Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 nov 2020 17:41

Gieren stijgen op thermiek ja. Alleen zie je die nog nauwelijks in Europa omdat er regels zijn voor het opruimen van kadavers door boeren, herders en boswachters. Een gier is namelijk een aaseter, en opruimer dus.
Er zijn wel projecten gaande om de gier weer terug in de natuur uit te zetten. Met name in Spanje en Oost Europa. Dat initiatief komt voort uit een project wat gestart is door Antwerp Zoo.

Een Aderlaar is inderdaad wel een echte roofvogel en is minder afhankelijk van thermiek om zich voort te bewegen.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 nov 2020 17:46

Google eens op Remuzat. Daar zitten gieren.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 27 nov 2020 17:54

De Tukker schreef: 27 nov 2020 13:56
Keezx schreef: 27 nov 2020 10:59 "onkruid "krijgt meer kans tegenwoordig, vroeger werd alles rigoreus [sic.] gemaaid of vergiftigd.,
+1 :like:

Wat heet 'onkruid'. Het is inderdaad maar net wat je als onkruid definieert.
Mijn definitie is: alles wat ik niet zelf heb geplant en wat ik niet mooi vind.

Soms komt er iets in je tuin op dat je niet zelf zaait (bijv. meegenomen/uitgescheten door vogels) maar wat ik dan wel fraai vind, dus laat ik 't lekker staan. Dan moet je overigens wel uitkijken dat er geen spul opkomt als Ambrosia (een van de invasieve exoten), maar dat ter zijde.
Zo staat bij ons sinds enkele jaren de Brede Wespenorchis in de voortuin. Mooie orchidee die elk jaar weer z’n zaadjes vormt waardoor er elk jaar eentje bij komt. Niet veel, maar toch.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 nov 2020 18:05

Jans schreef: 27 nov 2020 17:46 Google eens op Remuzat. Daar zitten gieren.
Dat is inderdaad één van die schaarse plekken in Europa waar gieren zijn uitgezet en waar ze zich met succes hebben kunnen voortplanten en koloniën hebben kunnen vormen. Ze worden volgens mij wel kunstmatig gevoederd met kadavers.

De voortplanting van gieren is een enorm complex gebeuren. Vandaar dat het een hele klus is om een gebied, waar ze ooit van nature voorkwamen, opnieuw te voorzien van gieren. (zie ook dit verhaal: https://www.zooantwerpen.be/files/previ ... sgier.pdf/

Waaruit:
Voortplanting
Monniksgieren kiezen met zorg een partner uit waar ze dan voor de rest van hun leven een band mee aangaan. Samen bouwen ze een nest, meestal in een boom, op 1,5 tot 5 meter hoogte, of op de rotsen. Hun nest kan groot wor- den: 145 tot 190 cm doorsnede en 95 tot 300 cm hoog. Tussen februari en april legt het vrouwtje één ei, zeer uit- zonderlijk 2. Na 54 tot 56 dagen komt er een grijs kuiken uit piepen. Na 95 tot 120 dagen vliegt de jonge vogel uit.
En zie hier het project waar ik eerder over schreef: https://www.zooscience.be/nl/kweekprogr ... nniksgier/
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 nov 2020 18:22

Deze zomer bij Remuzat geweest. Prachtig om die dieren zo dichtbij te zien zweven. Heb ze op het plateaus van de Vercors ook vaker gezien. Het gemak en de vrijheid waarmee ze zweven is jaloersmakend.
Less is bore

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 27 nov 2020 19:05

daniel1975 schreef: 27 nov 2020 18:22 Deze zomer bij Remuzat geweest. Prachtig om die dieren zo dichtbij te zien zweven. Heb ze op het plateaus van de Vercors ook vaker gezien. Het gemak en de vrijheid waarmee ze zweven is jaloersmakend.
Ja, daar zaten ze eind jaren 80 ook al toen ik daar met Cycletours “Ronde van Zuid Frankrijk” doorheen kwam. Mooi gezicht was dat!
Kunnen trouwens ook adelaars geweest zijn. :?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 nov 2020 19:21

Het klopt, ze worden bij gevoerd.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 13 dec 2020 12:39

Vandaag voor het eerst een hert gespot in de duinen tussen Den Haag en Wassenaar. Er zitten er zat maar ze lijken de grote fietspaden duidelijk te mijden overdag.

Het was trouwens meteen ook net iets te dicht bij. Mijn fietsmaat die voorop reed moest toch wel even in de remmen toen dat beest (ogenschijnlijk verschrikt) het fietspad over stak

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 dec 2020 22:39

Gieren zijn toch weer redelijk aan het terugkeren in Europa? De laatste jaren zie ik ze met regelmaat in verschillende berggebieden: Alpen, boven de Col de Colombiere, en tientallen tijdens beklimming Col de l’Iseran, Pyreneeën bij Cirque de Troumouse, en afgelopen zomer nog tientallen in de Picos de Europa en op Spaanse hoogvlakte.
Je moet wel zo slim zijn regelmatig de lucht af te scannen...

De laatste tijd zie ik weer veel reeën: vandaag staken er 7 over en daarna zag ik er nog 2. Donderdag sprongen er 5 voor mij langs.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 dec 2020 00:06

Naar ik vernomen heb schijnt de wildpopulatie in Belgie en Spanje flik te zijn gestegen afgelopen jaar. Enerzijds door de lockdown maatregelen maar in Belgie vooral ook door de “exotische zwijnenpest en het bijbehorende verbod om te jagen, wandelen en fietsen in bepaalde gebieden.
Hier in Frankrijk geldt dat veel minder omdat de jagers een sterke lobby hebben bij Macron. De jacht is hier grotendeels nog gewoon toegestaan zij het in bepaalde regio’s en dan met mondkapjes en afstandsregels ( die niemand controleert overigens)
Boeren zijn niet zo blij met dat wild overschot want hele mais- en graanvelden worden kaalgevreten.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 14 dec 2020 08:25

Waar zijn boeren wel blij mee?
o'7o

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 dec 2020 10:19

Protesteren.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie