Pagina 2 van 3

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 12:01
door DvanW
https://www.fietsenwinkel.nl/batavus-dinsdag-e-go-heren

Zoiets is niet te gek duur maar wel degelijk en serieuze remmen. Kunt bij HU ook meedoen aan Utrecht in Beweging wellicht, kun je extra bijdrage bij elkaar sparen naast je vergoeding.

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 12:08
door havana
Zo'n batterij op de onderbuis vind ik wel ontzettend lelijk. Een middenmotor ook trouwens, maar daar kan ik nog mee leven.

Gazelle heeft ook nog wel een model dat je me aanspreekt

https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-he ... lsrc=aw.ds

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 12:43
door wknaap
Bij een hogere spanning is de stroomsterkte lager voor hetzelfde vermogen. 1 ampere bij 36 volt is 36 watt. De 24 voltaccu moet 1,5 ampere leveren. De bekabeling van accu naar de motor wordt minder belast. Er zal daar minder verloren gaan.

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 13:30
door Ibarrie
ik woon zelf 15 km van mijn werk en fiets elke dag met een oude stalen racefiets met spatborden naar mijn werk, zonder aparte fietskleding te dragen, op een lange mouwen jasje na.
De fiets heb ik voor 125 euro op Marktplaats gevonden.
Op de weg naar mijn werk rijd ik rustig aan zodat ik niet bezweet aankom. Zelfs met rustig aan doen gaat dit sneller dan de gemiddelde E-bike. Op de terugweg naar huis is hard rijden geen probleem. Een bijkomend voordeel is dat ik in de ochtend de beste ideeen op de fiets heb, en zonder (file)stress 's vonds weer thuis komt.

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 14:21
door havana
Gaat in mijn geval niet werken. Er moeten namelijk ook kinderen mee.

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 14:44
door Ernie C.
Een bejaardenfiets voor 11km :shock: De tijdwinst t.o.v. een sportieve fiets met spatbordjes is toch minimaal voor iemand die een beetje kan fietsen.

Een pedelec kan ik nog begrijpen maar dit is van hetzelfde niveau als die jeugd die op de e-bike naar school fietst.

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 14:55
door Marxten
Veel mensen vragen zich af wat de tijdswinst zou zijn. Dat is een verkeerde instelling, als het om tijdswinst ging dan neem je een auto/brommer/motorfiets, afhankelijk van de locatie en wensen.
Het gaat hier juist om gemak, hoe kan havana makkelijk op tijd zijn, de kinderen afzetten, zonder te zweten aankomen en tegelijk nog een beetje buiten komen?

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 15:01
door Ernie C.
"Zonder te zweten" is natuurlijk hetzelfde als tijdwinst. Hoe langzamer je fietst, hoe minder zweet.

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 15:09
door havana
Precies. Ik fiets op mijn stadsfiets altijd extreem rustig, omdat ik wil relaxen. Hard fietsen doe ik wel op mijn racefiets. Meestal rijd maar zo'n 18 km/uur. Dat betekent 36 minuten woon-werk.

Op een e-bike rijd je 25 km/uur. Dat is toch 10 minuten sneller.

10 minuten is precies de tijdswinst die ik nodig heb. Brengen op school kan vanaf 8:30. Als ik om 9:00 moet beginnen red ik het met een e-bike net wel. Met een gewone fiets zou ik het alleen redden als ik doortrap en daar heb ik geen zin in.

Verder mag iedereen ervan denken wat hij/zij wil..... P.s. de fiets gaat niet alleen gebruikt worden voor w-w. Mijn schoonouders wonen straks op 14 km, en een paar goede vrienden op 16 km.

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 15:10
door Marxten
Als ik naar mijn werk rij, zweet ik bij 25 toch al aardig. Met een e-bike absoluut niet.

Dat kan ook aan mijn conditie liggen natuurlijk... En het is voor mij 20 heen en 20 terug.

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 15:19
door NicoNB
Vwb het koppel
Ik denk dat er veel foutjes in de technische specs staan omdat mensen de termen niet kenen en dus geen idee hebben waar het over gaat. 24V en 30 NM koppel en dan 36V naar 15 NM koppel dat slaat imho nergens op.
Dit gebrek aan kennis vind ik een van de grootste tekortkomingen van de fietsenmakers. ze weten niets van elektronica.

Qua specs zou je ook kunnen kijken naar het vermogen van de motor, dat is een goede indicator voor koppel.
De boordspanning heeft alleen maar invloed op de stroom die hoger is bij een lagere spanning.
Een hogere boordspanning zorgt voor een lagere stroom en dat vertaald zich in draden die een kleinere diameter kunnen krijgen.



Net even gekeken naar mijn woon werkafstanden. Ik reed op een soort van hybride sportfiets naar verschillende locaties.
De ene locatie was 13 km enkele reis, de andere 18 km enkele reis.
Als het een beetje zweterig weer was nam ik een schoon shirt mee omdat het meestal je bovenlijf is waar de lekkage begint.

De truc is vooral om je te beheersen, voor je het weet denk je dat je op de racefiets zit. ;-)

Re: E-bike, 24 versus 36 volt

Geplaatst: 19 mei 2017 19:28
door Wilier_Granturismo
Gefeliciteerd met jullie nieuwe job's en uitdagingen.
Werk zelf ook op de Uithof in Utrecht en ben iedere dag blij met mijn fiets, de Uithof afkomen is een grote ramp. Zeker tussen 16.00 en 18.00 in de wintermaanden. Als je het met een elektrische fiets net wel kan halen, lijkt het mij een simpele keus. Koop gewoon lekker een elektrische fiets, er rijden vreselijk veel mensen op zo,n ding. "nat en bezweet" op je werk komen is gewoon niet relaxt, en dat je voor zo,n stukje je racer niet pakt snap ik echt wel.
Lekker op je elektrische fiets naar je werk en in de avond lekker de heuvelrug op met je racer !!

Kan je helaas niet inhoudelijk helpen met je keuze ...