Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2018 09:52

Er zijn vooral heel erg veel mensen op pad die allemaal wel eens een foutje maken. Het aandeel hersenloos volk valt volgens mij best mee.
Gezond verstand werkt ook beter als het allemaal wat duidelijker is in het verkeer. Zeker als het op met zijn tweeën naast elkaar fietsen en in groepen fietsen (wielrenners, scholieren, bejaardenfietstochten) aankomt zou er wat mij betreft best een campagne tegenaan gegooid mogen worden om alles wat duidelijker te maken. Dat hoeft niet over keiharde regels te gaan, dat kan prima met een etiquette af.

Als ik op het fietspad twee naast elkaar fietsende mensen wil inhalen wordt ik geacht te bellen, wil ik er met de auto voorbij op een smalle weg dan loop ik het risico op een boete voor onnodig claxonneren als ik het automotive equivalent van de bel inzet.
Campagnolo Ultra Dork

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 17 jul 2018 11:09

Ernie C. schreef: 17 jul 2018 09:52 Er zijn vooral heel erg veel mensen op pad die allemaal wel eens een foutje maken. Het aandeel hersenloos volk valt volgens mij best mee.
Gezond verstand werkt ook beter als het allemaal wat duidelijker is in het verkeer. Zeker als het op met zijn tweeën naast elkaar fietsen en in groepen fietsen (wielrenners, scholieren, bejaardenfietstochten) aankomt zou er wat mij betreft best een campagne tegenaan gegooid mogen worden om alles wat duidelijker te maken. Dat hoeft niet over keiharde regels te gaan, dat kan prima met een etiquette af.

Als ik op het fietspad twee naast elkaar fietsende mensen wil inhalen wordt ik geacht te bellen, wil ik er met de auto voorbij op een smalle weg dan loop ik het risico op een boete voor onnodig claxonneren als ik het automotive equivalent van de bel inzet.
Ik zou willen dat ik je positiviteit kon delen, maar dat 'heel veel mensen weleens een foutje maken', dat gaat er bij mij niet meer in. De schades die ik aan mijn auto's heb gehad de laatste jaren (zonder briefje) de talloze, talloze automobilisten die ik zie appen tijdens het rijden, het veel te hard rijden door 30-km zones, het stationair draaien van oude stinkdiesels onder m'n slaapkamerraam, het geschreeuw op straat (daar hebben we recht op): dat is echt anders dan, pak 'em beet, twintig jaar terug. En ja, in de randstad is het ongetwijfeld erger dan in de provincie, maar ik durf wel te stellen dat een groot deel van verkeersdeelnemend Nederland zich stelselmatig schuldig maakt aan allerlei overtredingen.

Ik interviewde ooit Emile Roemer voor een magazine en stelde hem een kritische vraag over controle op uitkeringen. Hij zei toen: 'Denkt u nu echt dat mensen voor de lol een uitkering aanvragen? Iedereen wil werken.' Toen wist ik zeker dat Roemer echt in een fantasiewereld leeft. Met andere woorden (en dan citeer ik toch weer even zo'n rode rakker) vertrouwen is goed, maar controle is beter...

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 17 jul 2018 11:16

Ik vind het echt niet leuk dat we zo'n negatieve status hebben als wielrenners. Ook al is het soms terecht, maar dat geld voor alles in het leven. Maar het is in alles zo makkelijk om een zondebok te hebben, iemand de schuld geven is makkelijker dan naar jezelf kijken. Ik ben bijvoorbeeld ook nog eens een boerenknaap, dus ik voel me daar ook op aangesproken :). Maar ik weet dat ik netjes in het verkeer ben en vast ook weleens een ergenis ben door een foutje, en dan realiseer ik me weer....ik hoef me niet aangesproken te voelen.

Gelukkig erger ik me bijna bijna nooit in het verkeer, heel veel onverwachte situaties kosten je praktisch geen tijd. Dus ik blijf er rustig bij. Ik respecteer bijvoorbeeld de vrijheid van ouderen doordat ze mobiel zijn.

Waar ik me wel aan erger is oordelen/veroordelen van groepen: wielrenners/boeren/ouderen/etc... Laten we aub wel dingen individueel blijven bekijken, word het leven een stuk leuker van :)

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 jul 2018 11:34

Tsja individueel bekijken, als wielrenner ben je anoniem (hoewel ik nog wel eens via Strava wat reproduceer om een aso te achterhalen) en is je enige identiteit 'wielrenner' omdat je je achter een strak pakje, helm en zonnebril verschuilt.

Ja, iedereen maakt 'wel eens een foutje'. Al die foutjes leiden ook tot irritatie en die is vaker eerder uitgesproken dan een excuses. Maar we brengen elkaar ook wel heel vaak in de gelegenheid om foutjes te maken, ook onszelf.

Wat ik ook hatelijk vind: Ik rijd 'het hele jaar door' (anderen nog veel extremer) en heb op de betere dagen veel weerstand voor lui die de (ook etiquette) regels aan hun laars lappen als ze weer eens rotondes afsnijden, breeduit rijden, vluchtheuvels blokkeren etc - IK heb daar dan weer het hele jaar last van want 'de wielrenner' wordt daar dan op een later moment voor bestraft.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 17 jul 2018 11:50

Aspide83 schreef: 17 jul 2018 11:16 Ik vind het echt niet leuk dat we zo'n negatieve status hebben als wielrenners. Ook al is het soms terecht, maar dat geld voor alles in het leven. Maar het is in alles zo makkelijk om een zondebok te hebben, iemand de schuld geven is makkelijker dan naar jezelf kijken. Ik ben bijvoorbeeld ook nog eens een boerenknaap, dus ik voel me daar ook op aangesproken :). Maar ik weet dat ik netjes in het verkeer ben en vast ook weleens een ergenis ben door een foutje, en dan realiseer ik me weer....ik hoef me niet aangesproken te voelen.

Gelukkig erger ik me bijna bijna nooit in het verkeer, heel veel onverwachte situaties kosten je praktisch geen tijd. Dus ik blijf er rustig bij. Ik respecteer bijvoorbeeld de vrijheid van ouderen doordat ze mobiel zijn.

Waar ik me wel aan erger is oordelen/veroordelen van groepen: wielrenners/boeren/ouderen/etc... Laten we aub wel dingen individueel blijven bekijken, word het leven een stuk leuker van :)
De gehele quote was "opgeschoten boerenknaap" :D dus je hoeft je niet aangesproken te voelen, maar dat is dus dezelfde variant van de stadse /dorpse Aso, regels gelden voor mij niet, sterker nog, ik heb er expres lak aan, (en ik vind het zelfs wel lollig om die stomme wielrennerts even van de weg te jagen met mijn "landbouwvoertuig" (rondscheuren in oude BMW of bv die Unimog in Barneveld, een apperaat van zeker twee ton).
Afbeelding

Enomis28
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2018 13:35

Enomis28 17 jul 2018 12:27

Ik dacht dat ik, als oer-amateur (overgewicht, oude fiets, best wel traag), redelijk vrijgesteld zou zijn van de vooroordelen die heersen over wielrenners, maar ook ik word uitgescholden als ik een voetganger of fietser (op normale, beleefde wijze) passeer. Eens is mij zelfs verweten dat ik op een fietspad fietste -''Dit is een fietspad, geen racepad!'' - door een dame die daar nota bene haar hondje liep uit te laten, en waar ik met gepaste snelheid normaal langsreed. Puur het feit dat je op 'zo'n fiets' zit is voor sommigen al genoeg.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jul 2018 18:30

“Jullie mogen hier niet met z’n tweeen naast mekaar en ik ben de sheriff die je dat even hardhandig afleert”
Zoiets?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2018 23:37

JC80 schreef: 17 jul 2018 11:09
Ernie C. schreef: 17 jul 2018 09:52 Er zijn vooral heel erg veel mensen op pad die allemaal wel eens een foutje maken. Het aandeel hersenloos volk valt volgens mij best mee.
Gezond verstand werkt ook beter als het allemaal wat duidelijker is in het verkeer. Zeker als het op met zijn tweeën naast elkaar fietsen en in groepen fietsen (wielrenners, scholieren, bejaardenfietstochten) aankomt zou er wat mij betreft best een campagne tegenaan gegooid mogen worden om alles wat duidelijker te maken. Dat hoeft niet over keiharde regels te gaan, dat kan prima met een etiquette af.

Als ik op het fietspad twee naast elkaar fietsende mensen wil inhalen wordt ik geacht te bellen, wil ik er met de auto voorbij op een smalle weg dan loop ik het risico op een boete voor onnodig claxonneren als ik het automotive equivalent van de bel inzet.
Ik zou willen dat ik je positiviteit kon delen, maar dat 'heel veel mensen weleens een foutje maken', dat gaat er bij mij niet meer in. De schades die ik aan mijn auto's heb gehad de laatste jaren (zonder briefje) de talloze, talloze automobilisten die ik zie appen tijdens het rijden, het veel te hard rijden door 30-km zones, het stationair draaien van oude stinkdiesels onder m'n slaapkamerraam, het geschreeuw op straat (daar hebben we recht op): dat is echt anders dan, pak 'em beet, twintig jaar terug. En ja, in de randstad is het ongetwijfeld erger dan in de provincie, maar ik durf wel te stellen dat een groot deel van verkeersdeelnemend Nederland zich stelselmatig schuldig maakt aan allerlei overtredingen.

Ik interviewde ooit Emile Roemer voor een magazine en stelde hem een kritische vraag over controle op uitkeringen. Hij zei toen: 'Denkt u nu echt dat mensen voor de lol een uitkering aanvragen? Iedereen wil werken.' Toen wist ik zeker dat Roemer echt in een fantasiewereld leeft. Met andere woorden (en dan citeer ik toch weer even zo'n rode rakker) vertrouwen is goed, maar controle is beter...
Jij woonde 20 jaar geleden niet bij mij in de wijk schat ik zo in...

volgens mij is het allemaal niet zoveel erger geworden maar erger je je er meer aan naarmate je ouder wordt. Ook ik merk dat ik altijd even aan mijn eigen jeugd moet denken als ik weer een groepje hangjongeren moet wegsturen bij mijn werk. Ik ben zelf ook zo geweest (en nog wel een stukje erger dan wat ik meestal tref) en toch kost het mij ook moeite om niet boos te worden als ik weer eens hun troep kan opruimen of repareren wat er gesloopt is. Uiteindelijk werkt het veel beter om in gesprek te gaan met de mensen waar je je aan ergert i.p.v. te gaan schelden of je frustraties van je af te schrijven op internet.

En Roemer had natuurlijk wel gelijk. Die uitkering vraag je niet aan voor de lol, die is broodnodig om de wietkwekerij op zolder te financieren :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Stornie
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jul 2017 09:27

Stornie 31 aug 2018 19:06

Nou, vandaag wat meegemaakt zeg. Op de terugweg van huis reed ik lekker via een ommetje en kwam ik uit op de weg tussen Groenendaal en het Terlet. De fietspaden daar zijn slecht, waardoor vrijwel alle wielrenners en andere fietsers daar op de rustige en voor doorgaand verkeer gesloten rijbaan rijden.
Alles ging fijn tot een tegenligger gewoon bewust op me af kwam rijden. Ook dichterbij gekomen, maakte hij geen aanstalten om ruimte te maken. Hij bleef gewoon bewust op mij af rijden, om mij maar van de weg te rijden. Ik moest dus ook de berm insturen om niet bovenop zijn motorkap te belanden... :shock: Toen hij ook nog stopte om verhaal te halen, ben ik maar doorgereden, want met zo'n geflipte gek wilde ik de confrontatie niet aangaan.
Het is dat ik in de fractie van een seconde dat dit gebeurde niet zijn kenteken heb kunnen zien, laat staan noteren, kan ik hiervan helaas geen aangifte doen!
Soms vergaat mij echt alle notie van wat er bij sommigen in het hoofd omgaat, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :roll:

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 aug 2018 20:28

Gevalletje maloot op de weg die eigen rechtertje aan het spelen is. Nogal dom en je kunt idd maar beter doorfietsen en er geen aandacht aan besteden.
Live fast; die young. mijn blog

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 01 sep 2018 22:08

Ja beter doorfietsen oké, maar sommige automobilisten zien een fietser niet meer als mens die ook graag 's avonds weer heel thuis komt bij familie of wat dan ook, maar als een object wat in hùn weg staat en die desnoods maar plat gereden moet worden. Ze hebben niet meer de mentale capaciteit om zich daarin te verplaatsen maar zijn compleet geobsedeerd bezig met hun telefoon en om vooral toch niet even 2 seconden achter een andere auto te wachten, of om even wat minder hard te rijden en wat plaats te maken zodat iemand anders de ruimte heeft om veilig zijn/haar weg te vervolgen.

Dat is compleet walgelijk gedrag en lijkt ook nog exponentieel toe te nemen met de grootte van de -geleasede- auto (iets wat overigens ook compleet is doorgeslagen, die grootte dan).
Echt zum kotzen die zielige mannetjes, hoewel de vrouwtjes er ook wat van kunnen.

Onlangs nog een bijna dood ervaring gehad door een ehh dame die vond dat verkeersregels niet op haar van toepassing zijn en mij echt bijna onder de wielen had als ik niet heel hard had geremd. Op een t-splitsing staat een rijtje auto's netjes voorrang te geven aan verkeer van rechts, duurde te lang ofzo en zij blaast daar voorbij, aan de verkeerde kant van de weg. Ik steek dus net over op mijn stadsfiets, voorrang hebbende en dan komt die k#t daar ineens aanzetten... Wat een sukkelw*#f zeg.
Zo iemand heeft echt nul idee dat binnen die ene seconde iemands leven totaal gewijzigd kan worden door die idiote actie.
Ga je even een boodschapje doen bij de Appie word je bijna doodgereden door iemand die niet gewoon even 5 seconden geduld heeft om zich aan de verkeersregels te houden en respect voor een andere mensenleven te hebben.

Werkelijk....
Zucht.... :|

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 sep 2018 22:37

Er zijn blijkbaar genoeg automobilisten die fietsers niet beschouwen als volwaardige - laat staan zwakke of kwetsbare - weggebruikers.
ZIJ komen eraan en die fietser kan wel effe stoppen of moet maar wat meer aan de kant gaan.
Ikzelf maak ook genoeg van dat soort situaties mee. Zelfs als ik met mijn zoontje van 13 aan het fietsen ben is het geen zeldzaamheid dat we hele gevaarlijke dingen meemaken.
Dan vraag je je inderdaad af of die mensen mentaal alles nog wel op een rijtje hebben.

Plaats reactie