Race only: uitstervend ras?

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 21853
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2016 17:13

Een paar jaar geleden alweer stopte EPBike. Niet veel later volgde Lohman. Recent konden we Dallacolina aan dit rijtje toevoegen. Ook Cycletrend Utrecht hield ermee op. Twee weken geleden werd bekend dat Meesterknecht ermee kapt. Vandaag werd bekend dat ook Cycletrend Groningen z'n deuren sluit. Allemaal (min of meer) race-only zaken die het niet hebben gered. Er lijkt geen einde aan te komen.

Het race-only businessmodel lijkt niet meer te werken. Enerzijds vreemd want de markt groeit en de economie doet het weer goed. Wat zijn de oorzaken? Mijn visie.

Hoe verdient zo'n FM z'n geld?

1. Tweedehands fietsen.

Lastige markt. Inkoop is te duur en veel gedoe. Inruil is ook weinig interessant. Je moet een klant een redelijke inruilwaarde geven anders koopt ie z'n nieuwe fiets ergens anders. Om er dan nog een flinke marge op te maken is niet te doen. Zeker omdat er altijd nog werk in zo'n fiets zit. Marktplaats maakt hier de dienst uit.

2. Kleding

Ging je vroeger nog voor naar de FM "want die gunde je wat". Tegenwoordig hanteren we het "Zalando-principe": 2 maten bestellen, eentje terugsturen. Bovendien worden maattabellen steeds beter of laat je je adviseren via een forum. Of je bent een boerenlul en past kleding bij de FM en bestelt online. Qua assortiment legt een FM het altijd af tegen de Futurums van deze wereld, om over de prijs nog maar te zwijgen.

3. Onderdelen en accesoires

Geen droog brood meer in te verdienen. Salden, Hopmans, Mantel, Bike-components, Bike24, 12Go, enz. domineren de markt. Een cassette kopen bij een fietsenmaker is ongeveer net zo dom als je geld in de sloot gooien.

4. Onderhoud

Steeds meer mensen ontdekken dat een ketting en een cassette vervangen niet veel voorstelt. Door YouTube en forums scholen mensen zich bij en bestellen hun onderdelen online. Fietsers praten veel met elkaar over materiaal en laten zich veel minder wijs maken dan de gemiddelde e-bike bejaarde die komt voor een onderhoudsbeurt. Ook een markt die dus steeds kleiner wordt.

5. Nieuwe fietsen

Het is qua ruimte en financiële middelen niet mogelijk meer dan een paar merken te voeren. Klanten gaan op Google kijken en komen dan uit bij partijen als 12Go of De Vos en willen dus voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Of ze bestellen gewoon een Canyon. Vroeger dacht je, ach die komen wel terug voor een beurtje maar dat is geen wetmatigheid meer (zie 4).

M.a.w. waar moet je in vredesnaam je geld nog mee verdienen........ benieuwd naar jullie visie!
Willen we méér of minder schietschijven?
- MINDER, MINDER !!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 1298
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 dec 2016 17:33

Ik ben het er mee eens, die sector zit serieus in de problemen. Ik zie eigenlijk ook niet veel 'pockets of opportunity', mijn strategie zou zijn om naar een stukje exclusiviteit te zoeken (zeg maar de FM variant van Bureau Fidder), niet op de grote omzet te mikken, maar op een koopkrachtig publiek dat toegevoegde waarde diensten nodig hebben en waar je dus marge kunt op schrijven:

- centraal in het land
- een duur mainstream merk (Pina, Cervelo) als 'volume'-klantentrekker en dan actief in dat klienteel een paar nichemerken duwen (zoals Parlee, Baum, Argonaut, Stinner, Sarto...) in maatwerk, idem dito naar componenten toe
- steeds on the lookout zijn voor nieuwigheden (kunnen niet alleen accessoires zijn, maar ook historische parafernalia of bvb kunstwerkjes) rond racefietsen en de race-cultuur
- zo ook je diensten (bouwen en onderhouden fiets, uitmeten, (dure) upgrades installeren) aan een winstgevend tarief kunnen factureren
- een community bouwen met social media presence en aktiviteit, online presence (bvb zwift), een rit of 3-4/jaar met de nodige heroiek of stof tot napraten ingebouwd (gravel-kasseien-historische relevantie). Jezelf inwerken bij Rapha Cycle Club bvb en daar aan referentieverkoop doen
- koffie aanbod om interactie tussen klanten te bevorderen
- maximum grootte van team: zaakvoerder (zelf technisch onderlegd) en technieker, geen grote zaak
Laatst gewijzigd door raven14 op 15 dec 2016 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5140
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

Gebruikersavatar colnagofreak 15 dec 2016 17:37

Echte aandacht geven, en je richten op de nichemarkt.
Geen "kant en klaar" fietsen verkopen, die zijn ook op het internet verkrijgbaar en nog goedkoper ook.

Alleen frame's die je naar keuze op kan laten bouwen, goede service geven en tijd aan je klanten besteden. Meedenken met je klanten en ze niet een bepaalde kant op willen duwen maar luisteren wat de klant wil!

Dan kan je het hoofd nog aardig boven water houden lijkt mij!

Overigens geldt dit natuurlijk niet alleen voor de fietsbranche met de opkomst van de verkoop op het internet is dit voor iedere branche van toepassing, dus geheel vreemd is dit niet!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

alien
Forum-lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 15 dec 2016 18:19

€45 vragen voor een setje pedalen dat ik online voor €25 kan kopen, doet mij besluiten nooit meer terug te komen in een winkel. Proberen een paar schoenen maatje vijftig aan mij te slijten omdat je er vanaf moet? Ik weet dat Shimano's "klein vallen", maar ik draag toch echt maatje 48, hoor. Zal niet alleen aan mij liggen, maar die winkel staat in de openingspost in het rijtje der verdwenenen. Een andere "speciaalzaak" wist mij te vertellen dat 7v cassettes "niet meer leverbaar" zijn; "die worden niet meer gemaakt, meneer." Ook wisten ze zeker dat 12-23 geen regulier verkrijgbare cassette is. "Je hebt 11-23, of 12-25. 12-23 bestaat niet, hoor."

Tja, daar kom ik dus ook nooit meer.

Veel van die zaken lijken nog te leven in het tijdperk van voor het internet. Denken dat zij de hoogste autoriteit zijn die de klant wel even zal vertellen dat de wereld begint en eindigt bij wat ze in het rek hebben hangen. Jammer, joh. De catalogus van Shimano is door iedereen te raadplegen, en als je tegen mij liegt ben je een klant kwijt. Voor eeuwig.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 15 dec 2016 18:31

Ik denk dat je vrijwel alle spijkers vol op de kop slaat in je openingspost. De enige twee waar ik aan twijfel zijn punten 4 en 5.

T.a.v. punt 4: het is verleidelijk om te veronderstellen dat wielrenners en masse zelf al hun onderhoud doen en zelf fietsen opbouwen als je veel tijd doorbrengt op een forum met bovengemiddeld veel 'freaks' (in de goede zin des woords uiteraard!). Als ik naar mijn fietsende vrienden en kennissen kijk, raken velen van hen al in paniek bij een haperende derailleur. Laat staan dat ze zich wagen aan de afstelling van het balhoofd, kabels trekken of een zaag in hun vorkpijp durven te zetten (om maar wat te noemen). Hier is dus echt wel een markt in mijn optiek. Er is wel één belangrijke voorwaarde: fietsenmakers moeten redelijke prijzen rekenen voor het materiaal dat ze hierbij vervangen. 50 of 60 euro rekenen voor een ketting die online voor nog geen 25 euro te vinden is, is m.i. jezelf in de voet schieten. De goed geïnformeerde consument voelt zich hierdoor genaaid en het zet mensen aan om 'tegen wil en dank' zelf te gaan sleutelen. (Het geijkte excuus -- "ik kan het niet eens inkopen voor de prijs waarvoor [voeg naam 'stunter' in] het spul verkoopt" -- heb ik nooit begrepen: als een consument tegen deze prijzen kan (in)kopen, waarom zou een professional dat dan niet kunnen?)

T.a.v. punt 5: ik denk dat de 'stunters' die je noemt vooral de beginnende fietser hebben weggekaapt. Wat ironisch is, want juist zij riskeren met een verkeerde fiets naar huis te gaan omdat ze de ballen van fietsen en techniek weten. Of deze groep nog terug te winnen is en of je dat moet willen, is een goede vraag. Omdat ze net beginnen met wielrennen en voor zichzelf nog moeten bepalen of ze het écht leuk vinden, willen ze logischerwijs niet te veel uitgeven. Het is dus de meest prijsgevoelige klant die je zult moeten bedienen met een zeer scherp geprijsde fiets (lees: kleine marge) i.c.m. degelijk advies waarvan de klant de meerwaarde (meerprijs) inziet. En dan nog zul je een hoog volume moeten draaien om met de kleine marge kostendekkend te zijn. Het is m.i. geen goede business case voor een kleine FM.

Iemand die al wat langer en vaker fietst en de 'volgende stap' naar iets écht goeds wil maken, zal meer betalingsbereidheid hebben en behoefte hebben aan goed advies. Als je veel tijd op een fiets doorbrengt moet die ook gewoon perfect op je lichaamsbouw en wensen afgestemd zijn. Dat mag wat kosten. En dat is m.i. de niche waarbinnen race only bestaansrecht heeft (waarbij aangetekend dat ik denk dat race only geen florissante vooruitzichten heeft).
t.a.f.k.a.e.h.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 4772
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 dec 2016 18:34

havana schreef:......M.a.w. waar moet je in vredesnaam je geld nog mee verdienen........ benieuwd naar jullie visie!
Mijn mening:
Moeilijke klussen doen waar ik zin in heb of geen verstand van heb. Een hele fiets opbouwen, vorkbuizen afzagen,....... dat soort specialisten werk. En vervolgens webshop prijzen vragen voor het materiaal of zelf laten aanleveren. Dan wil ik echt wel daar een fiets laten opbouwen.
Verder zie ik ook niet veel nut voor de huidige lokale racefiets gespecialiseerde FM. De meeste dingen kan ik zelf en onderdelen zijn nu duur op het wereldwijde web
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4343
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 15 dec 2016 18:34

Uit de rubriek Oud-Nieuws...

https://www.outsideonline.com/2126741/d ... -bike-shop

The Death of the Local Bike Shop
My college girlfriend and I used to love to walk to the local Blockbuster and peruse the shelves. We would ghost along the middle aisles of aged videos, our feet shuffling along the thin blue carpet, and occasionally lift a box for the other to reject with a noncommittal shrug. Now, of course, we peruse online, and Blockbuster has been reduced to a Twitter feed, a last lonely outpost, and a blast of nostalgia for people like me.

When we want to buy a bike, however, we still go through a similar ritual: we go to a local shop and wander the aisles. But recent shifts in sales and business models are changing the way that we buy bikes, and some shop owners are worried that if things don't change, they could become a relic, too.

The clouds have been gathering over the independent bike shop for some time. According to the National Bicycle Dealers Association, there’s been a 42 percent decline in bike shops since the industry’s height in 2001, when a population injected with Armstrong enthusiasm stormed shops across the United States, demanding carbon fiber and spandex.

Although a general increase in store size has allowed overall revenue to stay relatively constant, and every city with a healthy bike scene can point to a shop that’s thriving, this trend does not bode well. So any change in the purchasing habits of consumers looking for a new ride can cause the industry to look furtively upward.

And the storm building over their heads looks a lot like Canyon Bicycles, which is set to enter the U.S. market next year.

You may have seen the diminutive Colombian bullet, Nairo Quintana, win the Vuelta a España on a Canyon. You might have salivated over test reviews of the company’s MTB line. Over the past decade, the German manufacturer has been increasing market share in Europe, growing roughly 30 percent each year and claiming nearly $180 million in revenue for 2015. What worries independent retailers is that Canyon did it entirely through direct-to-your-door online sales. Bypassing the local shop means Canyon is able to sell its bikes at a steep discount compared to prices at Joe’s Wheels and Deals. For many, the convenience and savings of purchasing online outweighs the benefits of test rides and a free tune-up.

Until now, bike shops have been somewhat insulated from the impact of e-retail, largely because a typical shop earns nearly half its revenue from sales of complete bikes, and manufacturers have heavily committed themselves to selling through bike shops and keeping their bikes out of digital shopping carts. But recently, in response to Canyon and the pressure to adapt to a changing sales model, both Trek and Giant introduced online sales.

This is big news that has seriously worried the shops that rely on these brands. To allay their concerns, both manufacturers have doubled down on their relationships with stores that carry their product. "I appreciate the bind these manufacturers are in," says Erik Tonkin, owner of Sellwood Cycle Repair in Portland. "They’re trying to do the right thing, but they’re having to acknowledge market forces. But they also don’t want to piss off their brick-and-mortar network, so they’re trying to thread the needle."

Say you want a new Giant or Trek, but the closest shop to you is across town and you really don’t want to put on pants. So you hop online. You know your size, and purchasing is as easy as choosing the model you want. Click, pay, done. Almost. You still have to put on pants eventually, because rather than showing up at your doorstep, the manufacturer shipped your new 15-pound rocket to your local dealer. The shop builds the bike, shakes your hand, and throws in that free tune-up. You get convenience, and the shop gets close to the same revenue as if the bike had been in stock. For the consumer, that means there's no discount for bikes purchased online: instead, she's getting the benefit of convenience and a broader selection of models.

That all speaks to the potential for positive symbiosis. If online sales increase, shops need to carry less inventory, thus lowering their overhead and credit debt to manufacturers. Consumers still get the shop experience that Giant and Trek hope will keep cyclists loyal to their product. Shops further pivot toward the service-over-sales model that builds a relationship with their community, and passers-by still glimpse their dream bikes through store windows. “I don’t think it’s a bad thing,” says Tonkin. “It’s reality. Whichever company does this the best might just get more brick-and-mortar sales out of this.”

But there are a few issues.

Problem one: the online-to-shop model must respect MSRP and the margins necessary for a shop to keep its doors open. If models like Canyon catch on, Trek and Giant can’t hope to price match without cutting out your local shop. Sure, consumers may decide they value shop and brand loyalty over price, but that’s pretty soft ground to build a house on. Just ask defunct bookstore Borders.

Problem two: because of their long avoidance of internet sales, these companies have potentially already drilled into the hulls of their brick-and-mortar ships. Until recently, big manufacturers had responded to the internet with a kind of retail land grab, maneuvering to dominate entire stores rather than share space with competitors. Instead of basing wholesale prices on the number of bikes ordered, brands began basing them on what percentage of a shop’s inventory that particular brand represents. If, say, 60 percent of your stock is a single brand, you get one price. If it’s 80 percent, you get a much bigger discount. The required percentage has crept higher every year. These days, the very best deals don’t kick in until shops devote 95 percent of their inventory to one brand. With margins as thin as they are, the incentive to essentially become a showroom for a single brand is significant. This system, combined with shops purchasing on credit, nearly buried independent retailers in 2015.

"Most manufacturers rolled back commitments because last year was so bad,” says another shop owner in Portland, Oregon who asked not to be named. “The industry is unhealthy and everybody we deal with didn't front load us this year. The shops that are still getting front loaded won't be here for long."

This means your middle-tier manufacturers, like Santa Cruz and Yeti, which have been pushed out of the storefront by the big three, have a huge incentive to jump on the direct-to-consumer model. They haven't done so yet, but if Canyon is successful in the U.S., brands like Yeti and Santa Cruz will likely follow suit quickly. As more manufacturers bypass shops altogether and sell at online-competitive prices, consumers’ sense of “what a bike costs” will lower, and shops will have difficulty competing.

“Sell your shop now, or enter the demise of all brick and mortars,” says Mike Romanco, CEO at Mike’s E-Bikes, in response to Trek’s online sales program. “You’d be better off working out of your home and just having a delivery van.”

Which, funny enough, is exactly what’s happening. From the swell of increased online sales and sidelined brands, the mobile mechanic has emerged, riding the wave of change in a tool-filled Sprinter.

Beeline Bikes and Velofix are at the forefront of this model, providing a certified mechanic and full-service shop in a van, which comes right to your door, so Dad can continue pulling raisins out of his kid’s nose instead of schlepping a flat Schwinn to the shop. With minimal overhead and a franchise model, both businesses are growing rapidly. So rapidly, in fact, that Beeline Bikes has now paired with Accell, owner of Raleigh and Redline, to build and deliver their bikes—purchased online—direct to your door. Imagine what will happen if they install an espresso machine.

Will we, a few years from now, reminisce about the smell of new tires and the sound of an air compressor burping from the repair section? Will we chat with the mobile mechanic about how we used to pull down the most expensive bike in the shop and feel, even for just a fleeting moment, what it would be like to own such a steed?

Here's the bottom line: to keep local retailers around, we're going to have to forget about price and instead put a premium on experience. The question is: Will we?
Het concept fietsenzaak zoals wij dat kennen is end of life cycle.
Wat werkt nog wel (my 2cents)
- Persoonlijke aandacht en persoonlijke gunfactor. Zorg dat je een goeie verkoper bent
- Concept store met low volume, high margin
- Reparatie-werkplaats zonder verkoop, gewoon uren maken en repareren wat je klanten online gekocht hebben.
- High volume, low margin
- superspecialisatie
- Belevenis. Vind uit wat dat voor jouw winkel betekent anders is het een loze term. Imho: activiteiten met je klanten. Trek erop uit. Je houd van fietsen, dus ga er op uit met gelijk gestemden.
Il fuoco di un camino non è caldo come il sole del mattino

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 21853
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2016 18:49

De high volume, low margin markt is nu ook gewoon voller dan vol. Ik denk niet dat daar nog plek is voor nieuwe spelers. Op internet zien we ook de eerste partijen omvallen, bijvoorbeeld Featherbikes (toch niet de eerste de beste webshop).

Noem mij een pessimist, maar ik denk persoonlijk dat race zonder e-bikes bijna niet meer mogelijk is. Tuurlijk kun je in den lande wel een paar voorbeelden aanwijzen maar die worden steeds schaarser.

Ben laatst bij cc5311 geweest, die richten zich dus ook duidelijk op het tweedehandssegment en daarbij hebben ze twee eigen merken. Qua propositie dus totaal niet te vergelijken met de rest (daarbij heb ik het idee dat zij een verlengstuk van de bank zijn al kan ik dat niet staven met feiten).
Willen we méér of minder schietschijven?
- MINDER, MINDER !!

GortDroog
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 15 aug 2013 12:30

GortDroog 15 dec 2016 18:59

colnagofreak schreef:Echte aandacht geven, en je richten op de nichemarkt.
Geen "kant en klaar" fietsen verkopen, die zijn ook op het internet verkrijgbaar en nog goedkoper ook.

Alleen frame's die je naar keuze op kan laten bouwen, goede service geven en tijd aan je klanten besteden. Meedenken met je klanten en ze niet een bepaalde kant op willen duwen maar luisteren wat de klant wil!
Ik denk dat dit belangrijke punten zijn. Ik merk in mijn omgeving dat er toch nog wel veel fietsers zijn die zich niet wagen aan enige vorm van onderhoud, behalve de fiets schoonspuiten. Die zouden bijvoorbeeld nooit een Canyon kopen, omdat ze al in de stress schieten als de ketting een keer overslaat. Tegelijkertijd zijn ze wel bereid om stevige bedragen uit te geven aan hun fiets.

Is deze markt groot genoeg voor het huidige aantal winkels dat haar bedient? Ik denk dat het aantal faillissementen dat hier aangehaald wordt in dat opzicht voor zich spreekt...
Sent from my Atari 2600 using Space Magic.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 8504
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Briqville

Gebruikersavatar Lcsmet 15 dec 2016 19:22

Om je even een praktijkvoorbeeld te geven.
Ik stuur een mail naar 4 Trekdealers om hun "scherpste prijs" voor een nieuwe Trekfiets met een adviesverkoopprijs van 3800 Euro.
Ik zet in mijn mail dat ik de "extra service" zoals perfecte afstelling, opmeting, gratis onderhoud en dergelijke niet nodig heb omdat ik alles zelf doe aan mijn fiets en de gemonteerde onderdelen er toch ga afhalen om te vervangen door andere componenten.
Krijg ik enkel van een grote winkel en een lokale fm een prijsaanbod. Beiden geven aan dat ik de fiets moet komen afhalen en dat ze de fiets ook gaan monteren want dat "in een doos" verkopen van Trek niet mag.
Een derde lokale fm geeft aan dat hij enkel een prijs kan geven als ik in de winkel langskom en een vierde winkel geeft zelfs geen antwoord.

Er zijn dus nog steeds winkeliers die denken dat "het net" niet echt nodig is zeker.
What Does This Button Do?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1958
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 15 dec 2016 19:34

Ik snap dat je als winkelier niet zitten wachten op iemand die als eerste meteen mailt om de scherpste prijs. Ik zou liever een klant hebben die bereid is meer uit te geven en waar je een relatie mee op kunt bouwen.

Plus als iemand mailt om de scherpste prijs, weet je wel zeker dat je niet de enige bent die hij gemaild heeft.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 8504
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Briqville

Gebruikersavatar Lcsmet 15 dec 2016 19:43

tommeke14 schreef:Ik snap dat je als winkelier niet zitten wachten op iemand die als eerste meteen mailt om de scherpste prijs. Ik zou liever een klant hebben die bereid is meer uit te geven en waar je een relatie mee op kunt bouwen.

Plus als iemand mailt om de scherpste prijs, weet je wel zeker dat je niet de enige bent die hij gemaild heeft.
Klopt volledig maar de winkels die het echt alleen van hun "goede" klanten moeten hebben die enkel de volle prijs betalen hebben het niet echt gemakkelijk volgens de openingspost.
Je moet als winkel een combinatie van beide trachten te vinden.
De lokale fm die mijn "zijn" scherpste prijs gaf was niet de goedkoopste maar gaf aan dat hij wilde helpen met het overzetten en mochten er toch onverwachte problemen opduiken.

Ik ben er deze middag langsgeweest voor meer informatie en levertijden en dergelijke. Ik wacht nu og enkele antwoorden af alvorens de knoop door te hakken. Maar als het de Domane wordt zal het bij deze kleine lokale fm zijn die niet de goedkoopste was.

Om maar te zeggen dat het ook anders kan he.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 15 dec 2016 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
What Does This Button Do?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cemaster, FlinkenFugel, scottwilko, vincent75 en 8 gasten