Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Emo vs ratio

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mar 2017 17:19

Soms is emotioneel rationeel helemaal niet zo slecht.

Neem een Macbook. Volgens sommigen enorm overpriced. Ik typ dit bericht vanaf een Macbook van 7 jaar oud. Ding is nog steeds snel zat. Heb 2 weken geleden een inruilvoorstel gekregen bij de plaatselijke Apple-boer, kreeg er nog 350 euro voor ook.

Wat nou duur?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2017 17:44

Een zelfde verhaal zou ik ook over mijn Chorus 10 speed groep kunnen houden. Als ik die groep nu op Marktplaats zet krijg ik er nog een leuk bedragje voor terwijl Shimano en Sram uit die tijd gewoon oude meuk zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2017 17:49

TumTumTum schreef:Emo kan alleen als je geld zat hebt.
Zelfs voor een paar 100 euro heb je de keuze tussen minder fraai maar verstandige keuzes of die fiets die je heel mooi vindt maar die b.v. een erg oude groep heeft of waarbij je twijfels hebt over de staat van onderhoud.

Met een dikke bankrekening wordt ratio van ondergeschikt belang.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 mar 2017 18:00

havana schreef:Soms is emotioneel rationeel helemaal niet zo slecht.

Neem een Macbook. Volgens sommigen enorm overpriced. Ik typ dit bericht vanaf een Macbook van 7 jaar oud. Ding is nog steeds snel zat. Heb 2 weken geleden een inruilvoorstel gekregen bij de plaatselijke Apple-boer, kreeg er nog 350 euro voor ook.

Wat nou duur?
misschien nu inruilen voor een Microsoft Surface Book, want zou zo maar kunnen dat die hun waarde meer gaan houden dan de nieuwe MacBooks :lol: :lol:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mar 2017 18:07

Mijn inruilvoorstel ging uiteraard dan ook over het één na laatste model 13", dus met USB poorten en NORMAAL toetsenbord. Nieuwe ding is een drama, dan koop ik wel een Dell voor 400 euro.

Heb voorlopig besloten mijn 15" MBP te houden. Ik heb namelijk ook nog een laptop van mijn werk die ik kan gebruiken Rationeel, hè ? ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2017 19:46

Die Macbookvernieuwingen zijn een beetje de BB30-varianten van de fietsindustrie ;-). Vernieuwingsdrang die resulteert in teruggang.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mar 2017 19:52

Aardig vergelijking.

In beide gevallen zag je dat ze jaren moeite hadden echte vernieuwingen te verzinnen. Nu móesten ze echt met iets nieuws komen en ja dan is het sub-optimaal, want er was gewoon niks te verbeteren...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2017 19:55

Ik heb een late 2012 13" en dat ding is nog als nieuw. Enige pech is dat ik hem toen met een te kleine SSD heb gekocht.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mar 2017 21:09

Kun je zo'n ding niet gewoon open pulken en er een nieuwe in zetten?

Min oude Dell laptop is ook 7 jaar meegegaan en was ook nog snel zat maar die heb ik we tig keer uit elkaar gehad. Bij een telefoon kijk ik ook altijd dat er een beetje een makkelijk en goedkoop te vervangen scherm in zit. Als je er zelf niks aan kunt fixen is het per definitie rommel. Ik moet er ook niet aan denken om een nieuwe auto met tig elektrische/computergestuurde opties te kopen. Dat is dan wel weer de ratio, ik laat mij niet meeslepen in alles wat nieuwer en beter zou moeten zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 24 mar 2017 21:34

Kijk, Campa = Italiaans, is prachtig, is gevoel, is kunst => emo
Shimano = Japans, is uitgewerkt, functioneel, hard en gevoelloos... => ratio

Ik vergelijk het met een wagen, een Alfa. Heb ik ooit ook gehad. Vanaf dag 1 (vlak nadat hij van de parking reed bij de dealer), terug binnen door technisch mankement. Na enkele jaren verkocht... nog steeds spijt van. Waarom? Omdat hij goed reed? Nee, zeker niet. Omdat het een zo technisch vernuft was, nee zeker niet... maar hij maakte "iets" los in mij. (de rest is allemaal commerciële blabla en marketing BS... ik hoor het jullie denken). En toch blijven de meeste Alfisti trouw aan hun merk. Vreemd he.

Ik kies met mijn hart, maar beslis met mijn hoofd/portefeuille... de reden waarom ik nu dus voor een Specialized gekozen heb en niet voor Pinarello... denk ik. Is er een gulden middenweg... mja, soms. Misschien wel voor een fiets, ooit.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 mar 2017 21:34

Oke, ff helemaal off topic dan maar.
daniel1975 schreef:Ik heb een late 2012 13" en dat ding is nog als nieuw. Enige pech is dat ik hem toen met een te kleine SSD heb gekocht.
Ernie C. schreef:Kun je zo'n ding niet gewoon open pulken en er een nieuwe in zetten?
Zelf sleutelen aan je 13" MBP late 2012.

En die nieuwe serie, wat een afgang. Bij Apple zijn ze waarschijnlijk te koppig om het toe te geven. Ik lees dat veel mensen van een MBP nu op een Dell XPS overstappen.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 24 mar 2017 22:41

Ernie C. schreef:Olympus is ook een prima rationele keuze. Ik ben blij dat ik van dat gezeul met een gigantische cameratas af ben. Een OM-D E-M5 met 80% van de tijd de Sigma 19mm 2.8 erop vind ik een stuk prettiger om mee te nemen en ik heb geen klagen over de beeldkwaliteit. Het enig wat ik mis is een goede middenklasse lens zoals de Sigma 17-70mm C die ik eerst had.
Leuk, een uitstapje naar een andere hobby.
De Oly 12-40mm f/2.8 PRO kopen, de bulk versie (oa. op Urk) scheelt veel tov een exemplaar in volledige verpakking. En qua beeldkwaliteit is het een topper op je MFT.
Mits je met wat onbalans tussen body en objectief kan leven.

Rationele keuze's in deze hobby maakten dat ik afbouwde van een D3s naar 5D MkIII naar Sony A7 (met de Zeiss objectieven) en nu na 6 jaar weer een Olympus, de OMD E-M1. :mrgreen:

Plaats reactie