Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Stelling: fietscafe's hebben geen menukaart voor fietsers

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 aug 2015 16:05

deijn schreef:Veel van jou punten hebben verder weinig te maken met “wat wil je bestellen” maar meer met “hoe ziet jou ideale koffiestop locatie eruit” en dat is een heel andere vraag.
Dit topic mag van mij prima gekaapt worden voor de vraag "hoe ziet jou ideale koffiestop eruit".

Vind het leuk dat het in ieder geval veel herkenbare reacties oplevert.

In de vrijetijdseconomie gaat het steeds meer om beleving draaien.
De combi fietsenwinkel/workshop/coffeebar is al een vaker voorbij gekomen.
Zelf denk ik dat een fietsenmaker die, mits zijn locatie zich daar voor leent, wel eens heel veel meer bezoek kan verwachten.
Als ik alleen al zie hoeveel retro liefhebbers er hier zijn dan denk ik, als je een paar reizende thema exposities hebt zodat je door het hele land steeds andere dingen ziet, lijkt mij niet verkeerd.
Dat kunnen natuurlijk ook de nieuwe collecties voor het seizoen 2016 zijn enz.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 aug 2015 18:32

TumTumTum probeer maar eens in Duitsland zonder vlees te bestellen echt daar word je niet goed van. Voor mijn broer ideaal hij is een totale vleeseter voir mij als vegetariër ziet het er dan bar en boos uit. Hier in Nederland heb je toch meer keuze in gerechten zonder vlees. Daarom neem ik als ik een lange tocht plan zelfs eten mee, espresso en koffie krijg ik overal voor de rest zorg ik zelf.
Ghost Nivolet 6LC

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 24 aug 2015 19:00

Qua drinken is het vaak pet. Afgelopen zondag maar een punt appeltaart besteld met 2 flesjes cola.... Of ze snappen het niet of ze begrijpen het niet. Wat moet ik met 2 glazen....
Trouwens ik moet heel eerlijk zijn, ik hoefde niet te vragen of ik mijn bidons mocht vullen, de uitbater pakte ze bijna uit mijn handen om ze te vullen.
T=100

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 aug 2015 19:21

Ik kreeg zaterdag een blikje cola van 355 ml, blijkbaar nieuw formaat. Toch weer een slokje meer :-D
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 24 aug 2015 19:38

ik vraag me n.a.v. jouw startpost af: bestaan er al fietscafés (ik ken er nog niet echt één)? Of, ga jij in overleg met diverse cafés om ze fietsvriendelijker te maken?

Dat laatste kan ik me goed voorstellen want alhoewel ik (in Nederland) niet heel vaak bij een cafeetje stop vind ik een goed stuk appeltaart of een lekker pastaatje zeker wel aantrekkelijk. Maar bij een goed cafe hebben ze vaak ook al goede dingen die wat mij betreft prima zijn als versnapering tussen het fietsen door. Ik heb zelf niet zoveel met die combi die jij noemt (fietsenmaker/koffiebar), het liefst zit ik gewoon op de weg :shock: (en neem ik m'n eten dus gewoon mee, maar dat is natuurlijk persoonlijk).

Dat wat betreft die cola herken ik wel, die halve liter cola na de beklimming van de Umbriel een paar weken geleden was zeer welkom (en helemaal na vervolgens de Stelvio bekommen te hebben)

misschien gaat het jou inderdaad meer om de toeristen? die op onbekend terrein een rondje fietsen (vanuit huis doe ik zelden een tentje aan, of het moet bij terugkomst zijn)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 aug 2015 10:58

monsieurpinot schreef:ik vraag me n.a.v. jouw startpost af: bestaan er al fietscafés
Nou dit vind ik wel een fietscafe: Is van tweevoudig winnaar George Claes geweest. Eigenlijk kan je hier alleen hersteldrank krijgen :mrgreen:
Afbeelding

Wat ik wel een fietscafe vind is het Hemelrijck bovenop De Muur van Geraardsbergen
Afbeelding

Je kan hier ook een goed bordje eten. TTT zelfs heel snel :shock:
Afbeelding

De brasserie van het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde is toch ook al een redelijk wielercafe.
Afbeelding

Bovenop de Kwaremont in 't Palet krijg je straffe kost (de hutsepot is geweldig) en bier met fietsers erop
Afbeelding

Mijn favo fietscafe staat toch op de wielerbaan in Roubaix
Afbeelding

Niet vanwege het menu ;) Maar wel allemaal leuke dingen aan en in de muur
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opmerkelijk is het verschil in criteria die Nederlandse belangenorganisatie en de Vlaamse hanteren voor het predicaat fietscafe

Nederland (bron Nederland fietsland)
gratis opladen van je fietsaccu
er is een bandenplakset en fietspomp aanwezig
beschikking over een EHBO-trommel
je kunt gratis je bidon vullen

Belgie (bron oa Westtoer)
Comfortabele toiletten en sanitair (amai)
Een EHBO-kist (toch meer dan een trommel)
Een fietsreparatieset (iets meer dan banden en dat weten we uit ervaring)
Een plaats waar je de fiets veilig kan parkeren
Informatie over de fietsroutes in de regio.
er zijn fietskaarten te koop of ter inzage

Ik heb overigens een aardig boekje met wielercafe's in Belgie. Groot deel daarvan bezocht en allen zeker de moeite.

Volgend weekend maar weer eens snel die kant op 8-)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 aug 2015 11:07

Dank voor de nieuwe input.
Er zijn zoveel goede ideeën ingebracht dat ik denk dat ik er een soort aanbeveling van maak om voor te leggen aan Horeca Nederland afdeling Brabant.
Wie weet een keer goed voor een publiciteitsmomentje.

The Rules part 2 ;)

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 aug 2015 16:30

Ik nomineer ook het Hemelrijck. Volgens mij zijn ze daar wel gewend dat er mensen komen die geprobeerd hebben tegen die Muur op te worstelen en door al hun suikers en koolhydraten heen zijn. Wat had ik een honger!
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 aug 2015 21:25

TumTumTum schreef:Ik nomineer ook het Hemelrijck. Volgens mij zijn ze daar wel gewend dat er mensen komen die geprobeerd hebben tegen die Muur op te worstelen en door al hun suikers en koolhydraten heen zijn. Wat had ik een honger!
Dat is een understatement hoor :mrgreen: Ik was blij dat ik de kans kreeg m'n eigen bord leeg te eten :shock:

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 aug 2015 23:57

mooi lijstje (en leuke foto's) Gastheerg! Maar, valt me op dat dit vooral vlaamsche gelegenheden zijn, kom je in Nederland niet zo snel tegen toch?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 28 aug 2015 06:45

In NL ken ik geen echte specifieke wielerkroeg maar wellicht zijn die er wel en als iemand ervaringen heeft horen we die natuurlijk graag.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 29 aug 2015 23:42

Bij ons in Brabant breek je er zowat de nek over. Oplaadpunt voorradig.

Ik ben (tijdens een ritje met collega's) ook eens bij zo'n uitspanning aangereden... Heb me zelden zo weggekeken gevoeld...

Beste horeca, laat maar, ik neem wel wat extra reepjes mee en rijd lekker door naar ons vrouw. Die is tenminste blij als ze me ziet.

Plaats reactie