Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 okt 2017 10:34

Als de ongelukken met dodelijke afloop met racefietsers van de laatste tijd bekeken worden, is er volgens mij niet één die met hufterigheid van de automobilist te maken heeft. Eén keer van een dronken automobilist, maar als daar een oma gewandeld had met de kleinkinderen dan was het resultaat hetzelfde geweest. Misschien heb ik wel iets gemist, maar het lijkt er toch op dat het vooral "ongelukken" zijn. Iemand die niet goed geworden is, fietsers die in proberen te voegen en daarbij vallen....
Is het probleem hoe een ongeval tot stand komt dan ook niet het probleem van de groep?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 10 okt 2017 10:40

ophetkantje schreef: 10 okt 2017 10:29 Gisteren twee keer een duimpje van twee verschillende honderuitlaters, omdat ik gewoon afrem tot bijna silstand bij een loslopende hond. Van beide ook een "dankjewel". Zo blijft het voor mij veilig en ik rijd met een glimlach verder en een keer extra optrekken is goed voor de "macht".
Jeetje, daarmee gaat je gemiddelde op strava echt flink omlaag. Straks denken je volgens nog dat je er niks van kan of uit vorm bent.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 okt 2017 12:04

Herman_N schreef: 10 okt 2017 10:40 Jeetje, daarmee gaat je gemiddelde op strava echt flink omlaag. Straks denken je volgens nog dat je er niks van kan of uit vorm bent.
Zo fijn als je, jezelf niet druk maakt om Strava (wat ik bij Woonwerk ook nooit aanzet). Mijn volgers verras ik graag met mijn vorm als ik eens met ze meer rijd! ;)
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 okt 2017 14:54

Nou nou, alsof strava per definitie asociaal rijgedrag uitlokt. Ik heb Strava wel aan tijdens mijn woon-werk, maar ik heb inmiddels een dusdanig niveau van 'Zen' bereikt dat het me geen moer interesseert dat ik op mijn woon-werk ritjes regelmatig gemiddeldes klok van 28 km/uur of lager. En ook niet dat "iedereen" (in ieder geval mijn enorme fanbase van nog geen 60 volgers) dat kan zien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 10 okt 2017 17:04

Het is inderdaad geen voorbeeld van 'vogelvrij verklaard' in letterlijke zin. Het frustreert mij alleen wel dat er zoveel wielrenners overlijden of gewond raken bij botsingen met auto's.
Vandaar de plaatsing van mijn hand.
Ondertitel: je voelt je zo langzamerhand vogelvrij (en gefrustreerd)

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 okt 2017 11:21

Klopt, ik probeer die situaties ook te vermijden door vrij alert te rijden. Soms al wat eerder te remmen, zo veel mogelijk aan te geven wat ik van plan ben (rechtdoor wijzen voordat ik rotonde op ga). Kinderen, bejaarden, vrouwen (hihi), ik probeer oogcontact te maken en dan zie je vaak dat het wel goedkomt.
Ik irriteer me er ook niet meer aan, iedereen maakt fouten, ook ik. Soms bedank ik vriendelijk als ik wordt voorgelaten en soms wordt er sorry gezegd als ik tot stilstand kom, waar ik voorrang had moeten krijgen.

Op de fiets heb je weinig aan het feit op je in je recht staat. Ik krijg in ieder geval geen harde plasser bij het idee dat ik in mijn recht sta, als ik daarna geschept wordt door een ... (vul maar wat in.. ) en mijn beide benen breek.....

Om eens positief af te sluiten. Vanmorgen reed ik een lijnbus voorbij. Die mij daarna tot 3x toe BEWUST niet passeerde omdat hij 100m verderop een halte moest indraaien. Op een rotonde vriendelijk gezwaaid, waarop hij duimpje omhoog gaf. Gelukkig maak je ook dagelijks momenten mee, waar je NIET in je recht staat, maar gewoon wordt voorgelaten omdat anderen rekening met je houden. Lief he?

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 18 jan 2018 17:03

Gisteren weer (bijna) raak. Fiets ik hier in de rustige natuur ,met weilanden vol water overal.Maar dat is een ander verhaal.
Hoor ik allemaal sirenes ...en ik draai me om en daar vliegt een idioot met een bloedgang vlak langs me heen, ik schrik me het apelaserus(geen fries overigens) en vlak daarop een politieauto. Paar honderd meter verder stonden ze beide stil langs de kant. Ik moest wel stoppen en kon zo het gesprek mooi meeluisteren tussen de chauffeur en de politieagenten.
"Waarom rijdt u zo idioot hard" vroeg de agent. Nou zei de chauffeur "Mijn vrouw heeft een affaire met een politieagent. Waarop de agent zei. :Maar dat is geen reden om zo hard te rijden! Nou zei de chauffeur, dat weet ik nogal niet. . "Ik ben bang , dat jullie haar willen terugbrengen"!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 jan 2018 06:16

:like:

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 jan 2018 08:10

LOL, moooi verhaal!

Stornie
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jul 2017 09:27

Stornie 21 jan 2018 15:45

Ik heb zelden ergens last van, maar toevallig vandaag nog even 'kennisgemaakt' met een gevalletje agressiviteit tegen fietsers...
Man met hond steekt zomaar over waardoor ik in de remmen moest en moest uitwijken. Zeg ik: "Anders kijk je eerst of de weg vrij is voordat je oversteekt." Volgens mij een volstrekt normale opmerking na een dergelijke situatie. Word ik me vervolgens uitgekafferd voor van alles en nog wat, terwijl ik niet eens degene was die iets fout deed.
Sta ik 200 meter verder voor een rood verkeerslicht, hoor ik allemaal geroep achter me over wielrenners en mountainbikers. Je raadt het al, het was diezelfde wandelaar die kennelijk ook toch nog even verhaal wilde komen halen. Gelukkig werd het snel groen en kon ik die gek laten voor wat hij was, mocht hij in zijn eigen vet gaar smoren...

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 21 jan 2018 21:03

ophetkantje schreef: 10 okt 2017 10:29 Gisteren twee keer een duimpje van twee verschillende honderuitlaters, omdat ik gewoon afrem tot bijna silstand bij een loslopende hond. Van beide ook een "dankjewel". Zo blijft het voor mij veilig en ik rijd met een glimlach verder en een keer extra optrekken is goed voor de "macht".
Erg vriendelijk van je, maar als ik voor elke hondenbezitter tot bijna stilstand moet afremmen, kom ik nooit meer thuis.
Eerlijk gezegd vind ik dat als je over een fietspad loopt met een hond, je er als hondenbezitter er voor moet zorgen dat je fietsers niet hindert. Ik reed een paar dagen geleden nog langs een hond die echt nog even naar m'n voeten 'nahapte'. Ik vroeg de bezitster of ze dat normaal vond en ik kreeg uiteraard weer een keur aan terminale ziektes naar m'n hoofd. Ik heb jarenlang dagelijks gelopen met een Ridgeback (geen makkelijke beesten), maar fietsers hadden geen last van me. Waarom? Omdat ik hem naast me liet lopen als ik achter me, of voor me, iemand zag naderen.

Trouwens, op skeelers reageren honden vaak ontzettend heftig, omdat ze het kennelijk niet snappen. Werd vorig jaar door een hond 'ge-attacked' vanaf het voetpad. Ik kon niet ontwijken. Hond brak helaas z'n poot. Eigenaar furieus. Sindsdien rij ik alleen nog op skeelerbaantjes.

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 18 feb 2018 12:28

En zo soms snap ik de grote-boze-buitenwereld weer wel. Gistermiddag zo tussen 1700 en 1730 als ambulancedienst een hulpverlening aan het uitvoeren op een fietspad in de duinen van Hoek van Holland. Het is daar niet al te breed en als ik de ambulance met de wielen in de berm zet kom ik nooit meer weg, dus fietspad geblokkeerd. Ondanks de invallende schemering nog wel een hoop wielrenners onderweg. Vrijwel iedereen stapte netjes af, wat ook eigenlijk de enige optie was. Op 1 meneer na dan, die dacht te kunnen veldrijden. Helaas hield hij alleen zijn fiets niet in het mulle zand en viel dus tegen de ambulance aan. Wat het nog iets jammerder maakt is dat meneer zich gelijk uit de voeten maakte zonder zich om eventuele schade te bekommeren.
Helaas konden wij niet snel genoeg reageren omdat we in de ambulance met de patiënt bezig waren. Beetje jammer dat meneer niet even het geduld had in eerste instantie af te stappen en in tweede instantie om even te stoppen om te kijken naar de flinke kras die hij achter gelaten heeft...
#HoeMoeilijkKanHetZijn

Plaats reactie