Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 aug 2020 19:19

Ik heb inderdaad het exact hetzelfde. Verschil in gedrag is niet per se logisch te verklaren.

Ga nooit zonder helm sportief op pad. Heb ook wel eens een helm gebroken dus nuttig zijn ze zeker.
De laatste keer dat ik van mijn stadsfiets ben gevallen kan ik me niet herinneren. Dat moet echt lang geleden zijn. Dus uiteindelijk zal de kans om te vallen toch wel lager liggen op de stadsfiets. Het zijn toch best wel veel kilometers die ik daarop maak in totaal. Allemaal korte stukjes maar toch. Er kan altijd wat gebeuren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 aug 2020 19:20

hayes schreef: 21 aug 2020 15:36
IK reed een paar jaar geleden achter een koppeltje oudere fietsers. Mijnheer viel hard op z'n slaap door een bubbel in het wegdek (die ik al ettelijke keren had gesignaleerd aan de instanties). Echt hard, direct bewusteloos en hij begon na een 20-tal seconden ook hard schokken. Gelukkig kwamen er net enkele fietsers langs die verpleger bleken te zijn.

Toen één van hen op z'n helm wees en teken deed naar mevrouw: "Altijd een helm hé mevrouw".

Het antwoord: Pff, nee hoor. Da's echt niet fijn.
Terwijl haar man nog lag te schokken op de grond... :roll: :?
De firma Dominee, in NL sterk aanwezig....liefst met het vingertje om het kracht bij te zetten.

Iedereen heeft wel een serie ervaringen , die bij de meesten 1 groot is.
MOET daarom geprobeerd worden om ALLES 100% te voorkomen en dicht te spijkeren?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 21 aug 2020 19:50

Keezx schreef: 21 aug 2020 19:20

Iedereen heeft wel een serie ervaringen , die bij de meesten 1 groot is.
MOET daarom geprobeerd worden om ALLES 100% te voorkomen en dicht te spijkeren?
Neen. Een risicoloze maatschappij bestaat mijns inzien niet, hoewel we dat wel heel graag willen in Nederland (en een schuldige aanwijzen als er iets fout gaat). Wel kunnen we leren van het verleden. Ook op individueel gebied

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 aug 2020 20:08

bever schreef: 21 aug 2020 19:50 CUT
. Wel kunnen we leren van het verleden. Ook op individueel gebied
Een waarheid als een koe, maar de hamvraag is natuurlijk hoever we (i c. de overheid) daar in moeten gaan met dingen voorschrijven en "vrijheid beperken"
De veiligheidsgordel was, gezien de enorme aantallen (enkele duizenden) verkeersdoden in de jaren '50 en'60 achteraf een goede, en ook te verdedigen maatregel...
Als er iemand even kan voorrekenen wat we gaan winnen en/of verliezen door een algemene of gedifferentieerde helmplicht bij fietsers, misschien dat ik dan wel van mening verander....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

el_loco
Forum-lid
Berichten: 970
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 21 aug 2020 20:18

Als die helmplicht net zo gehandhaafd wordt als het verbod op met je mobiel bezig zijn op de fiets dan gaat het in ieder geval niks opleveren. Heb niet de indruk dat iemand zich überhaupt nog kan herinneren dat dat niet mag.

Verder vind ik het eigen verantwoordelijkheid. Op een racefiets/MTB of een elektrische fiets (zeker oude mensen) denk ik dat het nut heeft. Maar als je daar geen zin in hebt ook prima, niet mijn probleem.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7977
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 aug 2020 20:25

Keezx schreef: 21 aug 2020 19:20 [

De firma Dominee, in NL sterk aanwezig....liefst met het vingertje om het kracht bij te zetten.

Iedereen heeft wel een serie ervaringen , die bij de meesten 1 groot is.
MOET daarom geprobeerd worden om ALLES 100% te voorkomen en dicht te spijkeren?

Daar kan ik mij helemaal in vinden!

Ik vermoed zelfs dat een helm in stadsverkeer, dus met de gewone fiets veel efficiënter zou zijn gezien de drukte en chaos die je daar vaak aantreft.

Maar een verplichting gaat wat ver denk ik. Op de racer is het verstandig, zeker als je van snelheid houdt en veel geaccidenteerd terrein pakt. Maar het blijft nochtans een individuele keuze.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 21 aug 2020 22:03

Een paar jaar geleden reed ik door de buurt, rond middernacht, nam een bochtje nogal snel, en daar bleek het enige ijzelplekje van die avond in Amsterdam te liggen. Ik viel vrij hard met mijn hoofd op de grond, had geen helm op, heb er toch wel weken last van gehad. Toen dacht ik "ik moet op mijn gewone fiets ook mijn helm opzetten" maar dat heb ik toch nog niet gedaan.

Een automobilist zag me vallen, hij maakte een U-turn de stoep op en hielp me overeind, ik keek wat wazig, en hij weigerde weg te gaan voordat hij me op eigen kracht naar huis zag lopen, het was dichtbij.

hayes

hayes 21 aug 2020 22:11

Keezx schreef: 21 aug 2020 20:08
bever schreef: 21 aug 2020 19:50 CUT
. Wel kunnen we leren van het verleden. Ook op individueel gebied
Een waarheid als een koe, maar de hamvraag is natuurlijk hoever we (i c. de overheid) daar in moeten gaan met dingen voorschrijven en "vrijheid beperken"
De veiligheidsgordel was, gezien de enorme aantallen (enkele duizenden) verkeersdoden in de jaren '50 en'60 achteraf een goede, en ook te verdedigen maatregel...
Als er iemand even kan voorrekenen wat we gaan winnen en/of verliezen door een algemene of gedifferentieerde helmplicht bij fietsers, misschien dat ik dan wel van mening verander....
In Vlaanderen is er diverse keren een oproep geweest door spoedartsen om a-sje-blief een helm te dragen op de fiets. Dat zal wel z'n reden hebben. Achteraf vernomen via de burgemeester waar ik woon dat die mijnheer waarvan sprake in mijn 'anekdote' een weekje in het ziekenhuis lag met een zware hersenbloeding.

Zoals gezegd, ben ik ook absoluut geen voorstander van een helmplicht. Ik ben wel absoluut voorstander van het dragen van een helm.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7977
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 aug 2020 23:36

Je kunt het ook anders benaderen (hypothese)
Door een helm te dragen belast je de eerste hulp minder en breng je als “zwakke verkeersgebruiker” de “sterkere verkeersgebruikers” bijvoorbeeld de zware SUV’s minder in verlegenheid bij een eventuele crash. Maar wie beschermt dan wie?
En what is next? Airbags op de fiets?
Het probleem is denk ik de drukte in het verkeer, de achterblijvende infrastructuur en de eigen verantwoordelijkheid.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2020 08:41

Dus geen verplichting, maar eigen verantwoordelijkheid laten zijn.

Wil je dan verbeteren... Dan moet je mensen zo goed mogelijk informeren (sire campagnes bijv. Maar ik gok dat de fietsenverkopers dat ook prima kunnen en willen doen bij elke nieuwe electrische fiets die de winkel uit gaat).

Aantal fietsslachtoffers is al 20 jaar min of meer stabiel in Nederland. Terwijl totaal aantal verkeersslachtoffers een dalende Trent lieten zien (tot een jaar of 4 terug... Laatste 4 jaar ook soort stabiel). Daar staat tegenover dat het collectief aantal gefietst kilometers flink is toegenomen. Procentueel veel meer dan overige verkeer. Dus die slachtoffer statistieken zijn bepaald niet verslechterd.
Wel gebeuren er veel meer ongelukken met letsel. Daar zou beleid in kunnen helpen, betere infrastructuur (die van Nederland is, samen met Denemarken, al top off the world. Maar dat betekent niet dat het niet beter zou kunnen), rijvaardigheidscursussen aanbieden (ouderen op E bikes), adviseren over helm gebruik en de juiste snelheid voor de situatie, sportieve fietsers meer de bossen in promoten.. Daar is het voor hen veiliger en ook leuk, je hoort het hier op 't forum al langs komen...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2020 08:57

Als we allemaal in het weekend de bossen in moeten duiken zal er in de herfst al niet veel van de paden meer over zijn. Ook voor de natuur zal het een enorme aanslag zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 aug 2020 10:13

Ik ben vaker in het bos onderuit gegaan dan op het harde. Op het harde natuurlijk wel meer kans om in aanraking te komen met ander verkeer. Met anticiperen tot nu toe aanrijdingen weten te voorkomen.

Plaats reactie