Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Domme vraag over fietsmechanica

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 20 aug 2015 15:48

Als ik dit zo lees is het maar goed dat ik geen natuurkunde in mijn vakkenpakket heb gekozen :oops:
Maak joe woar

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 mar 2023 15:32

Even een oud topic omhoog schoppen.

Stel dat we twee verzetten hebben die exact gelijk zijn qua verhouding

- eentje binnenblad
- eentje buitenblad

Stel dat de kettinglijn exact gelijk is (dit is niet zo, maar nemen we aan)

Welk verzet kost minder vermogen (bij gelijke snelheid). En meer belangrijk, waarom? Ik heb altijd geleerd buitenblad is zuiniger, maar waarom...?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 mar 2023 15:51

Zojuist op Eurosport zei Karsten Kroon dat je op het buitenblad net iets minder Watt nodig hebt.
Of dat juist is?
Ik kan het alleszins niet onderbouwen noch tegenspreken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 mar 2023 16:09

Lcsmet schreef: 09 mar 2023 15:51 Zojuist op Eurosport zei Karsten Kroon dat je op het buitenblad net iets minder Watt nodig hebt.
Of dat juist is?
Ik kan het alleszins niet onderbouwen noch tegenspreken.
Volgens mij zou het alleen de marginale verliezen van de kettinglijn kunnen zitten. Diegene die met een powermeter rijden zouden dat met de huidige registratietools moeten kunnen aantonen lijkt mij.

P.S. ook ik rijd het liefst op het buitenblad. ;) :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 16:22

Op een groot - groot verzet buigen de schakels van de ketting minder.

Op een binnenblad en kleiner kransje is de kromming om het tanje hoger. Dus in totaal bewegen de linkjes in je ketting meer bij een klein-klein verzet. En dat zorgt voor meer wrijving in de ketting. Een 10t tandje is eigenlijk veel te klein.

Vandaar ook de trend van steeds grotere derailleurwieltjes

Er speelde volgens mij ook nog wat anders. Maar ik weet niet meer wat precies. En ik kan t mis hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 16:26

Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 mar 2023 16:39

thestudent schreef: 09 mar 2023 16:22 Op een groot - groot verzet buigen de schakels van de ketting minder.

Op een binnenblad en kleiner kransje is de kromming om het tanje hoger. Dus in totaal bewegen de linkjes in je ketting meer bij een klein-klein verzet. En dat zorgt voor meer wrijving in de ketting. Een 10t tandje is eigenlijk veel te klein.

Vandaar ook de trend van steeds grotere derailleurwieltjes

Er speelde volgens mij ook nog wat anders. Maar ik weet niet meer wat precies. En ik kan t mis hebben.
Volgens mij leg jij nu het verschil uit tussen groot-groot en klein-klein rijden. Waar het in deze stelling om gaat is groot-klein en klein-groot rijden in gelijk verzet dan heb je namelijk daartussen het verschil niet meer in de kromming van de tandjes en schakels van de ketting behalve bij de achterderailleur.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 09 mar 2023 16:42

Ik dacht, lang geleden wel eens gelezen te hebben, dat op het grote blad de wrijvingskrachten tussen de kettingschakels (marginaal) minder zijn, omdat de hoeken die de schakels met elkaar maken kleiner (vlakker) zijn. Bij een geheel vlak liggende ketting scharnieren de schakels niet t.o.v. elkaar, dus minder wrijving. Dus hoe groter de straal van het kettingblad, hoe minder wrijving.
Met gelijk verzet rijdt je met de ketting op het grote blad ook nog eens op een groter kransje achter, dus daar geldt dan een vergelijkbaar voordeel.
Hoeveel Watt het scheelde heb ik niet onthouden.
Ook meen ik wel eens gelezen te hebben dat dit een onzinverhaal zou zijn ...... ik weet nu nog steeds niet wie ik moet geloven :-)
Toch rijd ook ik liefst op het grote blad. Zal wel psychisch zijn.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 mar 2023 16:52

In het voorbeeld van cycling weekly. 39-14 rijden ( klein - klein ) vs 53-19 rijden ( groot - groot ) beiden zijn in essentie hetzelfde verzet. Maar 53-19 is een watt sneller. Het is dus geen onzin en prima meetbaar. Op andere tandjes is het verschil zelfs groter.

Er bestaat simpelweg geen combi van groot-klein klein-groot die je hetzelfde verzet oplevert toch? Dus Havana kan dit niet anders bedoelen dan ik uitleg.

Je kan wel een gelijk aantal tanden vergelijken.
Je kan wel 39voor x 30achter rijden of 30voor x 39 achter.

Volgens mij is een van de twee dan steeds efficiënter. Maar dat verschil zal nog kleiner zijn. En hier weet ik het antwoord niet op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 mar 2023 17:03

Naast het meer buigen van de ketting speelt mogelijk mee dat er bij een gelijk vermogen minder kracht op een ketting staat bij grote bladen en kransjes?
Niet zijken maar reiden !

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 09 mar 2023 17:32

Dat laatste snap ik niet, waarom dat zo zou zijn

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 mar 2023 17:47

Vicenza schreef: 09 mar 2023 17:32 Dat laatste snap ik niet, waarom dat zo zou zijn
Koppel = kracht x arm
Bij gelijk koppel is de kracht kleiner als je de arm (diameter) groter maakt.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie