Pagina 1 van 7

Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 09:07
door havana
Disclaimer: domme vraag. Ik was nooit een ster in natuurkunde, de 5 op mijn eindlijst vond ik nog overgewaardeerd :D

Waarom is het zo dat groot kransje achter lichter is en dit vooraan precies andersom werkt?

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 09:15
door SevenofNine
De grootte van je voorbladen bepalen het aantal omwentelingen van je trappers, de achterbladen het aantal omwentelingen van je achterwiel. Dus schakel je je kleine voorblad, dan vermindert dat het aantal omwentelingen van je trappers (je trapt lichter) en schakel je daarbij je grootste achterkransje dan trap je nog lichter, want je maakt de meest mogelijk omwentelingen van je achterwiel op jouw fiets.

Disclaimer...zeg ik het zo wel goed??? Ik kan het mis hebben!

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 09:20
door Livio Livius

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 15:44
door Nee_Nee
het is net als bij deelsommen en breuken. 1/2 is meer dan 1/3 en dan is meer dan 1/4.
Dus als het cijfer onder de streep groter wordt, dan wordt de breuk kleiner, m.a.w. een vierde is minder dan een een derde
En dus als het cijfer boven de streep groter wordt, dan wordt de breuk groter: 3/4 is meer dan 2/4 is meer dan 1/4.

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 16:42
door Zorro
havana schreef:Waarom is het zo dat groot kransje achter lichter is en dit vooraan precies andersom werkt?
Klote vraag Havana :D en eigenlijk heel simpel.

Ik begrijp je vraag wel maar weet niet of ik het goed uit kan leggen. Didactisch gezien begrijp ik niet waarom jij het niet snapt en om iets goed uit te kunnen leggen moet je weten waar iemand iets niet snapt of eventueel verkeerd denkt.

Ik probeer het zo uit te leggen en de nadruk te leggen op waarvan ik denk dat je gedachten een schakeltje missen. Ik ken het probleem dat je net zo'n klein bitje mist en daardoor iets niet snapt. Dan valt het bitje om en....
Mijn uitleg is niet ideaal maar het beste wat ik er nu uit kan krijgen.

Allereerst moet je weten en beseffen dat het aantal tanden waar je voor de ketting overheen haalt hetzelfde is als achter. Met andere woorden is er een directe link tussen die ketting verplaatsing voor en achter en verhoudingen is het sleutelwoord.

Zonder alles in formules te gieten.

Stel nu dat je voor een 52/42 hebt en achter o.a. 12 en 24.

Met 52 voor en 12 achter:

Met 1 rotatie voor zorgt dat dus voor 52/12=4,33 omwentelingen achter

Met 52 voor en 24 achter:

Met 1 rotatie voor zorgt dat dus voor 52/24=2,16 omwentelingen achter

Met 42 voor en 12 achter:

Met 1 rotatie voor zorgt dat dus voor 42/12= 3,15 omwentelingen achter

Met 42 voor en 24 achter:

Met 1 rotatie voor zorgt dat dus voor 52/24=1,75 omwentelingen achter

Het draait puur om de verhoudingen tussen voor- en achtertandwiel (maar dat wist je al)

Als je dus voor kleiner schakelt van 52 naar de 42 dan zorgt dat er altijd voor dat het achterwiel, per omwenteling voor, minder vaak rond zal gaan.
Een achterwiel dat minder vaak rond gaat legt een kleinere afstand af. Met gelijke trapfrequentie neemt je geleverd vermogen dus af doordat kracht, welke je dus op de pedalen moet uitoefenen zal minder worden. Je trapt lichter (en gaat langzamer als je je trapfrequentie niet verhoogd).

Het werkt hetzelfde als je achter van een kleine krans 12 naar de grotere 24 schakelt aangezien je de verhoudingen (en het maakt niet uit waar je dat doet, voor of achter) veranderd.

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 18:45
door Nee_Nee
Als je begrijpt dat 1/2 (0,5) meer is dan 1/4 (0,25) dan begrijp je ook dat 52/12 (4,33) meer is dan 52/13 (4,00).

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 18:54
door Zorro
Ja, maar je denkt toch niet dat Havana dat ook niet weet en daar gaat het tevens niet om.

Zoals gezegd (en ik heb daar soms ook last van) valt het muntje niet en om dan met een antwoord van '1/2 (0,5) meer is dan 1/4 (0,25) ' te komen zal dat echt niet in ene doen veranderen.

Ipv '1/2 (0,5) meer is dan 1/4 (0,25) ' moet je dus met een iets andere insteek hetzelfde vertellen hetgeen soms wel werkt. Hetzelfde tig keer herhalen zal het zeker niet gaan doen.

Ik heb ooit zo'n leraar op HAVO of VWO gehad. Ik zei dat ik het niet begreep en hij maalde zijn verhaal wederom af. Hielp dus niets en ik kon ook niet echt duidelijk maken wat ik nu niet begreep totdat een meisje achter me zei dat dat niet te begrijpen was en simpelweg een conventie. Zij zag mijn probleem dus wel en die leraar niet.

In het huidige topic probeer ik dus hetzelfde uit te leggen maar dan op een andere manier. Geen idee of dat hem gaat worden voor Havana.

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 19:10
door havana
Verhaal over die breuken verklaart nog niet WAAROM het zo is. Aan de eerste reply heb ik geloof ik nog het meest.

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 19:25
door Gastheerg
Groot schakelen van 39 naar 53 snapt zelf m'n demente schildpad. Maar groot schakelen van 15 naar 12 is toch een lastig verhaal :mrgreen:

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 19:55
door NicoNB
De uitdrukking "een tandje erbij" waarmee wordt bedoelt, schakelen naar een kleiner achtertandwiel, helpt natuurlijk ook niet mee.

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 20:18
door dario
Dat van die breuken verklaart juist wel waarom het zo is: het is namelijk niet de grootte van het voor- of achtertandwiel an sich die maakt of je licht of zwaar trapt, maar net de verhouding tussen beide. Is die verhouding positief, dan heb je minder pedaalomwentelingen nodig om je wiel rond te draaien, maar ze kosten meer kracht. Is de verhouding negatief, dan heb je meer pedaalomwentelingen (die alle minder kracht kosten) nodig voor hetzelfde resultaat.
Stel dat je voor- en achtertandwiel precies even groot zijn (pakweg 30/30): dan heb je dus een overbrenging van 1 op 1 - met een volledige pedaalomwenteling realiseer je ook een volledige wielomwenteling. Is je achtertandwiel kleiner dan je voorblad, dan verandert die verhouding, en genereer je meer wielomwentelingen met dezelfde pedaalslag (die dus ook zwaarder wordt). En maak je je achtertandwiel groter, dan wordt het trappen lichter omdat met een pedaalomwenteling je wiel minder ver ronddraait.
Maar zoals gezegd zit het'm in de verhouding tussen voor- en achtertandwiel: op zich zijn de omwentelingen van achtertandwiel en achterwiel immers per definitie gelijk (nogal wiedes). Ga je met een groter voorblad aan de slag, dan kan je dus met een enkele pedaalomwenteling je achterwiel pakweg twee of driemaal laten ronddraaien, als je vooraan twee- of driemaal zoveel tandjes hebt als vanachter. En hoe meer afstand je wiel aflegt per pedaalslag, hoe zwaarder het trappen. De precieze natuurkundige principes herinner ik me ook niet zo goed meer zo uit mijn schooltijd, maar misschien kan dit helpen:http://www.fietsica.be/krachten.htm

Re: Domme vraag over fietsmechanica

Geplaatst: 16 aug 2015 20:21
door Karl66
Als je een 50 tandwiel vooraan 1 x rond trapt, dan verplaats je 50 schakels. Stel je hebt achter een kransje met 10 tanden, dan wordt die door de verplaatsing van die 50 schakels 5 keer rondgedraaid. Dat betekent dat je met 1 x rondtrappen, je achterwiel 5 x rond draait, want je achterwiel draait met je kransje mee. Stel voor het gemak dat je achterwiel een omtrek van 2 meter heeft, dan verplaats je je met 1 x rondtrappen 5 x 2 = 10 meter.

Nou schakel ik achter naar de 20. Ik verplaats voor met 1 omwenteling nog steeds 50 schakels. Maar doordat ik achter nu 20 tanden, draait het kransje maar 2,5 keer rond. Mijn achterwiel draait dus ook maar 2,5 x rond en ik verplaats met dus maar 2,5 x 2 = 5 meter. Het gevolg is dat ik dus minder vermogen nodig heb om mijn trappers rond te draaien.

De reden dat je achter naar groter moet schakelen om lichter te rijden is dus omdat je met een grotere krans dus meer schakels nodig hebt om het wiel een keer rond te draaien. Je legt daardoor dus minder afstand per schakel af.