker of schemer helemaal weg. Wil je echt trainen en dat komt er van niet bij daglicht dan zijn de verlichte afgesloten wielerparkoersen van een wielerclub de oplossing.
Ooit weleens in het donker gefietst? Er is niets mooier dan op een heldere avond, paar graden boven nul, door de duinen te fietsen met herten, vossen, konijnen etc langs de weg. Uiteraard snelheid fors aanpassen en een goede lamp erop, maar zo'n tocht geniet ik meer van dan een senioren/toeristen-slalom op een zomerse zaterdagmiddag.

Ik heb hiervoor twee lampen bij me: een 'normale' koplamp voor op de weg richting de duinen, en een asociaal felle schijnwerper uit China voor in de duinen zelf. Die gebruik ik dan als een 'groot licht', dus vooruit schijnend, en klik ik snel uit als ik een lampje van een tegenligger aan zie komen.
Je weet dat je in de meeste duinen "niet welkom" bent na zonsondergang ?
oh, dan ben ik wel benieuwd welke duinen ? :)

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 06 sep 2017 22:09

bever schreef: 06 sep 2017 21:47
rhino7 schreef: 06 sep 2017 15:29
erikkie39 schreef: 05 sep 2017 18:25

Ooit weleens in het donker gefietst? Er is niets mooier dan op een heldere avond, paar graden boven nul, door de duinen te fietsen met herten, vossen, konijnen etc langs de weg. Uiteraard snelheid fors aanpassen en een goede lamp erop, maar zo'n tocht geniet ik meer van dan een senioren/toeristen-slalom op een zomerse zaterdagmiddag.

Ik heb hiervoor twee lampen bij me: een 'normale' koplamp voor op de weg richting de duinen, en een asociaal felle schijnwerper uit China voor in de duinen zelf. Die gebruik ik dan als een 'groot licht', dus vooruit schijnend, en klik ik snel uit als ik een lampje van een tegenligger aan zie komen.
Je weet dat je in de meeste duinen "niet welkom" bent na zonsondergang ?
oh, dan ben ik wel benieuwd welke duinen ? :)
Onderstaande minimaal

PWN Noord Holland
Amsterdamse waterleidingduinen (Langevelderslag tot Zandvoort)

Toegang tussen zonsopgang en zonsondergang
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

ErnstH
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 11 mei 2016 22:55

ErnstH 06 sep 2017 23:54

Dat gaat toch om het wandelgebied? Dat is van zonsopkomst tot zonsondergang open. Maar daar zijn fietsen überhaupt niet toegestaan.
Het fietspad tussen Langevelderslag en Zandvoort is volgens mij gewoon altijd open. Er staat in ieder geval nergens aan de ingang een bordje met openingstijden. En het is 's nachts ook niet afgesloten. Ik ben er wel eens om 1:30 overheen gereden samen met een groep anderen, tijdens een nachtelijke toertocht.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 sep 2017 06:49

Iemand nog iets van de TS vernomen?

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 07 sep 2017 10:11

ErnstH schreef: 06 sep 2017 23:54 Dat gaat toch om het wandelgebied? Dat is van zonsopkomst tot zonsondergang open. Maar daar zijn fietsen überhaupt niet toegestaan.
Het fietspad tussen Langevelderslag en Zandvoort is volgens mij gewoon altijd open. Er staat in ieder geval nergens aan de ingang een bordje met openingstijden. En het is 's nachts ook niet afgesloten. Ik ben er wel eens om 1:30 overheen gereden samen met een groep anderen, tijdens een nachtelijke toertocht.
Discutabel blijft of het fietspad onder het duingebied valt en dus niet toegankelijk..
Vanmorgen bij PWN gecheckt en daar staat bij elke ingang(fiets/wandel) onderstaand bord.
IMG_0240.JPG
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 07 sep 2017 10:34

RVV schreef: 05 sep 2017 23:25 Haha het winterseizoen komt er weer aan nog beter; op de tacx in een muffe garage.

Gewoon lekker doorfietsen ook als het donker is. Zeker werk-woon ritten.
Ik wilde eigenlijk mijn woon-werkritten op de tacx doen :lol:

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 07 sep 2017 13:17

rhino7 schreef: 07 sep 2017 10:11
ErnstH schreef: 06 sep 2017 23:54 Dat gaat toch om het wandelgebied? Dat is van zonsopkomst tot zonsondergang open. Maar daar zijn fietsen überhaupt niet toegestaan.
Het fietspad tussen Langevelderslag en Zandvoort is volgens mij gewoon altijd open. Er staat in ieder geval nergens aan de ingang een bordje met openingstijden. En het is 's nachts ook niet afgesloten. Ik ben er wel eens om 1:30 overheen gereden samen met een groep anderen, tijdens een nachtelijke toertocht.
Discutabel blijft of het fietspad onder het duingebied valt en dus niet toegankelijk..
Vanmorgen bij PWN gecheckt en daar staat bij elke ingang(fiets/wandel) onderstaand bord.

IMG_0240.JPG
Ah, dat wist ik niet. Het gebied tussen Noordwijk en Den Haag is in ieder geval wel toegankelijk, kan op de website niets vinden over 'openingstijden', en er staan ook geen borden voor zover ik me kan herinneren.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 07 sep 2017 14:25

Veel recreatiegebieden hebben zo'n regeling, maar het is niet altijd even duidelijk waar het wel en niet geld. "Gelukkig" is de handhaving even laks als de borden...

Plaats reactie