Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 04 sep 2018 23:22

In het Noorden van het land kom ik als ik automobilist ben regelmatig groepjes wielrenners tegen. Ja die groepen (voor alle duidelijkheid ik fiets nooit in groepen) nemen wat extra ruimte. Maar als je even je gas in houd en zo’n groep de kans geeft om in elkaar te schuiven. Dan blijkt het met het de absolute tijdverlies eigenlijk heel erg mee te vallen. Feitelijk is dat tijdverlies niet eens aanwezig. De frustratie zit toch echt bij die randmongool van een automobilist hoor. Drie jaar geleden moest ik inschikken bij een wegversmalling. Toen wilde iemand mij op dat moment inhalen. Die wegversmalling ligt er al tientallen jaren en de bestuurder kon ook duidelijk zien dat hij mij daar niet kon inhalen. Toch toeteren en snijden. Toen werd ik ook boos en zwaaide met mijn arm. Die gek scheurde mij voorbij en in de bocht sprong die uit de auto. Ik probeerde er nog langs te fietsen (ook dom van mij) en hij drukte mij met een klap tegen het asfalt aan. Gewoon uit het niets! Ik heb mij vaak afgevraagd waar ik nou de fout in ging maar nergens zat ik fout. En toch een ongekende agressie. Waarom? Omdat ik op een wielrenner leek. :-(

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2018 23:51

erikkie39 schreef: 04 sep 2018 22:16
GJEvK schreef: 04 sep 2018 21:40 Maar als ik soms fietsers zie rijden geldt daar hetzelfde voor! Alleen de gevolgen zijn wat dramatischer wanneer een auto onverhoopt iets raakt, maar wat ik zo zie als ik wat rondrijdt is dat het gedrag van fietsers (en zeker van wielrenners) en automobilisten elkaar niet zoveel ontloopt.
Kap nou eens met dat gerelativeer! Een auto is een potentieel moordwapen van 1000kg+, een fiets is dat in geen enkele omstandigheid. Niets, maar dan ook niets kan goedpraten dat je met een auto een fietser bedreigt of in gevaar brengt. Al rij je met vier wielrenners naast elkaar op de verkeerde weghelft terwijl je de reepwikkels om je heen de berm in strooit, een poging tot moord is altijd buitenproportioneel.
Een fietser van 80kg die 30 km/h rijdt is ook best gevaarlijk voor sommige verkeersdeelnemers.

Natuurlijk zijn geweld en dreigementen niet goed te praten maar het heeft ook weinig zin om verkeersovertredingen goed te praten ook al is het veel minder erg dan wat die automobilist deed.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2018 07:52

Kluus schreef: 04 sep 2018 10:45 Ik heb het idee dat automobilisten vaak zó gefrustreerd zitten te rijden, wat kost het voor moeite om heel even gas in te houden, dat doet ie toch ook als er een tractor zou rijden?
Als boerenzoon heb ik zowel ervaring met de fiets als met de traktor: de gebaren zijn identiek die je krijgt, maar verder houdt het op. Ze kijken wel uit om een traktor af te snijden of in de berm te duwen :lol:
Idioten heb je helaas overal. In de auto, op de fiets, op de traktor....

In de polder achter Benthuizen ligt sinds enkele jaren een volledig vrijliggend fantastisch fietspas langs een drukke polderweg: waarom gaan wielrenners in godsnaam dan op de rijbaan rijden?????
Daar wordt ik als automobilist ook agressief van; het zo onnodig, storend en gevaarlijk.
Less is bore

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 05 sep 2018 09:31

erikkie39 schreef: 04 sep 2018 22:16
GJEvK schreef: 04 sep 2018 21:40 Maar als ik soms fietsers zie rijden geldt daar hetzelfde voor! Alleen de gevolgen zijn wat dramatischer wanneer een auto onverhoopt iets raakt, maar wat ik zo zie als ik wat rondrijdt is dat het gedrag van fietsers (en zeker van wielrenners) en automobilisten elkaar niet zoveel ontloopt.
Kap nou eens met dat gerelativeer! Een auto is een potentieel moordwapen van 1000kg+, een fiets is dat in geen enkele omstandigheid. Niets, maar dan ook niets kan goedpraten dat je met een auto een fietser bedreigt of in gevaar brengt. Al rij je met vier wielrenners naast elkaar op de verkeerde weghelft terwijl je de reepwikkels om je heen de berm in strooit, een poging tot moord is altijd buitenproportioneel.
Ik zeg dan ook nergens dat het te verdedigen is dat een auto op een fiets inrijdt! Lezen !
Wat ik wel zeg, is dat fietsers wel erg geneigd zijn vooral anderen de schuld van van alles en nog wat te geven (niet alleen wielrenners), maar even vergeten dat ze zelf ook niet echt allemaal heilig zijn,. Uiteraard iedereen op dit forum natuurlijk wel, maar de rest van alle fietsers niet.....

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 sep 2018 12:23

+1 voor Erikkie. Fietsers wekken irritatie op als zij (bewust of niet) de verkeersregels overtreden. Automobilisten die doelbewust op fietsers inrijden brengen mensen letterlijk in levensgevaar. Irritatie vs. levensbedreigend, dat is niet helemaal in verhouding vind je hopelijk ook?
(Dat laat onverlet dat je er als fietser verstandig aan doet om het opwekken van irritatie te vermijden)

Of, om het nog meer in Jip-en-Janneke taal te zeggen: als ik op de weg rij ipv op het verplichte fietspad daarnaast, dan is het mijn schuld dat ik irritatie op wek. Als een automobilist daarop besluit om mij van de sokken te rijden dan is het niet mijn schuld dat ik dood ga.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 05 sep 2018 17:06

53x11 schreef: 05 sep 2018 12:23 Of, om het nog meer in Jip-en-Janneke taal te zeggen: als ik op de weg rij ipv op het verplichte fietspad daarnaast, dan is het mijn schuld dat ik irritatie op wek. Als een automobilist daarop besluit om mij van de sokken te rijden dan is het niet mijn schuld dat ik dood ga.
Van de sokken rijden is ook NOOIT een goed excuus voor, ongeacht wat je doet (hoewel, er zijn wel wat grensgevallen te bedenken........). Maar ik vind dat er wel erg vaak boehoe huilie huilie gedaan wordt door fietsers terwijl ze zelf aan alle kanten de regels overtreden. Nee, dat maakt het van de weg rijden (of nog erger) absoluut niet toegestaan en diegene die dat doet moet vooral ook flink gestraft worden. Maar begin nou eerst eens met naar jezelf te kijken! Overtreed je geen regels, wek je al een heel stuk minder irritatie op! En helaas zullen er altijd eikels blijven die puur het feit dat jij ergens fietst al irritant vinden, maar ik weet 1000% zeker dat als geen enkele fietser nog een regel overtreedt, dat maar een handje vol mensen is (nog steeds teveel, irritatie hoort niet in het verkeer). Maar het is makkelijker om toch de regels te overtreden en huilie huilie te doen dat die boze meneer in de auto een paar keer toeterde toen hij je inhaalde, want dan is hij de eikel en hoef je zelf niets te veranderen aan je gedrag. Want hij rijdt in een potentieel moordwapen....

Stornie
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jul 2017 09:27

Stornie 05 sep 2018 18:51

53x11 schreef: 05 sep 2018 12:23 +1 voor Erikkie. Fietsers wekken irritatie op als zij (bewust of niet) de verkeersregels overtreden. Automobilisten die doelbewust op fietsers inrijden brengen mensen letterlijk in levensgevaar. Irritatie vs. levensbedreigend, dat is niet helemaal in verhouding vind je hopelijk ook?
(Dat laat onverlet dat je er als fietser verstandig aan doet om het opwekken van irritatie te vermijden)

Of, om het nog meer in Jip-en-Janneke taal te zeggen: als ik op de weg rij ipv op het verplichte fietspad daarnaast, dan is het mijn schuld dat ik irritatie op wek. Als een automobilist daarop besluit om mij van de sokken te rijden dan is het niet mijn schuld dat ik dood ga.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Er is nooit en te nimmer een goede reden om iemand bewust aan te rijden. Ook al wek je irritatie op.

Het verkeer is geven en nemen. Je moet het met elkaar doen. Echter lijken de meeste verkeersdeelnemers alleen maar te willen nemen.

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 20 okt 2018 21:46

Vanmorgen lag ik bij de watertoren bij Scheveningen te wachten op twee vrienden voor een mooi ritje Kaag. Voor wie de plek niet kent, er zit hier een uitspanninkje en het is er best druk met wandelaars, fietsers, hondenuitlaters etc. Twee Benoordenhoutse dames op leeftijd laten hun hondje per ongeluk de weg op lopen. Er komt een wielrenner aan op hoge snelheid en die anticipeert mijns inzien niet helemaal lekker op de situatie waarna er wat krachttermen richting de dames worden geslingerd die w.m.b. ongepast zijn. Dames natuurlijk pissig en beginnen op hun beurt andere wielrenners die aangefietst komen aan te manen hun snelheid te minderen. Ik weet niet of jullie de term plaatsvervangende schaamte kennen, maar dat had ik toen even. Gelukkig kwamen mijn vrienden er net aangefietst en kon ik de situatie snel verlaten...

Live and let live op zijn smalst....

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 okt 2018 08:13

Ik word ook wel vrij gek van loslopende honden. Ik anticipeer er wel echt op maar die blijven maar voor je fiets springen. Dan rij ik nog 5 a 10 km/h en blijven ze maar keffen en proberen tegen je aan te springen.

Ik heb zelf een hond maar dat gaat me toch niet gebeuren en als het gebeurt dan gaat er wel een sorry vanaf kunnen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 21 okt 2018 09:05

Een hond per ongeluk de weg op laten lopen bestaat niet. Die hond hoort aangelijnd te zijn, kort aangelijnd.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 21 okt 2018 10:23

Sinds dit jaar heb ik de focus minder gelegd op snelheid maar meer op de omgeving en nieuwe rondjes te verkennen. Moet zeggen dat het gemiddelde iets lager is maar thuis meer ontspannen van de fiets stap. Op plekken waar het kan gaan we wel volle bak.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 21 okt 2018 12:10

Ik had gisteren .. zo'n eerst blijven stoppen en dan toch doorrijden situatie.

Ik ben eerlijk
.Ik weet de regels ook niet precies(ondanks dat ik chauffeur ben geweest 20 jaar lang :)).Meestal gaat dan de brutaalste of meest doorpakkende chauffeur/fietser eerst.

Dan kom je bij een 3 punts kruising aan en iedereen gaat stilstaan. Dan denk je als fietser rijdt toch eens door(diegene van rechts).Maar die wacht ook weer voor diegene die van zijn rechterkant komt. Nu ben ik niet van het lange wachten, dus ik denk.Nou bekijk het maar en begin te fietsen en ja hoor.Diegene van rechts geeft gas en rijdt me zowat van de sokken.

Ik kwaad vanzelf en ik bedenkt me later in alle rust.....Ja zeg het maar wie is dan fout en hoe zit dat verzekeringstechnisch? bij eventuele botsing en schade.?

In elk geval als iedereen stopt bij zo'n 3 punts kruising(zo noem ik ze maar even) en met geen voorrangstekens....
Dan moet je wel heel erg oppassen op de fiets.

En eerlijk is eerlijk in de laatste 30 jaar zijn er veel verkeersregels bij gekomen., waar ik geen weet van heb.
Daarom is het ook van de gekke dat je nooit bijgeschoold hoeft te worden in het verkeer.

En tegenwoordig worden er juist veel meer gelijksoortige kruisingen aangelegd, in tegenstelling tot vroeger ,waar bijna alles voorrangsverkeer was.Dat doen ze natuurlijk om de snelheid er uit te halen.(het is ook veel en veel drukker, dat kunnen de jongeren zich niet voorstellen.Wij voetbalden gewoon op straat.Nu compleet onmogelijk).

En dan heb ik het nog niet eens over de chared spaces rotondes/verkeerspleinen welke hier in Friesland steeds populairder worden.Ben je mooi klaar mee.Mag je helemaal oppassen.

nog een wetentje.
in 1935 (laatst opgezocht) woonden er 3,5 miljoen mensen in Nederland, nu anno 2018 17,2 mj. Dus in 80 jaar tijd(1 mensenleven zeg maar) 5x zoveel mensen op dat hele kleine stukje aarde. Niet zo vreemd dat we heel vaak in dit soort situaties terrecht komen en dan woon ik ook nog in het dunbevolkte noorden.

Plaats reactie