Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 01 sep 2018 22:59

als je de reacties op A-sociale media leest bij een ernstig ongeval met een wielrenner dan zegt dat meer dan genoeg en weet je hoe ook de media graag een hetze begint ten opzichte van een klein percentage asociale wielrenners die het verpeste voor alle fatsoenlijke

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 02 sep 2018 10:37

Het wordt gewoon al triester met het Nederlandse volk en waar al die frustraties vandaan komen geen idee. Zelfs een lekke band zorgt bij sommige automobilisten voor leedvermaak en rijden toeterend voorbij. Het verhaal van Stornie is gewoon poging tot doodslag, echt ongelooflijk. Wel kwamen we een groep wielrenners tegen in de leeftijd van 50+ die dachten het hele fietspad even te claimen, dan ben je bij mij dus aan het verkeerde adres. Kan me voorstellen dat een groep als deze ergernis opwekt bij de overige verkeerdeelnemers.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 sep 2018 10:59

Keur het gedrag van de automobilist niet goed natuurlijk maar als je die weg tussen Groenendaal en Terlet bekijkt is er ook niet heel veel keus. Bovendien kan ik me indenken dat als ik op die weg zou rijden, aan beide kanten een fietspad zie (ongeacht de toestand) dat ik ook zou verwachten dat een fietser niet per se op de smalle rijbaan hoeft te rijden......

Probleem zit m aan twee kanten, wij wielrenners weten ook altijd heel goed uit te leggen waarom we ons in bepaalde situaties niet aan regeltjes hoeven te houden maar verwachten dat vervolgens wel van alle overige verkeersdeelnemers.

Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 sep 2018 11:53

Joseba schreef: 02 sep 2018 10:59......Probleem zit m aan twee kanten, wij wielrenners weten ook altijd heel goed uit te leggen waarom we ons in bepaalde situaties niet aan regeltjes hoeven te houden maar verwachten dat vervolgens wel van alle overige verkeersdeelnemers.
Ja, wij vinden soms als wielrenners dat er ons niet aan de regeltjes hoeven te houden. Ik maak me daar ook schuldig aan. Maar hoe erg is dat?

Ik ken drie regels (ooit geleerd als motorrijder):
1 eigen veiligheid, zodanig rijden zodat ik mezelf niet in gevaar breng.
2 andermans veiligheid. Zodanig rijden zodat ik anderen niet in gevaar breng.
3 alle overige verkeersregels.

Die verkeersregels komen echt pas op plek drie. Die automobilisten die zich ergeren aan die fietser die niet op het fietspad fietst en er daarom maar rakelings scheert, is zelf nog steeds fout bezig. Dat is domweg een artikel 5 overtreding. Die fietser naast dat fietspad bracht met zijn actie niemand in gevaar. Die automobilist wel. Zijn/haar actie is verwerpelijker.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 sep 2018 12:04

Rob dikke plus voor 1,2 en 3. Dat vergt alleen genoeg snappertjes die hier en daar ontbreken. Mensen die zelf minder goed na kunnen denken hebben regels doorgaans op 1 staan. Kunnen ze zich makkelijk achter verbergen wat minder snappertjes gaat doorgaans ook gepaard aan minder verantwoordelijkheids gevoel.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 sep 2018 13:13

Gastheerg schreef: 02 sep 2018 12:04 Mensen die zelf minder goed na kunnen denken hebben regels doorgaans op 1 staan. Kunnen ze zich makkelijk achter verbergen
Oh je bedoelt dit......:

rob74 schreef: 02 sep 2018 11:53
Ik ken drie regels (ooit geleerd als motorrijder):
1 eigen veiligheid, zodanig rijden zodat ik mezelf niet in gevaar breng.
2 andermans veiligheid. Zodanig rijden zodat ik anderen niet in gevaar breng.
3 alle overige verkeersregels.
Gewoon eigen regels maken en je daarachter dan verbergen? Ik zal het wel niet snappen maar het bevestigt aardig mijn eerdere stellingname.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16208
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 sep 2018 23:24

Sowieso kom je met regel 1 en 3 al in de problemen als je er voor kiest om op de weg te gaan fietsen i.p.v. het naastgelegen fietspad.
Niet dat het dan wil zeggen dat je dan ook maar gewoon van de weg gebeukt mag worden uiteraard. Die automobilist blijft een randdebiel terwijl Stornie iets deed dat niet zo verstandig is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 sep 2018 23:43

Los van ieders gedrag... Kan iemand vertellen welk bord er bij dit fietspad staat?

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 03 sep 2018 05:30

Volgens google maps in mei 2016 aan beide zijden verplicht fietspad.
T=100

Stornie
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jul 2017 09:27

Stornie 03 sep 2018 18:27

Volgens de borden is het volgens mij nog steeds een verplicht fietspad. Maar wat daar ook van zij, en of je het nu wel of niet mee eens bent met het feit dat ik op de rijbaan reed (wat de meeste sportfietsers daar doen), je rijdt niet iemand zomaar moedwillig het ongeluk in omdat je het ergens niet mee eens bent.

Joseba schreef: 02 sep 2018 10:59 Keur het gedrag van de automobilist niet goed natuurlijk maar als je die weg tussen Groenendaal en Terlet bekijkt is er ook niet heel veel keus. Bovendien kan ik me indenken dat als ik op die weg zou rijden, aan beide kanten een fietspad zie (ongeacht de toestand) dat ik ook zou verwachten dat een fietser niet per se op de smalle rijbaan hoeft te rijden......
De automobilisten die ik eerder tegenkwam op dit kleine stukje, reden netjes aan de zijkant met genoeg ruimte om te passeren. Ik snap wel wat je in de tweede zin zegt, maar het fietspad is hier niet zo goed met als gevolg - zoals hierboven geschreven - dat de meeste sportfietsers over de rijbaan rijden. En nee, dat is geen excuus, dat weet ik. Doorgaans houd ik mijzelf wel vrijwel altijd aan de regels namelijk.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 sep 2018 18:38

Niemand rijdt daar op dat rottige fietspad. Er rijden ook bijna geen auto's. Als er een achterligger is en jij hindert hem, dan heeft hij reden om te klagen. Dan zou ik ook 'sorry' zeggen en hem gelijk geven. Een tegenligger met een kort lontje en te veel stresshormonen heeft natuurlijk geen enkel recht van spreken. Laat staan het recht van intimidatie met zijn auto als wapen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16208
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2018 19:45

Dus als ik een Ferrari heb die niet zo lekker over drempels gaat dan mag ik wel over het fietspad? Als je het ergens niet lekker vindt rijden met je racefiets kun je 3 dingen doen:
-je route aanpassen
-het slechte wegdek voor lief nemen en niet zeuren
-een gravelracer kopen.

Misschien dat de politie daar wat vaker moet gaan controleren en boetes van 55 euro moet gaan uitschrijven.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie