Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 02 okt 2017 11:12

amclassic-fan schreef: 02 okt 2017 09:49
Marcopfiets schreef: 30 sep 2017 18:23 Tja het klikpedaal. Als je nu eens niet vast zou zitten had je veel sneller een voet aan de grond en gebeurden al die ongelukken op lage snelheid niet waarbij je met je kop tegen een steen sukkelt.
Wat een kolder is dit? Heeft een helm je wat in je jeugd aan gedaan dat je zo'n moeite met helmen hebt?

Ik ga m'n energie er niet aan verspillen om iets over een helm te roepen, maar vind er het mijne van. Echter alle flyby's na gaan zoeken en dan ook nog kijken waar iemand woont, dat scoort in ieder geval wel erg goed in de categorie kansloze acties.
Ik heb geen problemen met helmen, ik heb problemen met mensen die het nodig vinden anderen er op te wijzen dat ze er geen op hebben. Het is geen verplichting. Dan zorgen ze maar dat er wetgeving komt, dan kunnen ze me aangeven bij de politie als ze daar blij van worden. Je denk toch niet dat ik alle flyby's ga lopen nazoeken? Alleen degene die zich raar gedragen, daar word ik nieuwsgierig van. En ja ik ben zo'n verwerpelijke idioot die geen helm draagt. Het is schandalig en ik verdien je minachting want ik conformeer me niet wat aanstootgevend is. Helaas ben ik niet zo moreel superieur als jou dat ik anderen de maat kan nemen.

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 02 okt 2017 13:28

Bravo, Zo is het!! Al dat calvinistische gezever met dat opgeheven vingertje word je echt een beetje kriebelig van. Iedereen heeft het recht om zelf te beslissen of er een helm op gaat. In tegenstelling tot bijvoorbeeld autogordels waar zaken wettelijk geregeld zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 okt 2017 13:37

Hij doet 't zelf over een f&cking privacy zone, als dat geen calvinistisch gezever is...

Nu mag er niets van gezegd worden en dan als het wettelijk geregeld wordt beginnen we een discussie over betutteling?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 02 okt 2017 13:54

amclassic-fan schreef: 02 okt 2017 13:37 Hij doet 't zelf over een f&cking privacy zone, als dat geen calvinistisch gezever is...

Nu mag er niets van gezegd worden en dan als het wettelijk geregeld wordt beginnen we een discussie over betutteling?
Ik doe niks zelf over een privacy zone. Moet iedereen gewoon lekker zelf weten. het feit dat betreffend figuur hem niet ingesteld is zijn keuze (of niet en is het gewoon nalatigheid).

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 02 okt 2017 20:25

never underestimate the predictability of stupidity

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 okt 2017 07:51

Het gaat hier toch niet om het wel of niet dragen van een helm of zelfs het op een opbouwende manier van kritiek leveren over het niet dragen van een helm? Volgens mij gaat hier er hier over dat er als een idioot geschreeuwd wordt om te proberen iemand anders zijn waarden op te leggen.

Behalve dat dat nogal asociaal is, is het ook nog eens bijzonder ineffectief.
Campagnolo Ultra Dork

Hans-Je-Pence
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23

Hans-Je-Pence 03 okt 2017 08:55

Exact!

WillemMTB
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2017 10:53
Locatie: Brussel
Contact

WillemMTB 03 okt 2017 13:49

Tot enige weken geleden had ik ook geen helm, waarschijnlijk is mijn onveiligheidsgevoel/besef op de fiets te laag om daar eerder op eigen initiatief aandacht aan te besteden.

Ik rijd zelf (iets) sneller dan 25 per uur gemiddeld, dus vaak meer, en zelden sneller dan 45, gelijk aan een bromfiets klasse A met helmplicht (en zowat de snelheid van de gemiddelde wieleramateur) . Het enige min of meer redelijke en sociaal aanvaardbaar argument dat ik zou kunnen bedenken tegen bemoeizucht dat je dan een helm zou moeten dragen ook op de fiets, is dat je geld genoeg heb om alle onkosten ten gevolge van overmatig (= zonder helm) hoofd/hersenletsel zelf wil/zal betalen. Dat het niet zou uitmaken of je aan 15 per uur of aan 30 per uur tegen de grond gaat zal medisch wel onzin zijn. Maw de maatschappelijk norm is er al bij snelheden boven de 25 per uur, zij het niet in de vorm van een wettelijke expliciete verplichting.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 okt 2017 14:17

Maar dan ga je er vanuit dat rijden op een racefiets, harder dan 25km/h per definitie gevaarlijk is. Dan zou je iedereen die met zijn racefiets valt voor de medische kosten op moeten laten draaien, dus ook al die gebroken botten e.d. En dat heb ik het nog niet eens over de blessures waarvan de behandeling vergoed wordt.

Je kunt ook leverkanker krijgen als je af en toe alcohol drinkt Je krijgt misschien wel COPD als je vrijwillig naar de Randstad verhuisd of je boort weleens een gat in de muur zonder adequate stofafzuiging.
Ga je je ook tegen al die mensen lopen schreeuwen dat het idioten zijn?

En als je dan al de dominee uit wilt gaan hangen zet dan in ieder geval zelf een integraalhelm op als je op bromfietssnelheid gaat fietsen. Dat is echt stukken veiliger dan zo'n stukje piepschuim.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 okt 2017 14:33

Ernie C. schreef: 03 okt 2017 14:17 En dat heb ik het nog niet eens over de blessures waarvan de behandeling vergoed wordt.
Sporten is gezond zegt iedereen, maar het kost het bedrijfsleven kapitalen aan geblesseerde mensen die niet 100% inzetbaar zijn :mrgreen:
Less is bore

WillemMTB
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2017 10:53
Locatie: Brussel
Contact

WillemMTB 03 okt 2017 14:47

De wetgever gaat daarvan uit (in België) voor bromfietsers die sneller gaan dan 25 per uur, waarschijnlijk afgaande op medische rapporten dat hoofdletsels in ernst toenemen bij hogere snelheid, en de limiet daarvan ligt momenteel dus bij die 25. Logischer wijze gezien, indien je een verantwoord redelijk persoon wens te zijn met burgerzin zonder dat men er moet mee dreigen je van de zweep te geven (bij wijze van spreken) , wat in jouw geval waarschijnlijk nodig zal zijn, moet je als +25 per uur fietser dus ook een helm dragen. Of je zou eerder een "snorfietser" moeten zijn ,die hebben geen helmplicht.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 okt 2017 14:59

Ernie C. schreef: 03 okt 2017 14:17 Je kunt ook leverkanker krijgen als je af en toe alcohol drinkt Je krijgt misschien wel COPD als je vrijwillig naar de Randstad verhuisd of je boort weleens een gat in de muur zonder adequate stofafzuiging.
Ga je je ook tegen al die mensen lopen schreeuwen dat het idioten zijn?
Dit is altijd zo een non-argument: "andere situaties zijn ook gevaarlijk, dus hier mag je niets over zeggen totdat je die ook allemaal geadresseerd hebt."

Er zijn inderdaad genoeg andere dingen gevaarlijk, maar dat maakt wielrennen niet meer of minder gevaarlijk, en fietsen zonder helm niet meer of minder onverantwoordelijk. Bovendien is het heel makkelijk een stuk veiliger te maken door een helmpje op te zetten. Ongeacht of het nou wettelijk verplicht is of niet.

Bijkomend voordeel is dat je ook niet meer zo uit je slof hoeft te schieten als mensen je daar (op een weliswaar nogal overdreven manier) op attenderen, plus dat die mensen zelf ook niet afgeleid worden door helmloze renners.
Dus iedereen wordt er beter van.
Of zit er ook nog een of ander nadeel aan het dragen van een helm?

Plaats reactie