Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

NOS vs Sporza vs Eurosport

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jan 2019 12:14

Sterke argumentatie, chapeau.

Ten eerste schrijf ik nergens dat de kijker op geen enkele wijze betaalt. Ik schrijf dat de kijker NAUWELIJKS betaalt. Dat is iets anders dan geen enkele wijze. Met een goedkoop TV-abootje van een paar tientjes kun je in principe alle wielerwedstrijden kijken. Bij Eurosport krijg je dan wel behoorlijk wat reclame voor je kiezen. Overigens krijgen de ploegen nauwelijks iets van al die inkomsten, omdat de rechten vrijwel niks opleveren.

Maak eens de vergelijking met het voetbal, F1 en Golf. Veel zit daar achter de decoder; de consument betaalt dus rechtstreeks om te kijken. En alles wat niet achter de decoder zit wordt bekostigd door forse reclame-inkomsten. Dat model werkt omdat er veel meer mensen naar kijken (en zelfs dan wekt het enorme irritatie op). Bij wielrenner zie je nu al aan Eurosport dat door de vele reclame heel veel kijkers afhaken.

Het verdienmodel in het wielrennen is zo achterhaald als wat. Kijkers zouden meer moeten betalen, daarnaast zou er net als in het voetbal een transfersysteem moeten komen en tot slot moet je de koers aantrekkelijker maken door allerlei wijzigingen door te voeren (kortere etappes is al een heel aardige stap).

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 11 jan 2019 12:22

Excuses. Ik dacht dat gewoon wat argumentatieloos stellen de bedoeling was. :mrgreen: :ugeek:

Voorts ben ik van mening dat er toch al te veel geld in de wielrennerij omgaat. Van extra inkomsten professionaliseert de sport en daar zit ik niet op te wachten.

Nogmaals excuses; ik las de ondertoon verkeerd :oops:

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 11 jan 2019 13:22

Er zijn een paar sporten waar heel veel geld in omgaat en er zijn veel, maar dan ook echt veel meer, sporten waarin nauwelijks geld omgaat. Je kan zeggen dat wielrennen alleen kan overleven als je het gelijk trekt met die paar sporten met megabedragen, maar je kan met net zoveel of meer argumenten beargumenteren dat wielrennen terug moet naar het niveau van die sporten, waarin je net een appel en een ei kan verdienen.

Wielrennen wordt op de openbare weg beoefend en zal dus altijd minder inkomsten vanuit toeschouwers hebben dan stadionsporten.
Doordat wielrennen op de openbare weg beoefend wordt, zijn de kosten van een tv-uitzending substantieel hoger dan van een stadionsport.
Wielrennen kost in vergelijking met de meeste andere sporten veel meer aan algemene middelen, bijvoorbeeld door afsluiting van de openbare weg.
Tegelijkertijd komt er vanuit de samenleving steeds meer weerstand tegen een sport als wielrennen vanwege die beoefening op de openbare weg.
Wielrennen wordt als kijksport steeds meer een oude mannen sport, doordat wedstrijden te lang duren, er het grootste deel van de tijd weinig gebeurt en de uitzendingen vooral een toeristisch promotieprogramma voor de streek zijn.

Er wordt op dit moment maar aan een paar wedstrijden per jaar echt geld verdiend (incl. de uitzendrechten) en die verdiensten worden voornamelijk gebruikt om verliesgevende wedstrijden in stand te houden. Dus met het huidige media-inkomsten ga je echt geen gezond verdienmodel creëren. Er moet dan dus meer geld bijkomen, maar daar is dus geen gezonde markt voor. Tenzij je kiest voor een stadionsport à la veldrijden of accepteren dat het financieel een aflopend verhaal is, tenzij je sponsors kan interesseren om het te blijven betalen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 11 jan 2019 16:21

@supergrover. Super bedankt :winkthumb:

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 11 jan 2019 16:27

Gewoon alle sporten achter de decoder.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2019 17:47

Hoho, alle sporten die me niet interesseren, dus bijna alles...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 30 jan 2019 12:07

Zou het geen beter verdienmodel zijn voor alle sporten, mochten ze de zwaar overbetaalde atleten wat minder betalen? Want als kijker voel ik me heus niet geroepen om via betaal-tv af te dokken om inkomsten te kunnen genereren voor clubs die obscene bedragen betalen voor deze of gene topspeler. Dus nee, het wielrennen moet zeker niet de weg van het voetbal op gaan!
Of ben ik nu de enige die het vreemd vindt dat in discussies over de rendabiliteit van topsport de absurde salarissen van topsporters nooit in vraag lijken te worden gesteld?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 16 aug 2019 15:35

Weet niet wie er naast Bobby Traksel zit bij Eurosport tijdens de BB Tour maar wat een zaaddodend commentaar geeft degene.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 aug 2019 17:58

Dat kan je toch ook met iets fatsoenlijkere bewoording uitdrukken?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 16 aug 2019 23:39

Ik mis José een beetje....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 aug 2019 09:09

Is het niet mogelijk om alleen het fietsen in samenvatting te zien - dus te stoppen met rechtstreekse uitzending. Kan het mooi ingesproken worden door Morgan Freeman met z'n donkere stem of David Attenborough. Lijkt me op eens veel leuker : " Daar sluipt Mathieu van der Poel op zijn prooi af ...kruipt in de laatste 300 meters voor de finish iedereen voorbij op jacht naar de trofee en rondemiss "
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37637
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 aug 2019 11:00

Tringggggggg......belletje naar BuroGelijkeBehandeling/Sylvana/#metoo/anderlinksgezeik; op jacht naar de rondemiss is NIET, ik herhaal NIET van deze tijd en regelrechte discriminatie.
Less is bore

Plaats reactie