Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Race only: uitstervend ras?

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 dec 2016 00:27

En dan lijkt 12go niet eens een hele sterke webshop te hebben.

Kijk naar de fotografiewereld naar KE en CameraNu (ook van een zolder op Urk begonnen), waar de webwinkels de fysieke winkel overeind houden. Zonder de webwinkel kunnen die jongens de echte winkel nooit in zo'n formaat in stand houden. Op zaterdagen moet je daar een nummertje trekken om je aankoop te kunnen doen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37650
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2016 07:10

Bike2build is ook in een knus pandje begonnen in Vlaardingen. Toen was het nog leuk, hadden ze kennis, scherpe aanbiedingen, leuke merken als bijv Hope; nu is dat gedegradeerd tot massa-voor-de-massa (cube, bbb, pro) en tegen adviesprijzen.
Dan is 12go nog "fijner".
Less is bore

Lekker fietsen!
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jan 2015 15:20
Locatie: Noord-Holland

Lekker fietsen! 16 dec 2016 08:26

Misschien ook andere zaken aanbieden? Bikefit, voedings- en trainingsadviezen, ... Hoewel dit natuurlijk betaalde zaken zijn (m.n. bikefit), valt dit wat mij betreft onder het kopje service.
Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd naar reacties uit de branche zelf: uit de eerdere reacties lees ik dat lokale FM's niet eens kunnen inkopen voor de prijzen waarop webwinkels producten voor de consument kunnen aanbieden. Wat is de oorzaak hiervan? Op deze manier helpen groothandels/importeurs/fabrikanten de lokale detailhandel om zeep. Ik kan ook onvoldoende inschatten of lokale detailhandel in hun belang is, maar ik ben gewoon benieuwd wat de reden is dat lokale FM's blijkbaar niet tegen dezelfde voorwaarden kunnen inkopen als de webshops.
Als ik naar mezelf kijk: kleding koop ik eigenlijk ook altijd in een gewone winkel (ja, ook fietskleding!). Helaas moet ik wel constateren dat de meeste FM's niet zo'n uitgebreid assortiment hebben, en dat ik daardoor ook (best wel vaak eigenlijk) besluit om maar niet iets te kopen omdat mijn smaak/maat er niet is. Ook dat is omzetderving (en ik bestel kleding eigenlijk nooit online omdat ik wil passen en voelen, en ik te lui ben om meerdere maten/modellen te bestellen en dan later het 'overbodige' weer te retourneren). In dit geval is het dus gewoon zuiver gemiste omzet. In een winkel iets passen en dan online kopen zal ik nooit doen: dat vind ik gewoon niet fair tegenover de winkel.
Heerlijk! Weer een dag lekker gefietst :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 dec 2016 08:55

Ik heb Serge van Bikeparts4u / Koers.cc eens gevraagd om te reageren. Hij is ook een forumlid. Niet heel actief meer maar goed ;)

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 16 dec 2016 08:59

Wat ik vaak mis is duidelijkheid. Als ik iets zelf niet kan repareren, wil ik weten voor welk tarief de lbs dat doet (en er zitten er al 2 die mijn fietsen weigeren omdat ik deze daar niet heb gekocht). Maar nergens kan ik dat vinden, tenzij ik naar binnen loop (en dan zit de lbs van keuze ook nog eens een paar kilometer verderop...)
Als ik online zou kunnen zien wat reparatie kost, eventueel online een afspraak kan maken en desnoods een extra tarief betaal als ik eigen onderdelen meeneem, dan was ik ondertussen al 4x langsgeweest met die fietsen die op dit moment al een paar maanden stilstaan vanwege een probleem dat ik zelf niet op kan lossen...
Met een beetje pech moet ik de fiets zelfs eerst weer mee terug nemen en de volgende week opnieuw afleveren.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 16 dec 2016 09:08

Zoals ik al eerder aangaf in een ander topic weten we de financiële situatie niet van een fm betreffende eigen pand huur etc.
Met alleen race en of mtb redt je het niet.Roelofs bij mij in Arnhem zit in een goede buurt waar de mensen wel iets te verteren hebben.Bedrijf is al heel lang op dezelfde plek gevestigd en heeft al jarenlange relatie's met zijn klanten.
Ook is er een actieve race en mtb groep die altijd vertrekt vanaf deze locatie.
En de koffie staat altijd klaar.
Ook Mantel zit bij mij in de buurt die heeft een totaal ander concept hele grote winkel en internet verkoop dus heel veel personeel qua kosten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 dec 2016 09:08

pfffff,.......fm's die weigeren reparaties aan een fiets te doen omdat die daar niet gekocht is. :shock:
Als die gast ooit nog eens failliet gaat, dan sta ik ook heel hard aan de zijlijn te schaterlachen :D
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 dec 2016 09:12

Veel FM's zien ook niks in sleutelcursussen "want dat kost mij handel". Maar die FM's zien kennelijk niet in dat a) sleutelcursussen money in the bank betekent b) die doelgroep z'n kennis anders wel ergens anders haalt.

Een energieleverancier die z'n klanten helpt minder energie te gebruiken klinkt in eerste instantie heel dom maar als je erover nadenkt is het eigenlijk heel slim.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 dec 2016 09:18

havana schreef:Een paar jaar geleden alweer stopte EPBike. Niet veel later volgde Lohman. Recent konden we Dallacolina aan dit rijtje toevoegen. Ook Cycletrend Utrecht hield ermee op. Twee weken geleden werd bekend dat Meesterknecht ermee kapt. Vandaag werd bekend dat ook Cycletrend Groningen z'n deuren sluit.
Ik vind dit lijstje helemaal niet homogeen. Wat mij betreft noem je gewoon sportfiets-gerelateerde bedrijven die er mee stoppen. Dat gebeurt altijd en overal; door slechte bedrijfsvoering of anderszins. De hele retail is aan het veranderen door de opkomst van webshops.
In mijn omgeving is er gewoon een breed aanbod aan bedrijven die zeer breed zijn of niche-markten bedienen. Ze komen en gaan.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 dec 2016 09:20

Lekker fietsen! schreef:Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd naar reacties uit de branche zelf: uit de eerdere reacties lees ik dat lokale FM's niet eens kunnen inkopen voor de prijzen waarop webwinkels producten voor de consument kunnen aanbieden.
Dat is al heel lang zo en beperkt zich niet tot de fietsbranche.
De groothandels hebben belang bij omzet, waar die vandaan komt interesseert ze niet.
In de tussenhandel werk je met bruto prijzen. Iemand die veel doet krijgt meer korting. In veel branches werken ze ook nog eens met staffelkortingen. Een FM die op jaarbasis boven een x bedrag komt krijgt nog eens x procent korting over het totaal. Vaak zijn dat ook weer 2 of 3 stappen. Cumulatief kan de korting dan aardig oplopen.

Webshops en prijsvechters moeten het hebben van omzetsnelheid. Die werken met lage marges en hoge omzetsnelheden van producten. Omdat ze dus veel omzetten krijgen ze veel korting bij de groothandel. Omdat ze lagere verkoopprijzen hanteren om die hoge omzetten te kunnen halen kan het dus gebeuren dat een FM die niet heel veel inkoopt bij de betreffende groothandel meer betaald dan de prijs die zijn concullega als consumentenprijs hanteert.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 dec 2016 09:22

Mocht ik een FM zijn dan zou ik gewoon mijn spullen inkopen bij de Bike-components van deze wereld, en er dan nog 5 euro bij op doen. Of gaat die vlieger niet op?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 dec 2016 09:37

Hoe lang kan jij werken voor 5 euro?

Plaats reactie