Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 jul 2018 08:06

Afgelopen Zondag op de Voorkoopstraat nabij Beusichem een fazant zien wegvliegen. Ik meen me niet te herinneren eerder zo'n beest te hebben gezien. Ik heb ook nog even via de google plaatje geverifieerd of het geen korhoen was, maar volgens mij was het echt wel een fazant. Het beest schrok een beetje van mij. ik was alleen maar bezig met nadenken om de kleuren en de vleugels goed te onthouden, zodat ik later kon opzoeken
Live fast; die young. mijn blog

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 03 jul 2018 08:45

Aanrader om eens in de vroege ochtend te komen fietsen in omgeving Epen. Dan kan je heel wat dieren aan je lijstje toevoegen. Wilde varkens/zwijnen, herten, fazanten, buizerds (en ander gevleugelte), af en toe een das (al dan niet plat gereden). ONTELBAAR veel haasjes, eekhoorntjes, etc... En later op de dag ook erg veel gemotoriseerde varkens met veelal witte platen en rode en/of zwarte letters. Vergeet ik bijna nog de stokdove e-bikers en de in slow motion voorbwegende alto-opa's...

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 jul 2018 12:37

rob74 schreef: 03 jul 2018 08:06 Afgelopen Zondag op de Voorkoopstraat nabij Beusichem een fazant zien wegvliegen. Ik meen me niet te herinneren eerder zo'n beest te hebben gezien. Ik heb ook nog even via de google plaatje geverifieerd of het geen korhoen was, maar volgens mij was het echt wel een fazant. Het beest schrok een beetje van mij. ik was alleen maar bezig met nadenken om de kleuren en de vleugels goed te onthouden, zodat ik later kon opzoeken
Fazanten zijn toch niet zo zeldzaam?
Op de Nedereinse berg loopt regelmatig een heel fazantengezinnetje op bijna suicidale wijze over het parcours.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 03 jul 2018 12:59

...

Fazanten zijn toch niet zo zeldzaam?
Op de Nedereinse berg loopt regelmatig een heel fazantengezinnetje op bijna suicidale wijze over het parcours.
[/quote]

Een korhoen daarentegen wel. D'r lopen er nog een paar (uit ik dacht Zweden, geimporteerde) op de Sallande heuvelrug.
Volgens mij kom je ze wel in groten getale tegen op flessen uit Hosh (Crieff, UK) :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 03 jul 2018 21:34

De Tukker schreef: 03 jul 2018 12:59 ...

Een korhoen daarentegen wel. D'r lopen er nog een paar (uit ik dacht Zweden, geimporteerde) op de Sallande heuvelrug.
Volgens mij kom je ze wel in groten getale tegen op flessen uit Hosh (Crieff, UK) :lol:
Ja, maar die zijn dan ook famous.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 05 jul 2018 14:22

Ik ben geen ornitholoog, maar volgens mij is een grouse geen kor- maar een sneeuwhoen.
Fazanten zijn ook bij ons in elk geval algemener, zowel in bos en veld als in de keuken (met witlof in roomsaus: heerlijk!)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 jul 2018 22:08

dario schreef: 05 jul 2018 14:22 Ik ben geen ornitholoog, maar volgens mij is een grouse geen kor- maar een sneeuwhoen.
Fazanten zijn ook bij ons in elk geval algemener, zowel in bos en veld als in de keuken (met witlof in roomsaus: heerlijk!)
Ook ik ben geen ornitholoog maar heb even gegoogeld:
https://www.wnf.nl/dieren/dierenbieb-vogels/korhoen.htm
Tip: leg een fles sneeuwhoen (ofwel snowgrouse) een dag in de diepvriezer en drink hem ijskoud. Neem er een stukje pure chocolade bij; genieten! :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 07 jul 2018 14:02

Hiervoor moest ik vandaag even van het fietspad af. Geen bijzondere dieren maar het blijft wel schattig zo'n stel met jonkies. Overigens was papa zwaan het er niet mee eens dat ik stopte om een foto te maken want die kwam snel op me af :lol:
zwanen.jpg
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 20 jul 2018 13:43

Vandaag op mijn trainingritje een close encounter met BeeZilla, op mn lip met bijbehorende steek.Ik zag m letterlijk met zijn voetjes uitgestoken op mijn onderlip landen , maar mijn hand was te laat.
Het brande als de hel, en ik kreeg het gevoel alsof ik een klap op mijn lip had gehad.
Toevallig passeerde ik een echtpaar op hun stadsfietsen en die dame dacht dat mijn schreeuw voor haar bedoeld was.
Uitgelegd dat het een bij was, heeft ze nog even gekeken of er nog een angel inzat.
Gelukkig niet.
Inmiddels had ik een bult van klein kievietsei op mijn lip.
Zou een foto erbij hebben geplaatst maar toen ik een uur later thuis kwam was het nagenoeg alweer geslonken, vermoedelijk is het gif door mijn snellere bloedsomloop sneller geneutraliseerd.
De pijn is als ik er niet aanzit ook wel weer weg.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 20 jul 2018 20:14

dixy100 schreef: 20 jul 2018 13:43 .............maar toen ik een uur later thuis kwam was het nagenoeg alweer geslonken, vermoedelijk is het gif door mijn snellere bloedsomloop sneller geneutraliseerd.
De pijn is als ik er niet aanzit ook wel weer weg.
Dat had ik ook toen ik vorig jaar door een wesp was gestoken.
Rare gewaarwording maar wel zo prettig. ;) :winkthumb:

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 jul 2018 20:28

Everzwijntje †
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 21 jul 2018 15:09

Ik zag vandaag een buizerd en een haas. Op zich niet zo bijzonder maar wel dat de buizerd de haas een lift gaf. De buizerd, vloog voor me langs, over de weg en had de haas in zijn klauwen. Dat had ik tot vandaag alleen maar in natuurfilms gezien.

Wat je verder tegenkomt als je 's ochtends tegen zeven uur vertrekt en een vijf uur durende rit maakt door Twente, de Achterhoek en een stukje Duitsland:
  • Veel, heeeel veel koeien;
  • Tientallen paarden, vaak met veulens;
  • Evenzoveel schapen met lammetjes;
  • Minstens vijftien hazen;
  • Een stuk of tien ezels (nee deze keer geen automobilisten of andere domme weggebruikers :-) );
  • geiten en
  • een paar reeen.
Verder veel vliegend spul, waaronder:
  • drie buizerds;
  • twee reigers;
  • bizar veel kraaien;
  • duiven;
  • scholeksters;
  • een fazant;
  • kippen en een haan;
  • zwanen, ganzen;
  • natuurlijk mussen en merels en
  • vlinders (maar niet zo veel).
Nog meer met vleugels ... een stuk of veertig windmolens (in Duitsland)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie