Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Emo vs ratio

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 25 mar 2017 19:47

havana schreef: Voor een Windows-laptop van 7 jaar oude krijg je geen 150 euro. Misschien net 50. Bovendien haalt die Windows laptop de 7 jaar niet, dat is nu precies het punt.
Hier thuis ook deze ervaring, na 3 jaar thuisgebruik meerdere Windows laptops stuk met restwaarde 0 euro. MacBook al 5 jaar in gebruik.
Abide.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2017 20:14

Die meneer is er ook met zijn hoofd niet meer helemaal bij ;-)
Less is bore

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 mar 2017 20:33

Ha, het gaat dus niet meer over camera's maar over computers... :mrgreen:
Makkelijk zat: ik heb nog nooit een computer gekocht, en stel me tevreden met het spul dat mijn werkgever me ter beschikking stelt. Dat een Apple of een Mac (of hoe heten die dingen) beter zou zijn kan best wezen, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad me dat af te vragen. Zolang dat ding doet wat hij moet doen ben ik al lang tevreden; 't is maar een computer tenslotte. En geen (relatief) ernstig ding als een fiets ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mar 2017 22:10

Bang zijn om een euro teveel uit te geven of iets te kopen waarvan ze op internet zeggen dat het snel kapot gaat is eigenlijk ook best wel emo.

Als er bedoeld wordt dat je gaat voor mooie, bijzondere of technisch hoogstaande spulletjes hebben de Italianen niet het alleenrecht op emo. Je kunt natuurlijk ook heel erg hebberig worden van Red, Force of Dura Ace. Je kunt helemaal wild worden van cijfertjes zoals een laag gewicht of een hoge bracketstijheid. Het enige probleem* is eigenlijk weer eens (mechanische) Ultegra. Je kunt dat moeilijk emo noemen maar als je rationeel bent neem je 105. Uiteraard zijn er ook andere fietsen en onderdelen die mensen kopen omdat het "de standaard" lijkt te zijn. Is een instap carbon frame van een bekend merk dat niet al te duur is, uitgerust met Ultegra dan een rationele keuze?

Ik zou een derde optie willen toevoegen: kuddegedrag. Het is iet voor niets dat iets 70% van de mensen altijd voor de "medium" optie gaan en Ultegra is die medium optie ten voeten uit.

Zou je echt een rationele keuze willen maken dan denk ik eerder aan ééns per 25 jaar een nieuwe fiets kopen en die goed onderhouden. Het maakt dan ook niet zoveel meer uit of je bij de aanschaf/ vervanging van onderdelen wat meer uitgeeft aan mooie spulletjes. Het zal uiteindelijk goedkoper uitpakken dan dan iedere 3 -5 jaar een nieuwe fiets "omdat iedereen in het fietsgroepje dat doet".

*Disclaimer: Ik zeg niet dat iedereen die met Ultegra rijdt een probleem heeft. Ik heb een probleem om Ultegra in te delen in één van de twee vermelde opties :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 25 mar 2017 22:29

Volgens mij kun je met iedere lenovo van 7 jr oud nog iemand neerhoeken en er vervolgens nog prima een stukje op tikken. Restwaarde idd wel nul.

Oh ja fietsen, of eigenlijk hobby en ratio :
Als je niks hebt om je in je vrije tijd mee te vermaken, dan gaat er volgens mij vanzelf iets niet goed in je bovenkamer. Hobby is dus noodzaak. Als het voor iemand iets toevoegt als hij zijn hobby met duur materieel kan uitoefenen, dan is dat imho geld prima besteed
(komt een beetje op het stukje "beleving" dat ook bij een bepaald merk fietsbroekjes enzo heurt ;) )

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 26 mar 2017 11:14

Ben ik wat tevreden met mijn d2X en 12.24 1.4/50 en 17.55.
De accu van mijn good old macbook wordt wat zwakker,maar so what.

Plaats reactie