Havana aan de e-bike?
JAWEL.
Havana gaat verhuizen. Naar Maartensdijk om precies te zijn. Mevrouw havana heeft een positie in een Utrechts ziekenhuis per 1/9. Ik zelf stap over naar de plaatselijke hogeschool.
Ons huurhuis ligt precies 11 km van onze werkgevers. Met de racefiets zou kunnen, maar ik vind 't net te kort, en teveel gedoe met douchen en omkleden. Stadsfiets duurt me te lang, dan kan ik niet om 9:00 beginnen en als ik de kids ook nog naar school moet brengen.
Dus... we gaan beide aan de e-bike.
Zijn beiden Cortina fans. Rijden nu allebei op een U4 transportfiets. Perfecte dingen, hufterproof en rijden fantastisch.
Nu is de elektrische versie van dit beestje verkrijgbaar met een 24v systeem en een 36v systeem. Het schijnt dat de motor van de 24v versie meer koppel heeft.
Nu mijn domme vraag, welke kan ik het beste kiezen en waarom....
Disclaimer: ik begrijp geen reedt van e-bikes.
E-bike, 24 versus 36 volt
Zou me verwonderen, is niet afh. van de spanning maar van motorconcept.
Naafmotor zit rond de 40 N, middenmotor tss 50 en 80 N.
De standaard is tegenwoordig 36 V, Capaciteit van accu en dus autonomie is hoger. Voorbeeldje: accu van 11 Ah en 36 V = bijna 400 Wh.
Naafmotor zit rond de 40 N, middenmotor tss 50 en 80 N.
De standaard is tegenwoordig 36 V, Capaciteit van accu en dus autonomie is hoger. Voorbeeldje: accu van 11 Ah en 36 V = bijna 400 Wh.
Laatst gewijzigd door gene op 19 mei 2017 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Cortina is niet erg scheutig met info op de site. Via Google achterhaal ik dat de 24v versie een 30 Nm motor heeft en de 36v "slechts" 15 Nm.
Dat lijkt mij erg minimaal. Een middenmotor is veel prettiger in gebruik en ook een heel stuk krachtiger. Overigens kun je ook je huidige fietsen hiermee uit laten rusten, of zelf doen, veel goedkoper en helemaal naar wens. Wil je er best mee helpen nu je in de buurt woont
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37674
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dam'n....de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Zelfs Havana aan de ebike
Maar 36V zou toch krachtiger moeten zijn of ben ik nu gek?
Maar 36V zou toch krachtiger moeten zijn of ben ik nu gek?
Less is bore
Dat dacht ik ook maar dat is dus niet zo.
Goed, een Bosch middenmotor schijnt dus the way to go te zijn. Is ook meteen FORS duurder dan eentje met voorwielmotor, maar goed.
Ombouwen is niet zo interessant. Via het fietsplan is een té goede regeling om géén gebruik van te maken.
Goed, een Bosch middenmotor schijnt dus the way to go te zijn. Is ook meteen FORS duurder dan eentje met voorwielmotor, maar goed.
Ombouwen is niet zo interessant. Via het fietsplan is een té goede regeling om géén gebruik van te maken.
Zelf een klein beetje ervaring met de B'Twin van de vriend van mijn zusje, een fiets van nog geen 700 euro met achterwielmotor. Reed prima, op de laagste ondersteuning al continu 25, maar de remmen waren bagger en hadden continu onderhoud nodig en het bereik viel tegen als je een hogere ondersteuning pakte.
Goed, van hieruit even verder: Deze heeft een koppel van 26Nm, weegt 26 kilo, 6! Tourney versnellingen en een ruk kabelgeleiding. Als deze al OK van zijn plek komt, dan hoef je je over dat koppel niet zo veel zorgen te maken.
Tenzij je natuurlijk een aantal heuvels op moet, maar dan kan je altijd iets harder trappen
Goed, van hieruit even verder: Deze heeft een koppel van 26Nm, weegt 26 kilo, 6! Tourney versnellingen en een ruk kabelgeleiding. Als deze al OK van zijn plek komt, dan hoef je je over dat koppel niet zo veel zorgen te maken.
Tenzij je natuurlijk een aantal heuvels op moet, maar dan kan je altijd iets harder trappen
Denk ook aan de betrouwbaarheid en onderhoud.
Zo'n middenmotor is technisch het beste, maar de hele aandrijving krijgt het permanent voor de kiezen en de elektronica laat het nogal eens afweten, weet ik van een paar kennissen die zo'n ding hebben en zelfs niet iedere dag gebruiken, het is geen uitgerijpt product.
11 Km is wel heel weinig.... als ik zelf 11 km van m'n werk woonde zou ik gewoon gaan fietsen op een oude racefiets met spatbordjes.
Hoeveel tijd ga je winnen met een reguliere 25km/u Ebike?
Zo goed als niets.
Zo'n middenmotor is technisch het beste, maar de hele aandrijving krijgt het permanent voor de kiezen en de elektronica laat het nogal eens afweten, weet ik van een paar kennissen die zo'n ding hebben en zelfs niet iedere dag gebruiken, het is geen uitgerijpt product.
11 Km is wel heel weinig.... als ik zelf 11 km van m'n werk woonde zou ik gewoon gaan fietsen op een oude racefiets met spatbordjes.
Hoeveel tijd ga je winnen met een reguliere 25km/u Ebike?
Zo goed als niets.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Goede tips mensen, keep 'm coming.
@ NicoNB
Yeps.
@ NicoNB
Yeps.
Laatst gewijzigd door havana op 19 mei 2017 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh, en deze serie is al iets ouder (2015) maar wellicht nog steeds relevant: https://infant.tweakblogs.net/blog/cat/2875