Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 dec 2020 11:28

JoostG schreef: 13 dec 2020 22:39 Gieren zijn toch weer redelijk aan het terugkeren in Europa? De laatste jaren zie ik ze met regelmaat in verschillende berggebieden: Alpen, boven de Col de Colombiere, en tientallen tijdens beklimming Col de l’Iseran, Pyreneeën bij Cirque de Troumouse, en afgelopen zomer nog tientallen in de Picos de Europa en op Spaanse hoogvlakte.
Je moet wel zo slim zijn regelmatig de lucht af te scannen...

De laatste tijd zie ik weer veel reeën: vandaag staken er 7 over en daarna zag ik er nog 2. Donderdag sprongen er 5 voor mij langs.
Van de zomer tijdens mijn vakantie in Frankrijk bij Ascain (franse zuid-west kust, St Jean de luz) gieren gezien. Zag wat mensen naar boven staren en vroeg in mijn beste frans wat ze zagen. Het woord voor gier (vauture) kende ik niet. Maar via google kwam ik er achter dat het vulture was in het engels. Machtig gezicht zeg, later nog met de auto terug geweest om met de rest van de familie te kijken. Natuurlijk toen geen dooie gier meer te zien :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 16 dec 2020 09:09

Douglas schreef: 14 dec 2020 08:25 Waar zijn boeren wel blij mee?
De overheid neemt een paar Corona maatregelen en heel ondernemend Nederland op zijn kop.


Als je boer bent onderneemt de overheid al jaren beslissingen die je business model beïnvloeden.

Ik wil niet discussiëren of dat de maatregelen in beide bovenstaande situaties wel of niet nodig zijn. Dat is een andere discussie. Maar als ondernemer kost het je gewoon geld.

Ik zou ook gaan klagen :lol:




Mijn vader (geen boer) had wel eens een klein stukje landbouwgrond geërfd. Waarde €25,- p/m2.

Toen besloten ze dat het gebied als natuurgebied aangewezen werd, gevolg was dat er geen bestrijdingsmiddelen meer gebruikt mochten worden (daar wordt je een heel klein beetje voor gecompenseerd). De grond is nog van jouw, alleen worden de spelregels veranderd. Niet voor alle landbouw gebied, maar wel voor dit stukje wat toevallig voor jouw is.

Het stukje grond werd samen met een paar omliggende stukjes altijd verhuurd aan andere boeren. Maar niemand die het meer wil huren met deze beperkingen.
Vervolgens wil niemand het meer kopen voor €25,- p/m2, omdat je met die beperking zit. En ze ergens anders wel voor €25,- volwaardige grond kunnen kopen.

Maar uiteraard wil de overheid je wel uit de brand helpen, omdat het natuurgebied is geven ze je €10,- p/m2.


Als ik jouw auto in paars spuit en ik wil hem daarna overnemen voor de waarde, maar helaas meneer paars is niet zo'n populaire kleur.... Dan voel je je ook genaaid.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2020 16:55

Goed en kloppend betoog!
Boer zijn is elk jaar minder leuk geworden door alle overheidsbeinvloeding.
Less is bore

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 16 dec 2020 19:37

We hebben ook te veel boeren! Oppervlak in NL is klein . Met de huidige agrarische productie zijn we een fors export land. Waarom zouden we een agrarische overproductie willen hebben? Met de huidige bevolking en het beperkte oppervlak zou er meer ruimte moeten zijn voor natuur en recreatie.
En met minder boeren wordt de prijs van het product automatisch ook beter.
o'7o

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2020 22:06

We zijn een delta gebied. Dat zijn zelfs de laatste stukjes vruchtbaar groen in gebieden die helemaal in een woestijn zijn veranderd.

Misschien moeten we even nadenken voordat we al onze landbouwgrond in industrieterrein hebben veranderd, met het oog op de voorspelde verdroging.

In principe hebben we in Nederland goud in handen met onze boeren.
Campagnolo Ultra Dork

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 dec 2020 22:02

Een droom kwam uit vandaag: ik heb een wolf gezien op het Kroondomein. Net voorbij de Echoput reed ik tijden mijn #drenthekanzelled200 een onverharde weg in en na een meter of 500 schoot de wolf op 50 meter voor ons over het pad. Zooo gaaf!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 dec 2020 22:21

Lucky you!!
Zag ergens anders ook al iemand die hem gespot had in hetzelfde gebied.
Nu maar hopen dat er geen mafklappers heen gaan om hem als trofee te scoren.... :-(
Less is bore

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 dec 2020 09:04

Dat is gaaf zeg!

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 29 dec 2020 17:05

Douglas schreef: 16 dec 2020 19:37 We hebben ook te veel boeren! Oppervlak in NL is klein . Met de huidige agrarische productie zijn we een fors export land. Waarom zouden we een agrarische overproductie willen hebben? Met de huidige bevolking en het beperkte oppervlak zou er meer ruimte moeten zijn voor natuur en recreatie.
En met minder boeren wordt de prijs van het product automatisch ook beter.
En jij trapt in het overheids frame dat het boerenland ingeruild gaat worden voor natuur en recreatie. Nederland is om heeeeeel veel redenen een perfect land voor de agrarische sector maar er moet plek gemaakt worden voor alle nieuwkomers en voor windmolen- en zonneparken.

Zelfs de Partij van de Dieren wil 1 MILJOEN huizen bij bouwen!!!!!!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 dec 2020 17:35

Nederland is om heeeeeel veel redenen een perfect land voor de agrarische sector maar er moet plek gemaakt worden voor alle nieuwkomers en voor windmolen- en zonneparken.
Zonneparken, mega datacenters (die vervolgens al die duurzame energie weer gaan verbruiken) en ideaal land voor bloemen en groenten is allemaal waar. Recreatiegebieden vind ik in dat opzicht echt onzin. Je offert natuurlijk niet je grootste exportsector op omdat mensen zo nodig moeten recreëren! Daar. Is de ruimte gewoon te klein voor.

Maar wat die nieuwkomers er mee te maken hebben begrijp ik niet. Wie zijn dat dan? En hoe gebruiken die het land/de grond op een ongewenste manier?!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 dec 2020 18:58

De nieuwkomers hebben toch ook een dal boven hun hoofd nodig? Denk dat dat de achterliggende redenatie is.

Tav de windmolenterreur ben ik geneigd om op elke partij te stemmen die die ondingen gaat verbieden. Wat een verschrikkelijke onzinnige horizonvervuiling :(
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 dec 2020 19:28

Afgezien van de horizonvervuiling (wat in het licht van een energietransitie niet echt een argument is) is het gros van de hier opgewekte energie gewoon een hulpje voor de multinationals die datacenters komen bouwen.
We compenseren dit op EU niveau door zelf weer te investeren èn in te kopen in Scandinavische landen.

Maar ik vermoedde eigenlijk dat er met de nieuwkomers gedoeld werd op de wolven. Ook gezien het topic.
Als het daadwerkelijk over mensen gaat dan is het echt een idiote en nationalistische gedachte die gewoonweg niet meer past in het mondiale beeld van 2020!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie