Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Race only: uitstervend ras?

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 20 dec 2016 12:37

Voor mij geldt dat ik zo'n beetje voor elk dingetje buiten de lekke banden, schoonmaken en wat smeren met mn racefiets en mtb naar de fietsenmaker ga. Dat is in mijn geval de dichtbijzijnde fietsenmaker (1km) die van kinderfietsjes tot aan e-bikes heeft en ook sportfietsen. Ik woon in Apeldoorn, daar zit bv ook een stappenbelt(5km)... ik heb met mijn fietsenmaker een goeie relatie, krijg wat korting bij hem op de onderdelen. Kan net binnenvallen bij hem wanneer ik wil. Dan maakt het mij niet uit dat ik op het internet ergens een cassette goedkoper kan krijgen. De fietsenmaker met zn personeel is bereid om mij als een goeie klant te zien, ik waardeer dat en accepteer dat ik dan niet altijd het goedkoopste uit ben. En als ik gezellig over fietsen wil ouwehoeren, dan ga ik wel bij een fietsclub of fietsmeeting oid. Ik ken diverse mensen die alles zelf kunnen en willen doen. Ik met mijn jonge gezin, baan en andere hobbies besteed ook liever die sleutel tijd aan andere dingen. Ik kan me voorstellen dat als ik geen jong-druk gezin zou hebben dat ik meer aan mn fiets zou doen, of als ons inkomen het niet toe zou laten. Ik wil hiermee niet stoer doen of wat dan ook, maar meer wat tegengewicht en uitleg geven ten aanzien van eerdere reacties in dit topic.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 dec 2016 13:48

Het punt is dat zelf doen in 9 van de 10 gevallen sneller is dan naar de FM brengen.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 20 dec 2016 14:31

havana schreef:Het punt is dat zelf doen in 9 van de 10 gevallen sneller is dan naar de FM brengen.
In mijn geval juist niet... De FM vraagt mij wanneer ik mijn fiets weer nodig denkt te hebben. Is dat zsm dan lukt het hem meestal wel om het diezelfde dag te fixen. Dus tijdens mijn werktijden word mijn fietsje weer klaar gemaakt. Als mijn fiets een beurt nodig heeft breng ik deze bij de FM als ik deze enige dagen niet nodig heb en mag de FM zelf weten wanneer hij het doet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 dec 2016 15:26

hopjes schreef:
havana schreef:Het punt is dat zelf doen in 9 van de 10 gevallen sneller is dan naar de FM brengen.
In mijn geval juist niet... De FM vraagt mij wanneer ik mijn fiets weer nodig denkt te hebben. Is dat zsm dan lukt het hem meestal wel om het diezelfde dag te fixen. Dus tijdens mijn werktijden word mijn fietsje weer klaar gemaakt. Als mijn fiets een beurt nodig heeft breng ik deze bij de FM als ik deze enige dagen niet nodig heb en mag de FM zelf weten wanneer hij het doet.
Het wordt misschien tijd voor een of meerdere polls.

Hoeveel van onze forumleden sleutelen zelf aan de fiets; altijd, soms of niet of zijn onze forumleden bereid om jaarlijks een X-bedrag of hoeveel uit te geven aan de fietsenmaker voor onderhoud/reparaties of onze foumleden kopen hun fiets- cq. onderhoudmaterialen via de FM of via Internet (webshop) :?:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 dec 2016 16:29

Het is al meermaals herhaald: de mensen op dit forum zijn absoluut niet representatief voor fietsers in het algemeen. Vrijwel iedereen op dit forum sleutelt, sommige alleen cassette of ketting tot aan professionals aan toe. Zelfs mensen die hun eigen frames maken...

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 20 dec 2016 18:41

daniel1975 schreef:En lagers persen? Ik ben een geoefend sleutelaar, maar voor het persen van de PF cups in mijn Simplon frame ga ik toch even naar de specialist.
Kom maar langs, dan doe ik het voor je met mijn Parktool HHP-2. Je mag het (evt. onder begeleiding) ook zelf doen, leuk klusje.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 20 dec 2016 18:48

Gewoon BSA lagers. Alleen balhoofd moet ik laten doen ;)

En wielen dan natuurlijk, maar dat wil ik eigenlijk nog graag leren. En stuurtape, maar dat is teveel priegelwerk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 dec 2016 19:15

loos schreef:
daniel1975 schreef:En lagers persen? Ik ben een geoefend sleutelaar, maar voor het persen van de PF cups in mijn Simplon frame ga ik toch even naar de specialist.
Kom maar langs, dan doe ik het voor je met mijn Parktool HHP-2. Je mag het (evt. onder begeleiding) ook zelf doen, leuk klusje.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Thnx!! Koers.cc heeft ze na de aanschaf al geperst.
Maar je voelt toch zeker al wel aan je water dat er binnenkort echt wel een tool in huis ligt?
Niet om de FM te passeren, maar omdat ik het leuk vind.
Less is bore

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 20 dec 2016 19:20

hopjes schreef:Voor mij geldt dat ik zo'n beetje voor elk dingetje buiten de lekke banden, schoonmaken en wat smeren met mn racefiets en mtb naar de fietsenmaker ga. Dat is in mijn geval de dichtbijzijnde fietsenmaker (1km) die van kinderfietsjes tot aan e-bikes heeft en ook sportfietsen. Ik woon in Apeldoorn, daar zit bv ook een stappenbelt(5km)... ik heb met mijn fietsenmaker een goeie relatie, krijg wat korting bij hem op de onderdelen. Kan net binnenvallen bij hem wanneer ik wil. Dan maakt het mij niet uit dat ik op het internet ergens een cassette goedkoper kan krijgen. De fietsenmaker met zn personeel is bereid om mij als een goeie klant te zien, ik waardeer dat en accepteer dat ik dan niet altijd het goedkoopste uit ben. En als ik gezellig over fietsen wil ouwehoeren, dan ga ik wel bij een fietsclub of fietsmeeting oid. Ik ken diverse mensen die alles zelf kunnen en willen doen. Ik met mijn jonge gezin, baan en andere hobbies besteed ook liever die sleutel tijd aan andere dingen. Ik kan me voorstellen dat als ik geen jong-druk gezin zou hebben dat ik meer aan mn fiets zou doen, of als ons inkomen het niet toe zou laten. Ik wil hiermee niet stoer doen of wat dan ook, maar meer wat tegengewicht en uitleg geven ten aanzien van eerdere reacties in dit topic.
+1

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 dec 2016 20:22

Er is hier dan ook niemand die zegt dat er geen mens meer zijn sportfiets naar de fietsenmaker brengt dus ik snap niet helemaal waarom dat vermeldt moet worden als je het wel doet.

Het is gewoon een feit dat mensen die sportief fietsen vaker sleutelen aan hun fiets dan overige fietsbezitters. Ik weet niet eens of dat vroeger echt veel minder was.

Verkoop je alleen maar sportieve fietsen dan is de verkoop van fietsen, onderdelen en accessoires een relatief grotere pijler t.o.v. de werkplaats dan bij een normale fietsenwinkel, zeker als je kijkt naar de onderhoudsgevoelige e-bikes. Sportieve fietsers geven dan weer kapitalen uit aan kleding en upgrades. Juist die verkoop krijgt flinke concurrentie van het internet.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 dec 2016 10:25

Orlok schreef:Vlgns mij moet een fietsenmaker zich alleen maar bezig houden met zijn beroep n.l. fietsen maken in de ruimste zin van het woord.! Mijns inziens al moeilijk genoeg om daarmee het hoofd boven water te houden.

Het verkopen van onderdelen of zelfs fietsen die via Internet goedkoper te krijgen zijn heeft m.i. geen zin. Tenzij iemand daarom vraagt en bereid is daarvoor extra te betalen. Eventueel zelf ook inkopen via Internet en doorverkopen met een kleine winst behoort ook tot de mogelijkheid.

Als je zelf al een inschatting maakt van de maandelijkse kosten (minimum loonkosten als ZZP + huur ong. 50m2) dan kom je toch al gauw uit op een omzet van bijna € 5000,00 per maand wil je dit kunnen volhouden.! Voor elke werknemer erbij op minimum loon is ong. € 4000,00 p/maand extra.

Met mijn fietsenmaker bij mij op de hoek heb ik weleens gesproken over het aanbieden van service- en onderhoudscontracten. Een concept dat vooral in de industrie en utiliteitsmarkt de afgelopen jaren is opgekomen. De eigenaar/gebruiker wordt daarmee voor een groot deel ontzorgd en betaalt daarvoor vooraf een jaarlijks bedrag. Heb zelf geen ervaring daarmee op particulier gebied, maar denk dat dit misschien is te onderzoeken op haalbaarheid. Tenslotte heeft elke fiets onderhoud nodig wil deze elke dag kunnen rijden. ;)
Een variant op hetgeen ik bedoelde als service- en onderhoudsconcept heeft Gazelle in de markt gebracht. Weliswaar primair bedoelt voor de E-bikes, maar toch . . . . . ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 21 dec 2016 11:05

Tja, je zou denken dat mensen slimmer zijn geworden na de discussie over de kosten van een smartphone maar nee.
Als je het artikel leest dan zie je dat ze het hebben over een gazelle Orange C7+ HFP, te koop voor minder dan 1400 Euro. Deze kun je leasen vanaf € 71,93 - looptijd 36 maanden. Dan betaal je minimaal € 2589,48 over een periode van 36 maanden voor een fiets met een nieuwwaarde van minder dan € 1400,-. Aan het einde van de leaseperiode kun je de fiets overkopen. Kortom, je betaald de fiets dus 2 keer. En dat onderhoud, wat is er nu echt nodig voor een fiets met kettingkast die toch alleen maar met mooi weer buitenkomt?

Anyway, er zijn ongetwijfeld weer bangepoepers die geld genoeg hebben en in dit soort constructies meegaan.
Btw Gazelle valt onder PON, je weet wel die VW importeur met eigen leasemaatschappij.

Plaats reactie