Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Emo vs ratio

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 25 mar 2017 12:51

Er zijn veel "wielertoeristen" die inderdaad meer belang aan het imago van hun fiets hechten, dan aan de fiets zelf. Misschien (terecht of onterecht, dat laat ik nog in het midden) heeft dit ook te maken met feit dat juist door het imago, de fiets in kwestie beter op de 2de hands markt zal liggen na wissel?

Het hele waarderingscijfer is zowieso nogal dubbelzinnig. Maar goed.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 mar 2017 13:45

Wat, voor een hobbyfietser, de keuze voor een fiets met een flitsend "imago" dus toch weer tot een rationele in plaats van emotionele keuze zou maken... :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 15:47

@wiliertoerist: dat sjouwen van die zware zooi staat mij ook tegen. Maar ff de boel verkopen en niet weten wat ik er voor terug zal krijgen vind ik ook nogal wat. En juist die DOF is de meerwaarde van een DSLR voor mij. Toch nog eens keer goed naar kijken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mar 2017 16:39

Ik kom zelf van een Sony A35. Als je een aps-c sensor gewend bent valt het wel mee. Als je FF gewend bent wordt het al snel duur om een vergelijkbaar DOF te krijgen. Ik denk dat je eerder gelukkig wordt van een Fuji of Sony als je daar veel waarde aan hecht.

Die Sigma was trouwens wel een courant model maar de Sony SLT camera's waren de eerste die massaal gedumpt werd toen de systeemcamera's echt goed begonnen te worden. Ik heb het idee dat veel Olympus gebruikers nu overstappen op Fuji. In ieder geval heb ik bijna alles gekocht van mensen die daar naartoe gaan.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 mar 2017 16:51

Net als ik het allemaal wel best vind op de fiets vind ik het allemaal wel best met de votosbullen.
Heb al tig jaar een Canon 5D en 30D met een heel aardige lenzencollectie en die gebruik ik tot ze uit elkaar vallen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 mar 2017 17:00

daniel1975 schreef:Ik heb een late 2012 13" en dat ding is nog als nieuw. Enige pech is dat ik hem toen met een te kleine SSD heb gekocht.
Die SSD kun je upgraden, is wel duur.
Makkelijker is een mini drive ( https://www.theminidrive.com ) met een 256GB klasse 10 micro sd. Dan heb je behoorlijk wat plaats erbij.

Ik heb trouwens nu nog 3 Nikon DSLR's. Geen full frame want dat vind ik qua glas te duur, een D7200 voor mezelf (maar die gebruik ik ook beroepsmatig) geen D500 omdat de flitser ontbreekt, daarnaast nog een 5100 voor mijn vrouw en een 3100 voor mijn jongste dochter. Ik kreeg beide nagenoeg voor niets en had nog een 18-105 liggen waar ik ook 2e hands niks voor terug kreeg. En ja ik heb ook de superieure 70-200VR I. (nadat ik 2x varianten 80-200 heb gehad), en dat is eigenlijk ook de reden dat ik bij Nikon ben gebleven. Maar die 70-200 zit bijna nooit op mijn Camera omdat ik het teveel sleepwerk vind, verkopen kan ik hem zo voor dezelfde prijs als ik hem heb gekocht maar dat er toch wel niet van komen.
Omdat ik heel veel reis voor mijn werk pakte ik vroeger heel vaak de de Nikon DSLR mee maar ja hoevaak kun je dezelfde foto maken, nu ben ik meer bezig om zo snel mogelijk thuis te zijn zodat ik kan gaan fietsen.


Ik kan me op fiets gebied in principe financieel zowat alles permitteren maar er zitten rationele grenzen aan mijn Emo keuzes.
Afbeelding

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 mar 2017 19:10

Ho, nu zie ik het: topic gaat over camera's, en niet over fietsen. Sorry!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mar 2017 19:26

Identieke hardware is gewoon niet waar. Behuizing, touchpad en scherm is compleet anders en zie hier de meerwaarde van een Mac. Ja ze gebruiken allemaal i5/i7 chips. Maar daar houdt de vergelijking dan ook echt op.

Voor een Windows-laptop van 7 jaar oude krijg je geen 150 euro. Misschien net 50. Bovendien haalt die Windows laptop de 7 jaar niet, dat is nu precies het punt.

Komt nog eens bij dat je met een Windows laptop nooit de accuprestaties kunt evenaren van een Macook. Dat komt ook deels door de software natuurlijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 19:31

SqueeZer schreef:
En ja het is gewoon een feit dat de meeste Apple computers / laptops gewoon identieke hardware zijn in een mooier ogend design doosje voor het dubbele van de prijs..
Oei, een non-believer :mrgreen:

Hardware; zal best (behalve aantal schermen dan), maar de software en het touchpad is van een andere wereld. Touchpad van mijn oude macbook is vele malen fijner en beter dan van mijn nieuwe zakelijke Microsoft Surface4.
Geen virusgezeik (dus ook geen forse vertraging door scanners), gratis updates, zelfs naar volledig nieuw besturingssysteem, en als belangrijkste: het zit zo slim in elkaar dat je geen steeds groter spoor met vertragende zooi op gaat bouwen in je systeem.
Overpriced? Absoluut. Als Windhoos wat slimmer in elkaar zat had Apple een stuk minder te vertellen.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mar 2017 19:32

Punt is dat een beetje vergelijkbare Windows laptop niet de helft kost van een Macbook. Ik heb het laatst nog uitgezocht, als ik iets wilde dat vergelijkbaar was maar dan met Windows was ik maar 200-300 euro goedkoper uit. Reken je de afschrijving mee is het gewoon net zo duur. En dat komt gewoon doordat Apple z'n waarde redelijk behoudt.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 mar 2017 19:36

Ik gebruik een Mac omdat ik een hekel eraan heb als ik even snel wat voor mijn werk moet doen en dan komen er ineens updates aan, ook heb ik een hekel aan Virussen en aan het langzamer maken van mijn computers door Virusscanners.
Dat gezegd, zo een Surface 4 is ook niet verkeerd, maar ook niet goedkoop.

Waar Emo vs Ratio helemaal de mist in gaat is bij horloges, tenminste als je een horloge bekijkt als iets wat je de tijd moet vertellen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 19:41

Ik ben tevreden over de Surface, maar zou hem per direct omruilen voor een Mac bij IT als ik de kans zou hebben.
Toetsenbordje tikt niet superfijn, touchpad is niet zo goed als ik thuis gewend ben en die ellendige verplichte updates hebben idd nogal eens voor frustratie gezorgd.
Verder is het een mooi klein en stabiel apparaat, prima second choise.
Less is bore

Plaats reactie