Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 10 apr 2017 13:49

Name and Shame!

Vorige week een groepje 40-50'ers, allemaal redelijk... hoe zeg je het... normale fietsers, ging allemaal niet te hard, niet te dure fietsen, niet te hippe kleding, afijn, behalve één kerel, die op een carbon fiets met hoge velgen voorin het groepje zat, maar dus als enige zonder helm.

Ik haalde ze in, en daarna kwam een stuk wind mee, dus ik lekker peddelen á 38-40 km/u.
En toen, een minuut of wat later kwamen ze voorbij stoempen hoor, in waaier met die helmloze knakker voorop.

En een week of wat daarvoor waren we met een groepje op pad, kwam er een kerel met een ligstuurtje én zonder helm in het achterste wiel hangen, ook vrij bizar.

Anyways, wat doen jullie in dit soort gevallen?
negeren?
"Heu, Casartelli!" roepen?
Even een sprintje trekken om ze uit je wiel te pesten?
Vriendelijk verzoeken op te flikkeren?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2017 13:58

Het is vrij simpel. Als mensen geen helm dragen hebben ze geen hersens. Dus dan is het ook nodig nodig die te beschermen. Zie het als een gevalletje van natuurlijke selectie. Rijden zonder helm is ook niet verboden bij wet. Ik heb er dus geen enkel probleem mee. Ik spreek andere renners er niet op aan, tenzij ze in mijn wiel gaan zitten. Dat wil ik liever niet hebben, want bij een ongeval heb ik geen zin om de boel van de straat op te rapen.

Overigens heb ik er gisteren ook zeker 3 gezien. Eentje had een windjack aan, lange handschoenen en een muts. Het was 20 graden. Dit toont nogmaals aan dat helmlozen vrij dom zijn.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 10 apr 2017 14:11

Overigens lijkt het vaker dan gemiddeld om mannen van boven de 50 met hele dure fietsen en een bierbuik te gaan, maar dat is misschien alleen mijn persoonlijke indruk.

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 10 apr 2017 14:14

+1
Zolang ze niet in mijn wiel komen hangen ...

Wat me inderdaad ook opvalt : in drie kwart van de gevallen gaat het om 50+ers (leeftijdsgenoten dus - en helaas...) en allicht dezelfden die nog steeds met een glaasje teveel achter het stuur kruipen, tegels doorslijpen zonder stofmasker, bril en gehoorbescherming, de veiligheidsgordel in de auto niet nodig vinden (zeker niet voor korte trajecten !) enzovoorts... Bij voorkeur met als argument dat ze dat al 30 jaar zo doen en nog nooit iets voorgehad hebben.
Het "gevalletje natuurlijke selectie" kan echter wel ooit eens letterlijk op te vatten zijn dan ...
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2017 14:16

Tsja babyboomers denken anders over veiligheid dan millennials, zoveel is duidelijk. Het wordt nooit meer wat tussen deze twee generaties ben ik bang.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37635
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 apr 2017 14:17

Was gisteren trouwens een opvallend hoog percentage.
Ik ben er nooit echt mee bezig, maar gisteren viel het op.
Less is bore

i-mac

i-mac 10 apr 2017 14:23

Een paar weken terug kwam ik een bekende tegen, en ze had ook geen helm op. Nochtans eentje van de millennium generatie. En dan nog tijdens een zeer drukke tocht. En dan te weten dat ze ooit bij ons op spoed stage heeft gelopen. Blijkbaar te weinig leed gezien ..

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 10 apr 2017 14:27

Is dat niet verplicht bij deelname aan een tocht? Of er wordt gecontroleerd, is natuurlijk een tweede.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 apr 2017 14:30

havana schreef:Het is vrij simpel. Als mensen geen helm dragen hebben ze geen hersens. Dus dan is het ook nodig nodig die te beschermen. Zie het als een gevalletje van natuurlijke selectie. Rijden zonder helm is ook niet verboden bij wet. Ik heb er dus geen enkel probleem mee. Ik spreek andere renners er niet op aan, tenzij ze in mijn wiel gaan zitten. Dat wil ik liever niet hebben, want bij een ongeval heb ik geen zin om de boel van de straat op te rapen.

Overigens heb ik er gisteren ook zeker 3 gezien. Eentje had een windjack aan, lange handschoenen en een muts. Het was 20 graden. Dit toont nogmaals aan dat helmlozen vrij dom zijn.
+1
Maak joe woar

Gebruikersavatar
NiklosZ
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 apr 2009 15:33
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar NiklosZ 10 apr 2017 14:36

havana schreef:Tsja babyboomers denken anders over veiligheid dan millennials, zoveel is duidelijk. Het wordt nooit meer wat tussen deze twee generaties ben ik bang.
Eens. Al moet ik wel constateren dat er in de wijde omgeving rond Rotterdam toch wel erg veel van die SZH'ers* rond fietsen in verschillende generaties. Hoe meer ik er zie, hoe meer ik me er toch wel aan stoor. :roll: Het is voor mij in ieder geval een groep die ik consequent niet groet onderweg.




*Sukkels Zonder Helm
We are what we repeatedly do. Excellence then, is not an act, but a habit.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 apr 2017 14:42

vermeulen schreef:.....behalve één kerel, die op een carbon fiets met hoge velgen voorin het groepje zat, maar dus als enige zonder helm.
Aah, juist ja, het alpha-mannetje. ;)
Waarschijnlijk voelt hij zich 'beter' dan de rest.

Laatst werd ik voorbij gereden door een paar club-fietsers, waarschijnlijk op weg naar een wedstrijdje.
Netjes in tenue, in lang/lang natuurlijk, rugzakje om en aan de rugzak.....hing hun helm.
Dan vraag ik me af wat er bij dat soort lui tussen hun oren zit?

i-mac

i-mac 10 apr 2017 14:47

EmPeHa schreef:Is dat niet verplicht bij deelname aan een tocht? Of er wordt gecontroleerd, is natuurlijk een tweede.
Controleren is net altijd gemakkelijk. Veel groepen sturen één iemand naar binnen met alle kaarten (worden gescand). Je kan dus makkelijk de eventuele controle ontglippen.

Plaats reactie