Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wat te doen

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 29 jun 2010 18:27

Hallo
Dat ik een hoop gezeur heb met mijn nieuwe fiets is volgens mij wel duidelijk.
De drive train loopt niet lekker en heb de fiets al meerdere keren terug gehad en als zijnde perfect terug gehad.

Van de 3 maanden heb ik er nu 2 weken op gefietst. De fiets is gekocht voor de Alpe D'Huez een onhaalbaar doel, maar met genoeg training wie weet??

Nuheb ik de fiets nu al weer 3 weken geleden naar de Fm gebracht. 2 weken geleden is die naar Trek gegaan, maar daar waren ze vrijdag nog niet aan mijn fiets begonnen.

Ik heb daarom een mail gestuurd met de vraag voor overleg om een nieuwe fiets. De fm vind dat hij in zijn recht staat en hij de kans moet krijgen het op te lossen. Maar maanden geen fiets is geen oplossing.

Is er iemand bekend met de rechten die ik nu zou hebben? Ik heb eerder al eens mijn geld terug geeist, ze vroegen toen (voor de derde keer) de mogelijkheid om het op te lossen. Deze gegeven, maar ben er nu echt zat van. Ik zit kosten te maken met fietsen huren, en met de auto naar mijn werk te gaan, en wil dus gewoon snel een goede fiets.

Heb ik nog rechten waarmee ik die goede fiets snel kan afdwingen, of moet ik mij er gewoon in berusten dat ik de sjaak ben?

Groet Niels

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 29 jun 2010 22:42

Een leenfiets zou een nette oplossing zijn. Je FM kan vast bij Trek wel een demomodel of zo regelen op korte termijn.
Eenvoud kenmerkt het ware.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 29 jun 2010 23:52

Ik heb een leenfiets, maar die is niet geschikt voor echt sportief fietsen.
Is ook een 55cm ipv een 58cm, ik kan er mee naar mijn werk en verder fiets ik mij rot in de sportschool.


gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 30 jun 2010 00:02

[quote="Nagtie"]Ik heb een leenfiets, maar die is niet geschikt voor echt sportief fietsen.
Is ook een 55cm ipv een 58cm, ik kan er mee naar mijn werk en verder fiets ik mij rot in de sportschool.

[/quote]

Onzin,elke fiets is geschikt voor sportief fietsen. Ik fiets in de winter rond de 4000 km op een Batavus Blockbuster (wel klikpedalen opgezet!), een 20 kg stadfiets met 3 naaf en rollerbrakes. Bijna alle zogenaamde sportieve (race?) fietsen met een berijder die niet minimaal twee à drie keer per week serieus fietst gaan er echt aan. Elke fiets kan je sportief befietsen.

Maar je hebt wel gelijk dat het klote is dat je niet op je nieuwe fiets kan rijden. Ik hoop voor je dat je hem snel weer kan gebruiken.



Groet Gert-Jan
Redelijk snel fietsen is best grappig.

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 30 jun 2010 00:25

Euhm jah dat geloof ik best, maar volgens het trainings schema zou ik in zuid limburg moeten trainen 2 keer per maand.. Ik denk dat de alivio tandwieltjes me daar om de oren vliegen.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 30 jun 2010 01:07

Waarom heb je dan een 'verkeerde' leenfiets geaccepteerd? Overigens is het leveren van een non-conforme zaak het probleem van de FM, weet zo uit mijn hoofd dat art 17, 21 en 22 van het burgerlijk wetboek daar wat mee te maken hebben maar ik heb nu geen tijd om uit te zoeken, morgen tentamen. (Ander vak ;) )

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 30 jun 2010 01:19

Wat is een non conforme zaak?

Ik heb deze fiets geaccepteerd omdat ik uitging van 1 weekje, en ze hadden niks anders, dus jah was dit of niks. Ik probeerde nog in redelijkheid met de fm om te gaan.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jun 2010 01:24

[quote="Nagtie"]Wat is een non conforme zaak?[/quote]

Een fiets (die Trek dus) die niet de eigenschappen heeft die je er redelijkerwijs van kunt hebben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 30 jun 2010 01:34

ow okee. neem aan dat zaak elk product kan zijn?

Maar jah de FM probeert het ook op te lossen, maar mijn inziens wel een oplossing die hen goed uitkomt en niet de gene die ik graag zou zien. En ook waar een waar wel heel veel tijd in gaat zitten.

Ik weet weinig van consumenten recht behalve dat de verkoper de kans moet krijen het probleem op te lossen, maar hoe lang is dan redelijk.

Persoonlijk vind ik het te lang duren, maar jah dat is misschien ook wel zeikerig omdat ik klant ben. Zodoende ben ik benieuwd wat de wet zegt hierover. Ik zal eens kijken of ik een rechtsbijstands verzekering heb, volgens mij vorig jaar bij een conflict wilde ik het wel afsluiten.
Ik hoop het wel, heb nog een ander conflict met de Kwik fit die mijn auto hebben uitgelijnd, maar na onderzoek bleken ze niets te hebben gedaan.

Groet Niels

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 30 jun 2010 02:00

google eens op "wanprestatie" Als ik het goed herinner van mij studie heeft wanprestatie te maken met een niet deugdelijk product of dienst dat niet voldoet aan het doel waarvoor het bedoeld is.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 30 jun 2010 02:25

Wat ik in deze zou doen is de FM schriftelijk een redelijke termijn stellen wanneer eea opgelost dient te zijn.
Ik zou starten met een opsomming met de historie van de fiets, beginnend vanaf de datum van aankoop.
In de brief eis je uitendelijk dat de fiets op nader te noemen datum (exacte datum ecxpliciet vermelden) functioneert zoals verwacht mag worden. Verder vermeld je dat gezien de historie dat je van mening bent dat je FM voldoende tijd heeft gehad om eea op te lossen en je je geld terug eist wanneer de fiets weer niet naar behoren functioneert, aangezien men blijkbaar niet in staat is om deze fiets na herhaalde pogingen goed te laten functioneren.
Als laatste aangeven dat je, indien niet op de eis wordt ingegaan genoodzaakt bent om verder stappen te ondernemen.Bij voorkeur ook weer datum noemen.

Probeer de brief stellend en zo SMART mogelijk te maken.
S = Speciefiek
M = Meetbaar
A = Acceptabel
R = Realistisch
T = Tijdgebonden

Zal de relatie met je FM niet ten goede komen, maar ja, dat is niet anders dan.
Wil je dat niet, dan bidden en hopen dat het goed komt.

Succes iig en laat even weten hoe het afloopt.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 30 jun 2010 02:35

wanprestatie doet niet terzake (dat is het geval als de prestatie van de verbintenis uitblijft; fiets wordt dan helemaal niet geleverd)
In dit geval is er sprake van non-conformiteit, zoals geregeld in art. 7:17 jo 7:21 BW. FM heeft jou volgens ovk een fiets geleverd. Alleen blijkt deze fiets niet de eigenschappen te hebben die je er van verwacht. Heb je dit binnen 6 maanden geconstateerd dan gaat de wetgever er vanuit dat de fiets nooit deze eigenschappen heeft gehad. FM zal tegenbewijs moeten leveren, wil hij dit ontkrachten.
Als consument heb je de m.i. de volgende limitatief opgesomde middelen tot je beschikking:
- herstel
- vervanging
- ontbinding koopovk
JE zal de FM de tijd moeten geven om in eerste istantie het gebrek te herstellen. Een termijn van 14 dagen is meer dan zat. Hij mag zich niet verschuilen achter de fabrikant. Jij hebt nl. een ovk met de FM en niet met de fabrikant.
Vraag is alleen hoever wil je het op de spits drijven met je FM? Je recht hebben is makkelijker dan je recht krijgen...
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

Plaats reactie