Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Stelling: fietscafe's hebben geen menukaart voor fietsers

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2015 12:16

Gastheerg schreef:@TTT of een karrewiel van een pannenkoek :mrgreen:

Ik zou graag zien dat ik net als in Italie/Spanje ik gewoon tegen een normale prijs een fles water van 1 liter kan bestellen.
Verder is de horeca die je met de racefiets zou aandoen doorgaans zo matig.

Slappe sla, broodjes gezond die niet gezond zijn, te vet, droge omelet, te zout (zeg maar gerust veel te zout), klef brood.

Meestal ga ik gewoon voor veilig: uitsmijter of een pannenkoek oid.

Graag zou ik pasta nemen maar als je die zelf maakt (de pasta dus) valt het niet mee om zonder veel teleurstelling een bordje weg te moeten schuiven.
Ook vaak veel te veel saus op die pasta. Snap ik. Allemaal camouflage.
Soep - zeker een maaltijdsoep - ben ik dol op maar is 9 van de 10 keer veel te zout.
Appeltaart is 9 van de 10 keer uit de vriezer en met een beetje mazzel ontdek je nog wat ijs.
Espresso wat gewoon een kleine koffie is :?

Ik eet tijdens het fietsen gewoon alles en ik ben al blij al ik iets kan krijgen wat van een beetje kwaliteit is. Dat de fantasie matig is en de prijs (te) hoog lijkt helaas standaard in de NL horeca.
Idd gisteren in Italië cappuccino 1,5 ltr water en een flinke koek €4,20 in een restaurant en gewoon in de fiets kleding door het restaurant naar het toilet en niemand die op je let.
Appeltaart in Bennekom in het oude postkantoor altijd vers en zo heerlijk en normale prijs.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 24 aug 2015 13:52

NicoNB schreef:Achterliggend doel
Hoewel de doelgroep voor deze app recreanten zijn die gezellig tussen de 40 en 60 kilometer fietsen kan ik mij voorstellen dat zowel de racers als de recreanten best hetzelfde fietsmenuutje willen.
NicoNB schreef:En ja voor een trainingsrondje stap je natuurlijk niet af als je toch ze weer thuis bent, het gaat juist om die groep fietsers die verder van huis is en onderweg wat wil eten en drinken.
Ik snap jou punt eigenlijk niet helemaal.
Voor wie is dit nou bedoeld, zijn er echt wielrenners die tijdens een rondje van 60 tot 80km moeten lunchen onderweg :?
Ik verbruik hierbij 2 bidons (600ml) water..... 8-)
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 aug 2015 14:19

@deijn

Mijn punt, als je onderweg bent en je stopt bij een horeca gelegenheid, wat zou je dan graag bestellen?

De reden voor mijn vraag is dat ik afgelopen zaterdag op de fiets weggegaan ben vanuit huis en mij volledig afhankelijk heb gemaakt van wat ik onderweg kan krijgen door niets aan eten of drinken bij mij te steken. Volgens enkele Brabantse horeca ondernemers was dat namelijk prima geregeld onderweg, ergens in het zuiden moest ik constateren dat ik met een probleem dat ik met een combi van hongerklop en te weinig vloeistof te maken had.

Op menukaartjes, zelfs bij fietscafe's, zie ik weinig dat mij kan bekoren als ik aan het fietsen ben.
Vandaar mijn vraag, als er een fietsersmenu zou zijn, wat zou daar dan op staan?

Zelf ben ik ook wel voor
- Groot appelgebak met slagroom
- Pannenkoek(jes) eventueel zelfs ingepakt voor onderweg
- Iets van pasta of equivalent qua voedingswaarde
- Grote glazen fris (waarom zit bier wel in een bloemenvaas en krijg je Cola in een kinderglas?)
- Een karaf kraanwater zou ook niet verkeerd zijn maar liever verkopen ze een fles water voor x euro.

Ik ben zelf niet van de salades of broodjes gezond omdat mijn diesel daar gewoon niet op loopt.

Wat ik mij verder opnieuw realiseerde is
- Dat fietsers doorfietsen als ze hun fiets niet goed kwijt kunnen
- Dat fietser doorrijden als de kaart niks te bieden heeft
- Dat gastvrijheid soms ver te zoeken is

Over dat fietsen stallen, fietsers kijken graag uit op hun karretje als ze op een terras zitten, op veel plaatsen kun je je gestalde fiets niet zien.
Ook opmerkelijk dat men wel investeert oplaadpunten voor e-bikes maar niet op het idee komt om wat eenvoudige draad of kettingsloten op te hangen waar een klein hangslotje kan voorkomen dat een fiets wordt opgepakt.

Ik denk dat veel horeca ondernemers zich hier niet van bewust zijn simpelweg omdat (race)fietsers niet veel stoppen onderweg.
Als fietser rij je gewoon door omdat je bijna zeker weet dat de kaart niks te bieden heeft.
Dat is gemiste omzet voor de horeca.
In het grote plaatje vertaald zich dat in meer arbeidsplaatsen.

En dan heb je nog wat horeca die te maken krijgt met die horken waar wij het hier ook over hebben, dat kleine groepje zomerfietsers zonder fatsoensnormen. Die willen mensen ook niet op hun terras en dat maakt ons onbemind denk ik, dus vooral niet aantrekkelijk voor worden.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 24 aug 2015 14:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 24 aug 2015 14:23

Goed punt v.w.b. die sloten; ook dat heeft de locatie die ik aanhaalde goed geregeld. Er zijn sloten beschikbaar, staat op een bord aan de weg / bij de deur aangegeven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 aug 2015 14:28

@JM_H
Ik lees dat mijn fiets mij eerdaags richting het Culemborgse gaat brengen. ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2015 14:51

NicoNB schreef:@JM_H
Ik lees dat mijn fiets mij eerdaags richting het Culemborgse gaat brengen. ;)
Wel een bidon en iets te eten meenemen hé :) voor onderweg.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 aug 2015 14:57

Ik zie een gat in de markt voor een leuk cafeetje/restaurantje in de Limburgse heuvels. ;) :D

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 aug 2015 15:03

Toch denk ik dat het probleem niet al te groot is. Fietsers (e-bikes/wielrenners) plannen volgens mij amper waar ze zullen stoppen, bij welk cafe... behalve als je specifiek goede ervaring hebt gehad bij een cafe waar je per ongeluk terecht was gekomen. --> Hier liggen wellicht kansen voor de horeca, de vraag is meer hoe ze hun fietsvriendelijkheid breed gepromoot krijgen. En wellicht dat veluwe/zuid limburg daarin makkelijker gaat dan het westen des lands.

Zoiets als sloten faciliteren, klinkt goed, maar ik ga ook niet met een los hangslotje rijden, en anders neem ik zelf wel mijn minislotje mee. Het zou - voor mij althans - geen maker of breker zijn. Als ik lang fiets en ik wil ergens stoppen, stop ik bij een cafe dat er redelijk uit ziet, als in: een terras heeft, en idd zicht op de fiets te houden. Dan ga ik zitten en zie ik wel wat ik binnen kan krijgen (ik ga niet de menu kaart checken en dan doorfietsen.. als ik toe ben aan de stop).

Maar ALS we dan toch wensen hebben, nouja, zie mn 1e post :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 24 aug 2015 15:25

Ik stop nooit bij een café omdat ik zelfvoorzienend wil zijn. Wellicht dat dat komt doordat ik zoveel mogelijk door de natuur fiets en dus geen horeca tegenkom. Daarnaast is de horeca-dichtheid in het Noorden wat kleiner dan in het Zuie.
Ik moet gewoon eten hebben onderweg...

Een "fietscafé" zou zich in mijn ogen moeten onderscheiden door goede stalling (hier al genoemd) en wat mogelijkheden om onderhoud te plegen. Eigenlijk een fietsenmaker met café :lol: . Misschien wel een poetsbeurt plus advies/praatje terwijl je op je eten wacht / eet.

Nu ik er zo over na denk...Lopend buffet/ eat what you like voor een vaste prijs. Fiets binnen parkeren en lange tafels. Soort kantine maar dan net wat beter.
older Budweiser

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 aug 2015 15:43

Gewoon een Italiaanse Ristoro tijdens een GF waar je met 1 vast bedrag aftikt! Leuk concept Kilowatt

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 24 aug 2015 15:44

NicoNB schreef:Mijn punt, als je onderweg bent en je stopt bij een horeca gelegenheid, wat zou je dan graag bestellen?
Ik heb voldoende aan appel- of ander gebak en een kopje koffie en heb nog nooit meegemaakt dat dit niet aanwezig was. Dat het niet altijd de beste kwaliteit heeft dat zij zo, dat heb ik ook wel eens als ik op vrijdagavond ga uit eten. En dan weet ik waar ik de volgende keer niet meer stop.

Veel van jou punten hebben verder weinig te maken met “wat wil je bestellen” maar meer met “hoe ziet jou ideale koffiestop locatie eruit” en dat is een heel andere vraag.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2015 15:51

Het gebrek aan grote Cola's herken ik wel, in het buitenland krijg je vaak op z'n minst 330 cl. Dat is een hoeveelheid dat je even door kunt drinken, dan is tenminste niet in de eerste teug je glas leeg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie