Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Stelling: fietscafe's hebben geen menukaart voor fietsers

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 aug 2015 10:52

Stelling: fietscafe's hebben geen menukaart voor fietsers.

Waar
Afgelopen weekend een dag gefietst met alleen een pinpas.(bewust ook geen bidon water mee)
Onderweg bij het openslaan van menig menukaart moeten constateren dat ik van een broodje gezond/ kroket of een punt abrikozengebakje als fietser niet happy word.
Evenmin word ik happy van de kinderglazen met een drankje. 200cl als je er liters tegelijk doorheen jaagt schiet natuurlijk niet op.


Mijn vraag aan jullie
Als er een aparte fietsmenukaart zou zijn, wat staat er dan op voor de fietsers?


Achtergrond

Op eigen initiatief heb ik een fietsapp ontwikkelt die bedoelt is om fietstochten aantrekkelijker te maken door de gebruiker onderweg van allerlei extra informatie te voorzien.
Mede hierdoor zit ik met enige regelmaat met mensen van diverse koepelorganisaties en met horeca-ondernemers zelf om tafel.
Ik krijg daarbij regelmatig discussie over mij stelling 'fietscafe's hebben geen fietsmenu".
De ondernemers en vertegenwoordigers vinden zelf van wel maar ik zeg, dat broodje gezond daar kan mijn motor niet op draaien. Evenmin op een kinderglas prik.

Achterliggend doel
Ontwikkeling, als daar behoefte aan is, van enkele gerechten die geschikt zijn voor fietsers die even komen bunkeren voor ze weer verder gaan.
Hoewel de doelgroep voor deze app recreanten zijn die gezellig tussen de 40 en 60 kilometer fietsen kan ik mij voorstellen dat zowel de racers als de recreanten best hetzelfde fietsmenuutje willen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 aug 2015 11:09

Het onvermijdelijke bord pasta. Appeltaart voor de appeltaartfietsers. Chocolademelk voor het herstel. Rijsttaartjes / puddingbroodjes.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5731
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 aug 2015 11:19

Wat zie jij als fietscafe?
200ml is de standaard maat in de horeca om een glas limonade te schenken.
Er even vanuit gaan dat de standaard horeca ondernemer het vooral moet hebben van de recreatieve fietser op zijn e-bike ( ;) ) zijn de menu's daarop ook gericht, geef ze eens ongelijk.
Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit in een fietscafe geweest ben en dat ik onderweg gewoon het eerste de beste plekkie pak.
Meestal is daar een normaal broodje of appelpuntje wel te krijgen.
Maar om antwoord te geven op jouw vraag; Ik heb geen idee wat er op zo'n kaart moet staan.
Over het algemeen ben ik tevreden met wat ik onderweg kan kopen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 24 aug 2015 11:28

Volgens mij kan je dat veel algemener stellen; horeca heeft nauwelijks een menukaart voor sporters/mensen die gezond willen eten.
Probeer maar eens iets vegetarisch te bestellen als je geen trek hebt in weer steak. Je moet hemel en aarde bewegen om verse groente te krijgen en niet een of ander van gesmolten kaas doordrenkt meelproduct. Ik vind uit eten gaan best gezellig hoor, maar voor het gezonde hoef je het echt niet te doen, dus in combinatie met sporten? Nou neuh...
Tijdens een lange fietstocht heb ik dan denk ik liever een kom soep of een uitsmijter (zonder vlees en kaas). Dat appeltaartgedoe hoeft van mij niet zo. Vers fruit zou ook lekker zijn maar daar doet horeca niet zo aan geloof ik.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 aug 2015 11:41

Een "Grote" cola zou fijn zijn (0.4 of 0.5l). Kan in het buitenland vaak wel, in NL kennen we dat eigenlijk niet.
Qua voer: op de zondag chill ritje is een koffie met appelgebak (of vlaai in limburg) wel lekker, maar dat is bij de meeste cafe's wel voorhanden. Zit je meer met lunch, dan zou een simpele pastamaaltijd, of een pannenkoek (spek) er ook wel in gaan. Eventueel een belegd broodje met iets wat niet uit de frituur komt (uitsmijter kan, of iets met warm vlees ofzo).

Ik vraag me af of de vraag groot genoeg is voor dit soort specifieke wensen. Al kan iedereen natuurlijk zo een grote frisdrank serveren. Maar de grotere eet behoefte heb ik toch eerder tijdens de vakantie in frankrijk als je 2, 3 of 4 bergjes op aan t fietsen bent (of bent geweest) en niet op mijn duurritje in t weekend waar je weer vlot thuis wil zijn omdat er nog 10 andere dingen staan te wachten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 24 aug 2015 11:45

Ben benieuwd wat hier uit voort komt!

De menukaart van bijvoorbeeld de Veldkeuken bevalt mij prima:

http://www.veldkeuken.nl/index.php?sc=48
Met zowel de mogelijkheid om en een normaal als een groot drankje te bestellen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 aug 2015 11:50

wat is er mis met een dubbele cola extra ijs,
je kan toch ook een dubbele espresso bestellen?
en de straf appeltaart = puntjes appeltaart voor het aantal personen +1

met een beetje creativiteit hoeft het niet op een kaartje,
heeft niet ieder terras wel iets voor een fietser?
als er een soep is, hoef je geen vette kroket te eten, neem dan geen champignon-roomsoep

anders weet je nu waarom er een bidonhouder op je fiets zit, of die zakjes in je shirt.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 aug 2015 11:50

ik vind dat wanneer een cafe zich prententeerd/t ( :roll: )als zijnde fietscafe het menu hier toch wel op aangepast dient te worden. waarom zou je anders naar een fietscafe gaan. toch zeker omdat je verwacht dat de mensen daar enige affectie met fietsen hebben en dus ook wel verstand van zaken hebben wat betreft voeding voor onderweg. van een gewoon cafe/cafetaria/eethuis kan je dat niet echt verwachten denk ik....
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 aug 2015 11:56

@TTT of een karrewiel van een pannenkoek :mrgreen:

Ik zou graag zien dat ik net als in Italie/Spanje ik gewoon tegen een normale prijs een fles water van 1 liter kan bestellen.
Verder is de horeca die je met de racefiets zou aandoen doorgaans zo matig.

Slappe sla, broodjes gezond die niet gezond zijn, te vet, droge omelet, te zout (zeg maar gerust veel te zout), klef brood.

Meestal ga ik gewoon voor veilig: uitsmijter of een pannenkoek oid.

Graag zou ik pasta nemen maar als je die zelf maakt (de pasta dus) valt het niet mee om zonder veel teleurstelling een bordje weg te moeten schuiven.
Ook vaak veel te veel saus op die pasta. Snap ik. Allemaal camouflage.
Soep - zeker een maaltijdsoep - ben ik dol op maar is 9 van de 10 keer veel te zout.
Appeltaart is 9 van de 10 keer uit de vriezer en met een beetje mazzel ontdek je nog wat ijs.
Espresso wat gewoon een kleine koffie is :?

Ik eet tijdens het fietsen gewoon alles en ik ben al blij al ik iets kan krijgen wat van een beetje kwaliteit is. Dat de fantasie matig is en de prijs (te) hoog lijkt helaas standaard in de NL horeca.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 aug 2015 11:58

Zou het kunnen dat het niet aangeboden wordt omdat er simpelweg geen vraag, zeker niet genoeg om een beetje rendabel te zijn, naar is :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 aug 2015 12:07

MarkVeenstra schreef:Een "Grote" cola zou fijn zijn (0.4 of 0.5l).
Omdat ik dus zelfs geen bidon meehad bestelde ik een combi koffie met gebak, vervolgens nog een cola en een Bitter Lemon.
Daarop kwam de vraag, wilt u de koffie nog . . . uh ja.

Later op die dag zag ik nog een groep fietsers hetzelfde doen, ook meerdere glazen drinken per persoon.

Nu is dat voor de horeca natuurlijk leuke business, allemaal kinderglazen fris voor veel geld maar dan denk ik, niet voor niks dat wij fietsers ook heel veel water overal ophalen en eventueel een smaakje toevoegen.
Als wij 2,5 a 3 euro voor een kleine bloemenvaas betalen dan kon het wel eens licht omslaan.

En ja voor een trainingsrondje stap je natuurlijk niet af als je toch ze weer thuis bent, het gaat juist om die groep fietsers die verder van huis is en onderweg wat wil eten en drinken.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 24 aug 2015 12:09

Ik denk dat het gemiddelde "fietscafé" zich inderdaad richt op de e-bike fietser ipv op wielrenners. Het paviljoen op de Posbank serveert altijd wel lekkere soepen en salades en heeft erg lekker landbrood.

Plaats reactie