Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Vandaag gezien .... Iemand zonder helm

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 13 jun 2017 18:20

Ik zag er vandaag 2 rijden (op een mountainbike) die hadden hun helm aan hun rugzak hangen 🙄
Of een moeder met haar kindje in het stuurstoeltje, kindje had een helm op en de moeder niet 🙄
Maar toch ook weer een paar zonder helm op de racefiets, maargoed met een helm op je hoofd gaat natuurlijk wel je haar door de war 😜

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jun 2017 18:33

Helm aan de rugzak is typisch gedrag van wedstrijdrenners is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jun 2017 19:05

Drkjv schreef: 13 jun 2017 15:42
Fietsen?altijd schreef: 13 jun 2017 13:54
Drkjv schreef: 13 jun 2017 13:01 laatst was er een dodelijk ongeval in Dentergem, dit bekrachtigt mijn visie hierop (je weet de omstandigheden natuurlijk nooit bij het ongeval, misschien had hij zonder oortjes de auto ook niet opgemerkt):

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170429_02858711
De aangereden persoon stak een kruising over zonder uit te kijken. En dan heeft hij misschien dankzij de oortjes de auto niet gehoord. Wat is nu de grootste oorzaak dat hij werd aangereden?
Het gaat mij vooral over het vervolg van het artikel met de uitleg van de professor
Je weet het nooit natuurlijk, maar de persoon kon ook net aan het meezingen zijn of dergelijke en uiteindelijk niet goed opgelet...

Ik zeg niet dat je het moet verbieden of dergelijke, maar ik ga het nooit doen in het verkeer
Ik vraag me af wat die professor dan gaat doen aan de electrische auto's.
Als ik alleen rij, ben ik bijna altijd in gezelschap van muziek, maar dan wel met één oortje.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 13 jun 2017 20:34

afrit13 schreef: 13 jun 2017 12:42 Als ik een auto van achteren hoor aankomen:
- dan is de kans heel klein, dat ik een schrikbeweging maak als hij passeert
- dan kan ik er rekening mee houden, bijvoorbeeld bij een uitwijkmanoeuvre bij slecht wegdek
- dan kan ik door om te kijken aangeven dat ik bewust ben van zijn aanwezigheid
- dan kan ik strakker langs de kant rijden, zodat de auto kan passeren
- etc.

Volgens mij is één van de functie van het gehoor juist het opmerken en lokaliseren van gevaren.
Eens :winkthumb:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jun 2017 20:40

Het zal wel aan mijn recalcitrante inborst liggen, maar ik krijg na het lezen van dit topic toch zo'n onwijze zin om voor het eerst sinds tien jaar weer eens een paar uurtjes helmloos op de racefiets te toeren. Wind door je haren, zon op je bol, dat idee. Heerlijk! :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 13 jun 2017 20:52

53x11 schreef: 13 jun 2017 20:40 Het zal wel aan mijn recalcitrante inborst liggen, maar ik krijg na het lezen van dit topic toch zo'n onwijze zin om voor het eerst sinds tien jaar weer eens een paar uurtjes helmloos op de racefiets te toeren. Wind door je haren, zon op je bol, dat idee. Heerlijk! :twisted:
Wie of wat houdt je tegen? Smeer je je wel goed in? :lol:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 13 jun 2017 22:28

ProTon schreef: 13 jun 2017 18:20 Ik zag er vandaag 2 rijden (op een mountainbike) die hadden hun helm aan hun rugzak hangen 🙄
Of een moeder met haar kindje in het stuurstoeltje, kindje had een helm op en de moeder niet 🙄
Maar toch ook weer een paar zonder helm op de racefiets, maargoed met een helm op je hoofd gaat natuurlijk wel je haar door de war 😜
Kind helmpje op snap ik wel. Moeders kan zich opvangen maar het kind niet. En is het kind echt nog echt jong dan zijn de fontanellen misschien nog niet aan elkaar.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jun 2017 00:58

ProTon schreef: 13 jun 2017 18:20 Ik zag er vandaag 2 rijden (op een mountainbike) die hadden hun helm aan hun rugzak hangen 🙄
Of een moeder met haar kindje in het stuurstoeltje, kindje had een helm op en de moeder niet 🙄
Maar toch ook weer een paar zonder helm op de racefiets, maargoed met een helm op je hoofd gaat natuurlijk wel je haar door de war 😜
Het is toch vrij logisch als je rustig naar een locatie toe rijdt waar je wel hard gaat fietsen?

Dat kind zit thuis misschien ook wel in de box. Voor ons zou het eigenlijk ook veiliger om heel de dag opgesloten te worden in een kooi. Gezien het aantal ongelukken op het toilet kunnen we beter ook maar allemaal in een luier gaan schijten...

Heel nobel van je dat jij je druk maakt om de gezondheid van die moeder maar moeders maakt zich vooral druk om haar kind en dat is heel natuurlijk. Ik neem aan dat je zelf ook wel kunt bedenken dat de kans op ernstig letsel bij een klein kind groter is bij een val met de fiets.

Er is meer in het leven dan de moraalridder uithangen en het goede voorbeeld geven. Gewoon fietsen en genieten en niet altijd van het ergste uitgaan.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 14 jun 2017 12:14

Ernie C. schreef: 14 jun 2017 00:58 Gewoon fietsen en genieten
Doe ik ook, maar wel met een helm op ;-)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 jun 2017 12:55

Ik ben zojuist de trap af gelopen zonder helm. Is dat eigenlijk wel verantwoord? Daarna ben ik overgestoken naar de supermarkt aan de andere kant van de straat. Ik voelde mij best kwetsbaar met al die auto's. Vanavond draag ik tijdens het barbecueën geen vuurvaste overall. Ik hoop dat mijn mede-bbq'ers mij desalniettemin niet als een outcast beschouwen en toch vriendelijk groeten als ze mij zien.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

hayes

hayes 14 jun 2017 13:27

Artsen op spoeddiensten smeken fietsers om een helm te dragen. Echt smeken. Die mannen zien de gevolgen.

Oortjes heb ik ook 75% van de tijd in. Niet luid maar genoeg.
Zonder oortjes hoor je de helft van de tijd enkel windruis en dat kan minstens even luid gaan. Ook in de auto hoor je geen bal van het verkeer. Dus de oorzaak van een ongeval zoeken bij oortjes is ******, dan zijn vanaf nu alle auto's sowieso in fout. Ik merk dat ik ter compensatie wel als een gek rond me kijk.

Ik wordt 1/2 per jaar ook verrast door een auto die ik niet zag. Maar in de auto of te voet nog veel meer.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 14 jun 2017 14:56

Zou een auto drie spiegels heeben omdat je achteropkomen verkeer niet hoort?

Plaats reactie