Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 okt 2018 12:42

Dat is wel een goed voorbeeld inderdaad.

en volgens mij, als jij aanfietst, iemand komt van rechts, maar diegene moet voorrang verlenen aan degene die voor hem van rechts komt dus voor jou tegenover), dan kan jij gewoon door. Moet die van tegenover afslaan, voor jou langs, dan moet hij jou voorrang geven, want rechtdoor op dezelfde weg gaat voor (als het niet anders is geregeld). en die auto die voor jou van rechts kwam moet nog altijd die ander voorrang verlenen.

Maarja, puntje bij paaltje, gaat iedereen op elkaar wachten en is er altijd iemand die het initiatief neemt.
Wie dan gelijk had, en hoe het met de verzekering zit, is voor jou als fietser niet zo relevant als je door een ongeluk het ziekenhuis in moet. Je blijft de zwakkere (net als een motorrijder), of je nou gelijk had of niet. Volgens mij is dat het belangrijkste wat je in je achterhoofd moet houden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 okt 2018 13:54

Als ik de situatie goed inschat: ik sla dan wel eens rechtsaf en maak een bochtje om aan te sluiten bij de auto die van rechts komt. Of ik duik daar helemaal achterlangs om mijn weg te vervolgen. Blijft evengoed opletten omdat de tegemoetkomende auto dit niet verwacht. Als die heel snel optrekt en linksaf slaat, kom je daar weer mee in de knoop.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 21 okt 2018 17:22

Dat is een goede oplossing EmPeHA. Dat bedacht ik me vanmiddag ook.Wel goed opletten en goed oogcontact houden met de chauffeur van de auto(s).

Het valt me ook op, dat je juist de laatste jaren ,steeds meer automobilisten hebt,die geen voorrang nemen ....maar eerst maar eens stoppen.Dat zal ook wel weer, met de drukte van het verkeer en de daarmee gaande (on)overzichtelijkheid, te maken hebben.
Ook heb je veel meer mensen met een rijbewijs, die eigenlijk al moeite hebben om de auto enigzins te besturen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 21 okt 2018 20:43

Vrijdag zat ik nog bijna bovenop een automobilist die me voorrang gaf waar het niet moest. Rotonde, ik kwam de rotonde oprijden en minderde vaart zodat ik achter de auto kon aansluiten. Gaat hij in een keer op de rem staan zodat ik ook vol in de ankers moet. De stadsfietser die achter me zat knalt natuurlijk vlak voor hem door ipv zich aan de regels te houden.
Automobilist helemaal verbaasd, hij dacht het goed te doen door voorrang te geven (of hij wist dat het niet moest weet ik niet).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 okt 2018 21:11

Die oplossing van empeha zie ik hier in delft veel gebruikt worden door alle fietsers, bij een specifiek verkeerslicht.
Gaat die op rood (losliggend fietspad), slaan ze rechtsaf, wat gewoon mag, is apart strookje zonder verkeerslicht. Om dan vrijwel direct de weg over te steken (ca 5 a 10m van het kruispunt waar ze rood kregen om rechtdoor te gaan), en vervolgen dan weer op het fietspad.

Dan kan je net zo goed dwars door rood gaan lijkt me.

Maargoed, dat is wel even anders dan bij een gelijkwaardige kruizing zoals het gegeven voorbeeld hier.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 21 okt 2018 21:21

Sommige van onze collega fietsers gedragen zich ook wel als idioten op de weg. Vanochtend ook weer getuige geweest van een “vossenjacht” waarbij andere weggebruikers op het fietspad uiteraard “in de wegreden” en rotondes in volle vaart genomen moeten worden en auto’s maar aan de kant moeten gaan.

We leven met zijn allen hier, maken met zijn allen gebruik van de recreatiemogelijkheden en hebben elkaar de ruimte te geven.

En Oja, houdt je hond aan de lijn in de buurt van een fietspad. Dat is normaal, je kind trap je ook het fietspad niet op om daar te gaan spelen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 okt 2018 21:27

ultra_ivo schreef: 21 okt 2018 20:43 Vrijdag zat ik nog bijna bovenop een automobilist die me voorrang gaf waar het niet moest. Rotonde, ik kwam de rotonde oprijden en minderde vaart zodat ik achter de auto kon aansluiten. Gaat hij in een keer op de rem staan zodat ik ook vol in de ankers moet. De stadsfietser die achter me zat knalt natuurlijk vlak voor hem door ipv zich aan de regels te houden.
Automobilist helemaal verbaasd, hij dacht het goed te doen door voorrang te geven (of hij wist dat het niet moest weet ik niet).
Het overkomt me zowat elke rit wel eens dat ik wordt geconfronteerd met auto's die me ten onrechte voorrang willen geven.
Goed bedoeld, maar ergerlijk want ik zeil er meestal zonder oponthoud achterlangs.
Stopt er iemand die voorrang heeft dan ga ik demonstratief wachten en daarmee houdt ie dus alles op.
Meestal volgt er een gebaar van verbazing, maar ik wil dat de afwikkeling gewoon normaal verloopt zonder mogelijke misverstanden en gevaarlijke situaties.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 jul 2019 14:26

Phffff fiets je mooi netjes aan de kant.. komt er een randmongool in een aftands corsaatje hard toeterend en volgas mij voorbij.... op nog geen 20 cm afstand...

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 30 jul 2019 14:29

Het AD doet met een column ook een duit in het zakje:

Ik zou één van die jongens dolgraag eens een stok tussen de spaken steken
COLUMN JERRY GOOSSENS
Schrijver, journalist en columnist Jerry Goossens schrijft van dinsdag tot en met zaterdag over wat hem opvalt in de stad Utrecht. Dit keer over asociale wielrenners.

Kijk, je mag niet discrimineren. Want je hebt er ook goeie tussen. Sterker, sommigen reken ik tot mijn beste vrienden. Het zijn de rotte peren die het voor de anderen verpesten. Maar hun gedrag is zó agressief en arrogant dat het mij moeite kost ze er niet allemáál op aan te kijken. We weten natuurlijk allemaal wel over wie ik het heb. Laten we niet om de hete brij heen draaien. Als het zwemt, kwaakt en waggelt als een eend, dan is het... een wielrenner. En dan niet de überatleet die zich vorige week nog met ware doodsverachting van de flanken van de Galibier stortte, maar kerels die zich op zondagochtend in het diepst van hun gedachten een Kruijswijk of Bernal wanen.

Mannen van middelbare leeftijd die vele kilo’s overgewicht, strak verpakt in felgekleurde wielertricots, compenseren met schreeuwend dure, vederlichte carbonfietsen en piepkleine pikkies verpakt in zeemleer. Voor ik het hele Nederlandse amateurpeloton achter mij aankrijg: ik doel hier niet op de brave recreatiefietsers die in groepsverband een rondje door de provincie peddelen. Maar op de laagschedelige, egomane dilettanten die zich met gevaar voor andermans leven in het dagelijkse verkeer katapulteren en menen dat iedereen voor hun sportieve zelfoverschatting moet wijken.

Het zijn de rotte peren die het voor de anderen verpesten

Wie zich op zon- en feestdagen weleens buiten beweegt, kent het verschijnsel: zo’n pedaalridder in opzichtig lycra die ‘AAN DE KANT!’ brullend met 40 kilometer per uur aan zijn hufterdemarrage begint en kwaad wordt als je niet snel genoeg aan de kant gaat. Er zijn gevallen bekend waarbij de helden op klikschoentjes de sprint even onderbreken om de medeweggebruiker op de bek te slaan. En vorige week vrijdag werd een 61-jarige vrouw in Maarssen van haar fiets gereden door twee amateur-Kruijswijks die het niet nodig vonden hun klootzakkencriterium te onderbreken teneinde hun slachtoffer bij te staan.

Nee, je mag ze niet allemaal over één kam scheren. Maar ik zou een van die jongens dolgraag eens een stok tussen de spaken steken. Kijken of ze dan nog zo flink zijn als hun professionele helden. Echte coureurs lijden uitsluitend zelf voor hun sport.
Bron: https://www.ad.nl/utrecht/ik-zou-een-va ... ~ad11fbee/

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 30 jul 2019 14:39

Sterke column. Hoed af...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jul 2019 14:43

Ach ja als je in de vijfde regel waar voor het eerst Wielrenner staat een paar andere groepen neerzet klopt het nog steeds...… Honden bezitter, wandelaar, marokaan, recreatieve 65plusser op e bike, drug of alocohol gebruiker, bestuurder connection busje etc.

Nou ik heb hem weer beloond met zes gratis colums.

Hij moet z,n geld verdienen en een stukje schrijven. Ik denk niet dat er zoveel verschil zit in groepen, het is een afspiegeling van de maatschappij.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 31 jul 2019 09:56

Vooral ook dat regeltje over zijn wielren vrienden.

Dat is er eentje van het niveau: "mijn kind doet zoiets echt niet"

Plaats reactie