Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wandelaars slecht zichtbaar in donker

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 21 feb 2019 15:11

Wat mij betreft puur genieten, zo'n rit in 't donker, maar ik moet helaas concluderen dat de trend 'Stealth' lijkt te zijn; gisteren bijvoorbeeld, tijdens een ritje van ~30km, in ieder geval twee keer een wandelaar met een hond tegengekomen die helemaal niet verlicht was noch reflecterende kleding droeg (ze leken hoofdzakelijk op wegverlichting e.d. te vertrouwen), een vader en een kindje (vader liep zonder licht, kindje fietste zonder verlichting ... buitenaf) en als klap op de vuurpijl een PRATEND duo - net in de bocht - waarvan één een jas aan leek te hebben met een paar reflecterende strips ... Zelf goed verlicht (Sigma Buster 200), en de keuze uit een lichtbundel van 50, 100 of 200 lumen. 50 lumen is al voldoende, en daar zet ik 'm zeker op bij tegemoetkomende fietsers (automobilisten, een ander verhaal ...), maar aangezien de lichtbundel goed op de weg gericht is (niet recht vooruit uiteraard) en voetgangers veel te vaak slecht verlicht zijn, 'vang' ik ze blijkbaar te weinig. Nou ja, "te"; gelukkig nog geen fatale situatie meegemaakt, maar ik ga me wel steeds meer aan dit soort situaties ergeren -- een soort egoïsme lijkt hier ook een rol te spelen ...

Wat verkeersregels voor voetgangers betreft ....

"
- Voetgangers lopen op het voetpad.
- Als er geen voetpad is, is lopen op het (brom)fietspad toegestaan.
- Als er ook geen (brom)fietspad is, loop dan in de berm of op de uiterste zijde van de rijbaan.
- Als u langs de weg loopt, beslist u zelf of u links of rechts loopt. Buiten de bebouwde kom bent u niet verplicht om links van de weg te lopen als een voet- of fietspad ontbreekt (sinds 1991 is deze verplichting geschrapt).
- Op een (woon)erf mogen voetgangers midden op straat lopen; het verkeer is te gast en mag maximaal 15km per uur rijden.
- Voetgangers zijn weggebruikers, maar geen bestuurders. Voor voetgangers gelden de voorrangsregels daarom niet."


.... tjah, "midden op straat lopen", het gebeurt helaas iets vaker dan alleen op een (woon)erf. Lang leve de fietsbel en uitwijkmogelijkheden!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 feb 2019 15:31

@Mark89, denk je dat met het opsommen van "verkeersregels voor voetgangers" op een fietsforum iets verander? Heb je trouwens wel eens opgemerkt dat fietsers "in het zwart" en dan zeker in de schaduw ook heel erg slecht te zien zijn?

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 21 feb 2019 15:37

Mark89 schreef: 21 feb 2019 15:11
"
- Voetgangers lopen op het voetpad.
- Als er geen voetpad is, is lopen op het (brom)fietspad toegestaan.
- Als er ook geen (brom)fietspad is, loop dan in de berm of op de uiterste zijde van de rijbaan.
- Als u langs de weg loopt, beslist u zelf of u links of rechts loopt. Buiten de bebouwde kom bent u niet verplicht om links van de weg te lopen als een voet- of fietspad ontbreekt (sinds 1991 is deze verplichting geschrapt).
- Op een (woon)erf mogen voetgangers midden op straat lopen; het verkeer is te gast en mag maximaal 15km per uur rijden.
- Voetgangers zijn weggebruikers, maar geen bestuurders. Voor voetgangers gelden de voorrangsregels daarom niet."


.... tjah, "midden op straat lopen", het gebeurt helaas iets vaker dan alleen op een (woon)erf. Lang leve de fietsbel en uitwijkmogelijkheden!
Uit deze regeltjes kan ik nergens afleiden dat voetgangers niet midden op het fietspad mogen lopen. Ze moeten alleen aan de uiterste zijde van de rijbaan lopen indien er geen voet- of (brom)fietspad voorhanden is. Qua regels lijkt er dus weinig af te dwingen.

Of dit nu terecht is, daar heb ik een hele duidelijk mening over. Het is gewoon redelijk asociaal om niet een klein beetje rekening te houden met het overig verkeer (en dus gewoon zoveel mogelijk rechts te houden). En dat geld natuurlijk voor alle weggebruikers.

bever
Forum-lid
Berichten: 2125
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 feb 2019 19:29

NicoNB schreef: 14 sep 2017 21:24 Net ook weer zo'n Darwinist, steekt gewoon over, op een zebrapad, blijkbaar met het idee "ik heb voorrang" en auto;s stoppen wel.
Ik snap werkelijk niet waarom mensen in het donker, bij regen, met spiegelende wegen ervoor kiezen om zo stealthy als het maar kan gekleed te gaan in de hoop niet op te vallen.

Als je dood wil neem dan een levenseinde pil.
ben je nou serieus ? "iemand steekt gewoon zo maar over op een ZEBRAPAD" ? Tuurlijk heeft een voetganger daar voorrang, daar zijn zebrapaden voor bedoeld. En niet alleen auto's, maar ook fietsers moeten daar gewoon extra alert zijn

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 feb 2019 20:27

Ja maar, 't was donker, regenachtig en de weg spiegelde... Zou die voetganger toch rekening mee moeten houden... Toch? :roll: :roll:

Zebrapaden worden ook altijd aangekondigd met een verkeersbord natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 feb 2019 20:34

Mensen hebben het niet in de gaten, gok ik.
Ik zie jou, dus dan zie jij mij toch ook met je auto of je fiets?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 feb 2019 09:58

Nee_Nee schreef: 21 feb 2019 20:34 Mensen hebben het niet in de gaten, gok ik.
Ik zie jou, dus dan zie jij mij toch ook met je auto of je fiets?
Dat klopt, het zit in de gevaarzetting. Een fietser is voor een auto niet gevaarlijk. Daarom zijn we ook zwakkere deelnemers.

Het meest vervelende van wandelaars en hardlopers vind ik dat het altijd weer raden is aan welke kant van de weg ze lopen.

Kunnen de wandelaars en hardlopers daar misschien afspraken over maken. Afgelopen zondag op de F1 sloeg het helemaal nergens op. Hele hordes op het fietspad.

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 22 feb 2019 11:25

Jans schreef: 21 feb 2019 15:31 @Mark89, denk je dat met het opsommen van "verkeersregels voor voetgangers" op een fietsforum iets verander? Heb je trouwens wel eens opgemerkt dat fietsers "in het zwart" en dan zeker in de schaduw ook heel erg slecht te zien zijn?
Ik heb alle (oude) berichten van dit (oude) topic gelezen en kwam enige discussie tegen omtrent de positie van de voetganger op de weg -- verplicht links of niet?! Had hier misschien beter even kunnen citeren ... ;)

Wat betreft je vraag: ja, en die kom ik ook genoeg tegen, maar vaak hebben ze nog wel een lichtbron actief ...

StefanJ schreef: 21 feb 2019 15:37 Uit deze regeltjes kan ik nergens afleiden dat voetgangers niet midden op het fietspad mogen lopen. Ze moeten alleen aan de uiterste zijde van de rijbaan lopen indien er geen voet- of (brom)fietspad voorhanden is. Qua regels lijkt er dus weinig af te dwingen.

Of dit nu terecht is, daar heb ik een hele duidelijk mening over. Het is gewoon redelijk asociaal om niet een klein beetje rekening te houden met het overig verkeer (en dus gewoon zoveel mogelijk rechts te houden). En dat geld natuurlijk voor alle weggebruikers.
Voor mij wordt er nog steeds voldoende geïmpliceerd dat het in de meeste gevallen niet mag, maar de regels hadden iets minder dubbelzinnig beschreven kunnen worden :idea:

Uiteraard deel ik je mening! Volgens mij zag ik in dit topic ook 'hardlopers met muziek' genoemd, en die scoren wat gedrag betreft (bij mij) goed, echter houd ik wel rekening met hun aanwezigheid & 'afwezigheid' ...

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 22 feb 2019 11:35

wasbeer2006 schreef: 22 feb 2019 09:58
Nee_Nee schreef: 21 feb 2019 20:34 Mensen hebben het niet in de gaten, gok ik.
Ik zie jou, dus dan zie jij mij toch ook met je auto of je fiets?
Het meest vervelende van wandelaars en hardlopers vind ik dat het altijd weer raden is aan welke kant van de weg ze lopen.

Kunnen de wandelaars en hardlopers daar misschien afspraken over maken. Afgelopen zondag op de F1 sloeg het helemaal nergens op. Hele hordes op het fietspad.
Verbaast me niet, dat soort situaties! Goed idee, wat afspraken maken betreft. Laat elke wielrenner/fietser MET bel hier gewoon een stem hebben ;)

Gebruikersavatar
Mark89
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 dec 2015 16:52

Gebruikersavatar Mark89 22 feb 2019 11:42

MarkVeenstra schreef: 21 feb 2019 20:27 Zebrapaden worden ook altijd aangekondigd met een verkeersbord natuurlijk.
Oh ja, zeker in Rusland heel effectief!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 feb 2019 13:52

Ik bedoel natuurlijk dat het onzin is om te beargumenteren dat de voetganger voor de fietser moet uitkijken, omdat door de omstandigheden dat zebrapad voor die fietser slecht te zien zou zijn.
Ook als dat zo is, zou de fietser dat zebrapad moeten zien aankomen, mits hij/zij voldoende oplet op verkeersborden (en met de juiste verlichting komt dat ook in het donker in de regen wel goed).

Rusland en auto's lijken me niet representatief voor onze situatie hier.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 feb 2019 17:26

MarkVeenstra schreef: 22 feb 2019 13:52Rusland en auto's lijken me niet representatief voor onze situatie hier.
Percies, kijk maar eens een kwartiertje naar Russische dash-cam filmpje op Joutube. Humor om te lachen.

Plaats reactie