Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Zijn we vogelvrij verklaard

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 sep 2018 20:01

Wat ik in deze discussie vooral raar vind, is dat we aan de ene kant de kasseien opzoeken maar tegelijkertijd niet op een fietspad met slecht wegdek willen rijden...

Ik ben een groot voorstander van eigen veiligheid belangrijker dan de regels vinden. Alleen heeft een slecht fietspad vermijden weinig met veiligheid te maken en meer met gemakzucht.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 sep 2018 20:05

Ernie C. schreef: 03 sep 2018 19:45 Dus als ik een Ferrari heb die niet zo lekker over drempels gaat dan mag ik wel over het fietspad? Als je het ergens niet lekker vindt rijden met je racefiets kun je 3 dingen doen:
-je route aanpassen
-het slechte wegdek voor lief nemen en niet zeuren
-een gravelracer kopen.

Misschien dat de politie daar wat vaker moet gaan controleren en boetes van 55 euro moet gaan uitschrijven.
Er zijn zelfs mensen die welbewust zelfs wegen opzoeken die alleen maar bestaan uit schots en scheef liggende keien. :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 sep 2018 20:10

Ja, als je niemand hindert dan mag je gewoon een stukje over de weg fietsen. Je woont in Nederland en niet in Duitsland. Daar doen ze zoiets pas als het genehmigt ist. Hier mag je doen wat niet verboten ist

Stornie
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jul 2017 09:27

Stornie 03 sep 2018 21:25

Volgens mij gaat de discussie nu helemaal de verkeerde kant op. Het gaat niet over gravelracen of kasseien rijden, maar bewust van de fiets gereden worden door iemand die het niet eens is met het feit dat je op de rijbaan rijdt terwijl je eigenlijk op het fietspad behoort te rijden.

En even terzijde: als de politie überhaupt daar gaat controleren, leveren boetes voor automobilisten die de weg gebruiken als sluiproute meer geld op dan een fietser die over de rijbaan rijdt.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 sep 2018 23:11

Ik vind het ook een beetje flauw om iemand die door een randdebiel bijna word doodgereden ter verantwoording te roepen op dit forum. Natuurlijk zijn we niet roomser dan de paus. Maar de eerste fietser/wielrenner die een automobilist de dood in jaagt moet nog geboren worden. Maar we worden zelf wel als aangeschoten wild gezien.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 sep 2018 07:24

Amen

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 04 sep 2018 08:48

Tja, je voortbewegen in het verkeer is natuurlijk een aaneenschakeling van beslissingen maken en reageren op veranderende situaties, van zowel omstandigheden als medeweggebruikers. Bij het continue maken van beslissingen worden er natuurlijk ook wel eens minder goede beslissingen genomen.

Als ik een slecht stuk wegdek zie, om me heen kijk, geen auto zie, een stukje over de weg fiets, is daar niets mis mee. Mocht ik me onverhoopt toch vergist hebben en per ongeluk een automobilist "hinderen", is hij aan de beurt. Hij maakt dan de volgende beslissing, is er genoeg ruimte om om me heen te gaan, kan hij dat zonder erg doen. Zo niet, kan hij even remmen en alsnog langsrijden. Waarschijnlijk ben ik schuldbewust omdat ik hem over het hoofd zag en bedankt ik hem vriendelijk door mijn handje op te steken. Hij doet hopelijk hetzelfde beide mensen blij.

Hij kan natuurlijk ook de situatie verkeerd inschatten en daardoor een andere tegenligger over het hoofd zien, die dan op zijn beurt moet ontwijken of stoppen. Dan zijn er al 2 handjes nodig van mij (;-)) en eente van de automobilist. Gelukkig gaat het in 99 van de 100 gevallen op deze manier ALS al iemand een verkeerde inschatting maakt.

Het is allemaal een kwestie van verdraagzaamheid.

Natuurlijk zijn er ook weggebruikers die bewust keuzes maken, waarmee ze anderen in de weg zitten. Ik stoor me hieraan, maar onderneem zelf zeker geen actie. Karma is een bitch in dit geval en ze lopen heus wel eens tegen de lamp. Handhaving mag wat mij betreft best strenger, voor alle weggebruikers die zich structureel misdragen. Helaas blijft het allemaal mensen werk en blijven er dus ook fouten gemaakt worden. Niemand is perfect...

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 04 sep 2018 10:45

Bospaadje schreef: 04 sep 2018 08:48
Het is allemaal een kwestie van verdraagzaamheid.
En zo is het.

Afgelopen zondag kon ik op een weg (zonder fietspad) niet geheel rechts rijden omdat daar een flinke berg (+10cm) nieuw grint lag. Ik reed dus enigszins op het midden van de rechterkant van de weg (door het "spoor" toen er een auto tegen én een auto achterop kwam.

De auto achter mij besloot hierop flink te toeteren en mij af te snijden bij het passeren nadat die tegenligger voorbij was...

Ik heb het idee dat automobilisten vaak zó gefrustreerd zitten te rijden, wat kost het voor moeite om heel even gas in te houden, dat doet ie toch ook als er een tractor zou rijden? Moet ik dan echt door het grint rijden met alle risico's van dien?

Ik zal wel weer onderwerp van gesprek zijn geworden als aso wielrenner in zijn kennissenkring. :( .

(Overigens was het niet zo'n brede weg, dus het is zelfs maar de vraag of hij wel tegelijk met tegenligger had kunnen passeren als ik wel helemaal rechts kon rijden...)

wouterkaas
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:40

wouterkaas 04 sep 2018 13:43

Kluus schreef: 04 sep 2018 10:45 Ik heb het idee dat automobilisten vaak zó gefrustreerd zitten te rijden, wat kost het voor moeite om heel even gas in te houden, dat doet ie toch ook als er een tractor zou rijden? Moet ik dan echt door het grint rijden met alle risico's van dien?
Veel automobilisten rijden alsof iedere seconde telt en zijn bereid zich enorm op te winden of risico's te nemen voor minimale tijdswinst. Van het weekend ook, dan word ik op een weggetje langs het water meermaals opgejaagd door auto's alsof het een ambulances met spoed zijn. En niet dat ik midden op de weg reed, maar er zitten veel blinde bochten in de weg waardoor ze niet zonder meer kunnen passeren. Dan vraag ik me echt af waar je op zondagmiddag om 13.00 uur nou zo'n vreselijke haast voor kunt hebben.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 04 sep 2018 20:00

Naar de voetbal.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 04 sep 2018 21:40

wouterkaas schreef: 04 sep 2018 13:43 Veel automobilisten rijden alsof iedere seconde telt en zijn bereid zich enorm op te winden of risico's te nemen voor minimale tijdswinst. Van het weekend ook, dan word ik op een weggetje langs het water meermaals opgejaagd door auto's alsof het een ambulances met spoed zijn. En niet dat ik midden op de weg reed, maar er zitten veel blinde bochten in de weg waardoor ze niet zonder meer kunnen passeren. Dan vraag ik me echt af waar je op zondagmiddag om 13.00 uur nou zo'n vreselijke haast voor kunt hebben.
Maar als ik soms fietsers zie rijden geldt daar hetzelfde voor! Alleen de gevolgen zijn wat dramatischer wanneer een auto onverhoopt iets raakt, maar wat ik zo zie als ik wat rondrijdt is dat het gedrag van fietsers (en zeker van wielrenners) en automobilisten elkaar niet zoveel ontloopt.

Wielrenners soms juist wel erger als het gaat om stoplichten en voorrang nemen. En waar moeten de wielrenners zo snel zijn dat er veel te veel maar schijt hebben aan een paar basisregels? Zijn de Strava segmenten dan echt zo belangrijk geworden?

Kortom, het is geven en nemen in het verkeer. Het is uiteraard not done om als automobilist een fietser zowat van de fiets te rijden, ook al rijdt die misschien ergens waar het niet hoort. Maar wees niet roomser dan de Paus, een beter milieu begint bij jezelf en een beter weggedrag ook.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 04 sep 2018 22:16

GJEvK schreef: 04 sep 2018 21:40 Maar als ik soms fietsers zie rijden geldt daar hetzelfde voor! Alleen de gevolgen zijn wat dramatischer wanneer een auto onverhoopt iets raakt, maar wat ik zo zie als ik wat rondrijdt is dat het gedrag van fietsers (en zeker van wielrenners) en automobilisten elkaar niet zoveel ontloopt.
Kap nou eens met dat gerelativeer! Een auto is een potentieel moordwapen van 1000kg+, een fiets is dat in geen enkele omstandigheid. Niets, maar dan ook niets kan goedpraten dat je met een auto een fietser bedreigt of in gevaar brengt. Al rij je met vier wielrenners naast elkaar op de verkeerde weghelft terwijl je de reepwikkels om je heen de berm in strooit, een poging tot moord is altijd buitenproportioneel.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Plaats reactie