Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsclub BEAT

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 21 nov 2016 22:25

Wat vinden jullie van dit initiatief? Geen ploeg die komt en gaat met een sponsor maar een club...

http://nos.nl/artikel/2144364-beat-prof ... ctuur.html
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 nov 2016 22:34

Ik volg dit verhaal met veel interesse, ken ook wat volk dat hier actief aan meewerkt. Dit moet nog op veel vlakken, vooral rond het aanbod voor clubleden/fans, vorm krijgen; niet zo makkelijk lijkt me. Maar het biedt in ieder geval qua concept een alternatief voor het zichzelf vastrijdende verhaal van de huidige sponsorteams.

Zie ook hier: http://www.rebelgroup.com/be/projecten/ ... rsport/493
Afbeelding

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 21 nov 2016 23:01

is het fietsen aan het her-ontdekken

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 21 nov 2016 23:26

Ik ga dit ook volgen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 22 nov 2016 09:43

Mooi idee! En alvast een mooi tenue ook :like:
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 nov 2016 14:01

Het is juist een extra bron van inkomsten als team naar de sponsor genoemd kan worden. Het dwingt de commentatoren de bedrijfsnaam te noemen.

Ik denk dat de meeste voetbalclubs hun ziel ook wel aan het bedrijfsleven zouden willen verkopen als het zo makkelijk was hun naam te veranderen, zeker als het verhoudingsgewijs zoveel sponsorgeld opbrengt als bij een wielerploeg.

Ik geef het niet veel kans. Wie wordt er nu fan van een ploeg? Je bent in het wielrennen over het algemeen fan van een bepaalde renner. Als die van ploeg ruilt neemt hij zijn fans mee. Ploegen worden eerder gezien als een noodzakelijk kwaad. Lid worden van een vereniging waar je zelf niet bij mag sporten en die niks wint gaat hem ook niet worden.
Je zult de ploeg een sterk nationaal karakter moeten geven en/of een paar jaar achter elkaar een hoop moeten winnen om genoeg fans te krijgen. Om als kleintje zo te beginnen lijkt mij lastig. Misschien dat Sky, Movistar, Etix, één van de Lotto ploegen of één van de Franse ploegen dat voor elkaar zou kunnen krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 22 nov 2016 14:12

Ernie C. schreef: Je zult de ploeg een sterk nationaal karakter moeten geven en/of een paar jaar achter elkaar een hoop moeten winnen om genoeg fans te krijgen. Om als kleintje zo te beginnen lijkt mij lastig. Misschien dat Sky, Movistar, Etix, één van de Lotto ploegen of één van de Franse ploegen dat voor elkaar zou kunnen krijgen.
Ja dat was ook mijn gedacht initieel, maar ik denk dat het ook net andersom kan: het internationale van de sport biedt juist de mogelijkheid om breed te recruteren, anderzijds moet het aanbod naar die fanbase/clubleden natuurlijk op een internationaal publiek worden afgestemd.

Lotto is in België trouwens ook zo'n soort beweging aan het maken: ze hebben packages van 'aandeelhouderschap' in de profploeg waardoor je ook kan participeren in de besluitvorming, en een aantal leuke voordeeltjes krijgt (VIP spullen). https://www.captainsofcycling.be/nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 nov 2016 18:41

Grappig, ik wist dat dus niet maar bij het bedenken van geschikte teams voor dat concept kwam Lotto bij mijn na Sky op plek twee.

Het probleem bij zo'n klein initiatief is dus ook vooral een internationale marketingcampagne heel duur is en het aannemen van renners met een mooi palmares en een goede toekomst ook. Dan blijft alleen nog maar het Nationale of zelfs regionale karakter over. In Nederland hebben wel al Lotto Jumbo, Roompot en Sunweb heeft ook een flink Nederlands blok. Probeer dan nog maar eens aan (betalende!) fans en vooral een paar getalenteerde renners te komen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 nov 2016 19:25

Gaat niet werken, sorry
Te veel stuurmannen, geen win win situatie.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 22 nov 2016 19:32

ik denk ook dat het niet gaat werken (ik vergelijk voor het gemak even met voetbal):
- de clubliefde bij het voetbal is best vaak plaatsgebonden, dat ontbreekt hier
- voetbalclubs moeten het ook van hun sponsors hebben alleen werkt het daar andersom: het is voor sponsoren juist door de naamsbekendheid van een club aantrekkelijk zich zich te verbinden, dat moet bij zo'n fietsclub nog maar blijken.
- het gaat (mij) er in (internationale) wielerwedstrijden als Nederlander om dat een Nederlander wint (sorry vlaamsche vrinden ;) ), welk tricot hij/zij aan heeft maakt met niet zoveel uit (nouja, zolang het maar niet katusha of astana is :D)
- dat mensen lid worden van je clubje levert in de wielrennerij denk ik niet zoveel op. Wedstrijden zijn gratis te bekijken. Dat is bij voetbal, hockey of tennis wel anders. Daar wordt verdiend aan de kaartverkoop of in ieder geval deels (indien in een zelfstandig stadion zoals de Arena wordt gespeeld blijft daar wellicht iets aan de strijkstok hangen)

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 22 nov 2016 22:27

J.Edge87 schreef:Wat vinden jullie van dit initiatief? Geen ploeg die komt en gaat met een sponsor maar een club...

http://nos.nl/artikel/2144364-beat-prof ... ctuur.html
Kansloos, alleen al omdat wielrennen met uitzondering van ploegentijdritten geen echte teamsport is.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 22 nov 2016 23:19

Zo'n fanbase is natuurlijk perfect om sponsors te interesseren. Daar kunnen ze prachtig marketing acties op loslaten. Als het al een toekomst heeft, dan is het volgens mij vooral deze, op basis van die fanbase gemakkelijker sponsors binnen te halen...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie