Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Kan JIJ iemand helpen die zwaar gevallen is?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 jun 2017 19:47

In de diverse topics zie ik een bijzondere ontwikkeling.
Geen dingen voor jezelf doen maar vooral voor een ander…..

Mooi…………...toch?

“Als je geen helm voor jezelf opzet doe het dan voor een ander”
“ik heb kettingpons bij me. Niet voor mezelf maar om een ander te helpen”
Met de GSM is het al niet anders.

Ik krijg er echt oprecht een warm gevoel van dat wielrenners en toerfietsers enorm hulpvaardig blijken te zijn. En niet situationeel maar blijkbaar op voorhand. Ze nemen immers van alles mee vooral voor een ANDER! En verwachten dat ook blijkbaar van anderen!

Daarom ben ik wel benieuwd wie hier z’n EHBO diploma heeft of een dusdanig alternatief dat hij een fietser die een zeer zwaar ongeval heeft gehad maximale herstel/overlevingskansen kan bezorgen.
Ook een kleine investering VOORAF.

Nu even echt eerlijk? Wie?

Analoog aan de diverse andere topics: Mijn eerste vraag is voortaan niet of hulp gewenst is maar……………….”heb je ook EHBO want anders help ik je niet”

Helm verplichten?
Een EHBO diploma (of gelijkwaardig) als je 16 (zelf vanaf m'n 12e dit op orde gehad) bent en een willekeurig voertuig bestuurd gaat veel meer levens redden! Dit op meerdere manieren maar gaat een beetje voorbij aan de intentie van deze post.

Ja ik help iedereen. Wel geen helm, wel geen kettingpons, zelfs als je met Shimano rijdt of EPO gebruikt. Het zal me een worst zijn wie je bent en waar je voor staat. Als iemand gewond op de grond ligt help ik deze.
Ik fiets al een kleine 50 jaar en een half miljoen km's. Er komt in die jaren een moment dat er iemand op het asfalt is geplakt (een beter woord is er niet) en JIJ het verschil kan maken!
Meer dan met je kettingpons!

Maar na al die betweterige opmerkingen (in de helmtopics oa) ben ik echt benieuwd hoe het zit met de hulpvaardigheid (en vooral de gewenste skills) van de gemiddelde wielrenner en toerfietser.

Tip: als je nog geen vaardigheden hebt op dit gebied meldt je bij je werkgever aan als BHVer. Als je dat wat serieus aanpakt heb je daar niet alleen op je werk, op de fiets maar ook thuis wat aan!

Tip 2: sommige verzekeraars betalen eerste hulp cursussen

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 08 jun 2017 19:59

Ja ben in bezit EHBO/BHV , maar ik moet er eerlijk bijvertellen dat dit vanwege mijn werk verplicht is (mocht dit in de toekomst veranderen dan zal ik hem ws niet bijhouden) , Wat ik het belangrijkste vindt is de reanimatie en AED, verder het verschil weten tussen slagaderlijke en aderlijke bloeding en wat te doen bij de eerste (in de eerste jaren ehbo kregen we uitgebreid verbandleer ed.wat na een paar dagen alweer was vergeten en mi ook totaal overbodig.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27408
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jun 2017 20:02

EHBO op zak. Heb ik moeten halen voor mijn instructeursdiploma voor PADI.

Heb ook al regelmatig mensen uit de brand geholpen. Fietser lift gegeven die pat gebroken had. Tweemaal fietser weer op weg geholpen mbv een snelschakel.

Zelfs al een keer een bejaarde met een lekke band geholpen mbv een zelfklevertje.

Laatst werd voor mijn ogen een scooter frontaal aangereden door een auto. Ik reed toen trouwens zelf ook in een auto. Meteen verkeer geblokkeerd en 112 gebeld.

Maw ben niet te beroerd mijn burgerplicht te doen.

Ik vind overigens wel dat je reëel moet zijn over de meerwaarde van EHBO. Zo is de kans dat een reanimatie slaagt zeer klein. En als deze succesvol is kun je je in veel gevallen afvragen of t wel zo'n goed idee was. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen reden om t dan maar niet te doen. Maar je moet de meerwaarde vooral niet overschatten.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 jun 2017 20:15

Ja, ik kan iemand helpen die zwaar gevallen is.
Wanneer iemand hulp nodig heeft, doe ik dat.
Helaas heb ik dit al een aantal malen moeten doen, en ik kan je vertellen, dit is niet leuk.
Was bijv. eens als eerste bij een auto waarop een grote boom gevallen was tijdens een zware storm. In deze auto zat een gezin met twee kinderen.
Heb met duiken een aantal zaken meegemaakt en op het werk al een aantal malen BHV'er moeten zijn.
Alle gevallen waarbij ik assistentie heb verleend, hebben toch wel behoorlijke impact op mij gehad.

Heb EHBO en BHV, Reanimatie, Medic First Aid en ben o.a. ook Rescue Diver. Ik hou deze vaardigheden ook regelmatig bij.

Mijn vaste fietsmaat is diabeet, en ik wil weten hoe ik hem kan helpen, mocht dit nodig zijn.

Ik loop echter niet te koop met mijn vaardigheden. Als ik zie dat er al voldoende hulp is, fiets/loop/rijd ik door. Om vrij Herman Finkers te citeren "EHBO is niet mijn lust en mijn leven". Ik heb op EHBO avonden wel eens mensen meegemaakt die de indruk gaven dat ze een open hart-operatie het liefst zelf wilden uitvoeren.

Daarbij help ik iedereen die hulp nodig heeft, in wat voor vorm dan ook. Lelijke mannen, knappe vrouwen, groot,klein, groen, geel, blauw, of paars, maakt mij niet uit. Dit doe ik belangeloos, en in sommige gevallen heeft het mij zelfs iets gekost. Maakt me niet uit, ik laat niemand creperen aan de kant van de weg.
Laatst gewijzigd door uninvitedguest op 08 jun 2017 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
fred1965
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:55

Gebruikersavatar fred1965 08 jun 2017 20:20

Je bent verplicht hulp te bieden (naar ieders kunnen uiteraard)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 08 jun 2017 20:21

Ik heb ook een EHBO diploma en inmiddels 2x assistentie na een ongeval kunnen verlenen. Ik heb niet de illusie dat ik het verschil tussen leven en dood kan maken, maar alleen al weten hoe te handelen en iemand rustig te krijgen heeft veel waarde.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 jun 2017 20:23

havana schreef: 08 jun 2017 20:02 EHBO op zak. Heb ik moeten halen voor mijn instructeursdiploma voor PADI.
Dat is mijn trigger geweest. Ik kom uit een EHBO familie, in dienst ZHKH,in diverse bergsportopleidingen ook het een en ander.
BHver, nu weer opnieuw.
Maar alles was verlopen en hoewel de kennis er goed inzit toch EFR (Emerency First Response) gedaan om (eindelijk) m'n rescue diver te halen. Al een keer een Amerikaan met duiken gered (verhaal is een boek waard) maar een beetje extra skills kan geen kwaad.
havana schreef: 08 jun 2017 20:02 Ik vind overigens wel dat je reëel moet zijn over de meerwaarde van EHBO. Zo is de kans dat een reanimatie slaagt zeer klein. En als deze succesvol is kun je je in veel gevallen afvragen of t wel zo'n goed idee was. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen reden om t dan maar niet te doen. Maar je moet de meerwaarde vooral niet overschatten.
Dikke plus! Inclusief alle gemengde emoties!
Ik vind dat ook een gruwelijk dilemma. Een keer (verkeersongeval) was ik te laat dus dan heeft het geen zin. Ook geen zin om je er schuldig over te voelen.
Ook een keer (duikongeval) dat er een ander was die daar (reanimeren) even beter in was en ook toen lukte het niet.
Ook wel een paar successtories maar ik wil vooral weten wie (na al het gemoraliseer) ook in DIT aspect investeert.

Dat alles neemt niet weg dat een EHBO diploma (of iets dergelijks) meer bijdraagt dan een kettingpons onder je zadel.

Want ook een paar keer iemand geholpen die anders misschien het niet had gered of invalide was geweest.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 08 jun 2017 20:24

Ik ben ook vaardig in EHBO (met name reanimatie etc tot en met ALS niveau; een zwachtel moet je mij ook niet meer vragen aan te leggen). Ik maak reanimaties ook voldoende vaak mee om er niet zelf bij in paniek te schieten.

Onderweg stop ik ook, of vraag op z'n minst of ik kan helpen. Vorige week nog even gestopt bij iemand die in de berm zat, bleek gewoon even uit te puffen van de tegenwind, maar in het voorbijgaan leek het serieuzer.
Een maand geleden een bar gegeven aan iemand met wie ik tijdens inhalen een praatje aanknoopte en er doorheen zat.
Ook tweemaal een bandje 'uitgeleend'. En vaak genoeg help ik iemand even de weg te vinden.

@Havana: 't klopt dat de lange termijn resultaten van reanimaties tegenvalt, maar van de mensen die het halen, heeft de meerderheid daarna nog een behoorlijk goed functioneren. De 'kasplantjes' na reanimatie zijn een zeer kleine minderheid.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 jun 2017 20:24

uninvitedguest schreef: 08 jun 2017 20:15
Ik loop echter niet te koop met mijn vaardigheden.
Met de huidige wetgeving is dat helemaal niet zo'n slecht idee omdat WEL te doen!

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 jun 2017 20:26

Gastheerg schreef: 08 jun 2017 20:24
uninvitedguest schreef: 08 jun 2017 20:15
Ik loop echter niet te koop met mijn vaardigheden.
Met de huidige wetgeving is dat helemaal niet zo'n slecht idee omdat WEL te doen!
Verklaar je nader.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 jun 2017 20:32

@uninvitedguest: de huidige wetgeving verplicht ons nauwelijks hier (helpen bij een ongeval) in te investeren. Zelfs BHV is een redelijk vrijblijvend iets, Er is immers geen HARDE norm.
Dus zolang er vanuit de wet (wat een kut woord) geen norm is dan is het toch fijn dat er mensen zijn die wel die skills hebben en dan mogen ze die van mij ook presenteren als daar aanleiding toe is.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 08 jun 2017 21:13

Klinkt misschien gek maar ik kan helpen (tot een zeker niveau wat ik verstandig vind) want ik heb geen EHBO.
Ben wel van plan om in de komende jaren er één te halen maar ja. Door een moeder die al ruim 20 jaar in het ziekenhuis werkt kan ik wel zwachtelen en alles en weet wat je niet moet doen.

Helpen bij pech doe ik altijd als het nodig is. Binnenbandje leen ik ook wel uit en op de mtb een kettingpons mee maar vaker gebruikt voor een ander.
Maak joe woar

Plaats reactie