Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 14 jun 2017 17:33

Kreet uit de film Cannonballrun: what is behind me isn't important. :mrgreen:

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 28 jun 2017 13:11

Net terug van 2 weken fietsen in de Alpen.
Opvallend veel mensen gezien zonder helm, Zowel bergop als bergaf ...

cyclingJoe
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 aug 2017 14:26

cyclingJoe 31 aug 2017 14:06

Je ziet ze toch nog met enige regelmaat voorbijkomen. Meestal 50 plussers: Racefietsers zonder helm.

Gisteravond net even een minimale stuurbeweging op een nat wildrooster, gevolgd door een glad houten bruggetje. Even zo'n val in slo-mo en dan BAM: pijn!

Ik kwam met m'n achterhoofd tegen een houten paaltje, schuurde m'n onderarm (shirt en ondershirt naar de kloten), glas uit m'n bril (zat er zo weer in), stuk uit m'n zadel, enzovoorts.

Even last van m'n nek en hoofd, maar als ik die barst en kuil in m'n helm zie, ben ik weer dankbaar dat ik zo slim ben om dat ding te dragen.

Meteen een nieuwe geregeld en voortaan net iets voorzichtiger met nattigheid.

Met de afnemende temperaturen is het ook wel fijn om in zo'n geval even een wind- of regenjasje aan te kunnen trekken. Je staat toch even met de imbus je stuur recht te zetten en je remmen af te stellen en door de schrik krijg je het echt koud.

Ik ga toch ook maar eens serieus nadenken over een hele basic verzekering.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 aug 2017 15:16

Je bent toch wel lopend terug naar huis gegaan? Levensgevaarlijk, zonder helm fietsen!
Campagnolo Ultra Dork

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 31 aug 2017 15:23

Toch bijzonder dat die mensen zonder helm nog 50 hebben kunnen worden....

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 31 aug 2017 15:24

Je ziet ze toch met enige regelmaat op de grond liggen wielrenners....
Ik zou toch adviseren om gewoon goed uit te kijken en goed te sturen, niet aangereden te worden om zo schade aan fiets en lichaam EN ego te voorkomen.

Sterkte met het herstel.

Ik pak alvast een zak chips en de fles cola en doe alvast een duit in het zakje. Ik fiets met een helm op als ik denk dat de kans aanwezig is om te vallen ;-)

cyclingJoe
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 aug 2017 14:26

cyclingJoe 31 aug 2017 15:50

Ook als je goed uitkijkt, is het soms zo gebeurd. En aangereden worden heb je maar voor een klein deel in de hand. Ik ben geen stuurkoning, maar ben echt wel gewend uit te kijken (rij ook zo'n 5000 km per jaar op de skeelers) en dan nog...

Ik vraag me dan af, als je dus wel af en toe een helm draagt, wat de reden is om hem dus ook af en toe niet te dragen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 aug 2017 16:12

Natte wildroosters en een stuurbeweging is een no go!
Al vaker gezien wat een klapper je dan kan maken! :dislike:
Beterschap.

hayes

hayes 31 aug 2017 20:42

Bospaadje schreef: 31 aug 2017 15:24 Ik fiets met een helm op als ik denk dat de kans aanwezig is om te vallen ;-)
Altijd dus ;)

Ah, ik begrijp zelf niet waarom je er geen zou dragen. Maar begin er ook niet aan anderen er op te wijzen.
Maandje of drie geleden ouder koppel op plooifietsen. Twee wielrenners voor mij en 10 tal meter daarachter ik. Op het moment dat de tweede renner mijnheer inhaalt, rijdt die op een bult en valt met z'n slaap hard op de grond. Tweede renner erover. Ik stop en heb meteen door de de oudere man er niet goed aan toe is. Ligt in een rare houding, begint te 'snurken' en iets later te schudden. De andere renners zijn gelukkig verplegers en ontfermen zich over de man die bewusteloos blijft. Ik zie dat hij de grootste bloeduitstorting heeft op z'n slaap die ik ooit gezien heb. Een bult van 10 cm doorsnee die zeker 5 cm uitsteekt.

Zegt de verpleger tegen z'n vrouw: "Zie je wel waarom je altijd, altijd een helm moet dragen!" Mevrouw - terwijl haar man nog bewusteloos is: "Ja nee, nee. Daar begin ik niet aan wi."

Lang verhaal om te zeggen dat je mensen niet kan overtuigen. Ze moeten het zelf willen en ondervinden. En dan zijn er die het nooit zullen snappen ;) :winkthumb: :D
Laatst gewijzigd door hayes op 01 sep 2017 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2017 21:27

Maar wat met de kids. Die doe ik altijd een helm op als ze gaan fietsen, maarja met 30 graden worden ze niet blij. En met vrie djes doen ze hem ook vaak af. Valt op dat vrijwel geen enkel kind uberhaupt een helm heeft.

Ik vind dat erger dan een volwassene die zelf de keus maakt. In een superhete klim deed ik hem vroeger ook vaak af. (zie avater).
Iedereen moet het zelf weten. Je kent de risico,s en waar leg je de grens..............

Er rijden er zat op goedkope griploze banden, lijkt me ook niet handig, daar wel eens iemand op aangesproken?

cyclingJoe
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 aug 2017 14:26

cyclingJoe 31 aug 2017 21:58

Mee eens, altijd dat vingertje omhoog heeft geen zin. En er is al veel veranderd sinds begin deze eeuw. Ik werd gewoon echt weer even met de neus op de feiten gedrukt dat tijdens een gewoon trainingsritje je zo maar een smakker kan maken. En ja, regen en duisternis, da's eigenlijk ook vrij dom van mezelf.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2017 22:01

achja . twee jaar geleden lekker ritje. begon heel zacht te regenen. Ik rijd door scheveningen. beetje in trance en ik stuur zo schuin over een tramrails. Op het moment dat ik het doe denk ik, dit gaat fout, en boom fiets onder me vandaan.

Iedereen heeft z,n momentjes, als het sporadisch is leer je ervan........... hopelijk.

Plaats reactie