Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Domme vraag over fietsmechanica

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 16 aug 2015 20:26

Karl66 schreef:Als je een 50 tandwiel vooraan 1 x rond trapt, dan verplaats je 50 schakels. .....
Wat mij betreft de winnaar.
What makes the boat go faster?

toerfietserftw
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:05

toerfietserftw 16 aug 2015 20:28

Waarom vooraan naar een groter blad schakelen 'zwaarder' is is logisch: als alles verder gelijk blijft kost het meer moeite om een groot blad één keer rond te laten draaien dan een kleiner blad (het achterwiel maakt meer meters per 'trap', dus je moet meer kracht zetten).
Misschien te vergelijken met bijvoorbeeld een zwaardere honkbalknuppel pakken of iets dergelijks.
Voor de situatie achter geldt: Hoe kleiner het tandwiel achter, hoe vaker het ronddraait ten opzichte van het voorblad. Heb je een groot tandwiel voor en een klein tandwiel achter, dan draait het tandwiel achter veel vaker dan voor als je trapt en 'ga je snel'. Om sneller te fietsen moet je meer kracht leveren dan om langzamer te fietsen.
Voor het gemak stel ik dus een hogere snelheid gelijk aan meer kracht (moeten) leveren. Het kunnen schakelen is een hulpmiddel om efficiënt met je kracht om te gaan. Zwaar en licht gaan dan puur over de moeite die het kost om één keer het kettingblad rond te laten gaan.
Kijk mama, zonder handen :-)................. Kijk mama, zonder tanden :-(

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 aug 2015 15:23

havana schreef:Verhaal over die breuken verklaart nog niet WAAROM het zo is. Aan de eerste reply heb ik geloof ik nog het meest.
Voor een breuk is er ook geen waarom. Als je de noemer verkleint, wordt de breuk een groter getal. Als je de teller verkleint, wordt de breuk een kleiner getal. Daar is geen waarom voor.
(Maar alle gekken op hun stokje: we gaan hier verder niet over redetwisten :P )

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 aug 2015 16:02

Het "waarom" valt te verklaren met krachten en momenten (en dat is de enige verklaring).

Schakel je achter groot dan vergroot je het moment dat je levert om het wiel te laten rollen. Bij gelijk kracht lever je een groter koppel (hefboomwerking) om de rolweerstand te overwinnen.

Schakel je voor groot dan vergroot je het (weerstands) moment dat de ketting op de pedalen uitoefent.
older Budweiser

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8345
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 aug 2015 16:10

Zo dom was die vraag dus niet. Ik kan me niet voorstellen dat de reactie van Kilowatt Havana verder helpt.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 17 aug 2015 16:20

Livio Livius schreef:
Karl66 schreef:Als je een 50 tandwiel vooraan 1 x rond trapt, dan verplaats je 50 schakels. .....
Wat mij betreft de winnaar.
En die 50 schakels verplaatsen achteraan evenveel tandjes. En hoe kleiner het kransje is, hoe vaker het wiel achter zal ronddraaien, hoe verder je komt met één pedaalomwenteling.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 17 aug 2015 18:01

Dit heeft te maken met de verhouding tussen last en aandrijf arm.

Voor is de aandrijf arm (de crank-arm) groter dan de last-arm (het tandwiel). De afstand tussen hart-trapas en pedaal is groter dan tussen hart-trapas en tandjes op het tandwiel.

Achter is de aandrijf arm (het kransje) kleiner dan de last-arm (de wrijvingskracht/aandrijving tussen band en wiel). De afstand tussen de snelspanner en de tandjes is kleiner dan de afstand tussen de snelspanner en het contactoppervlak van de achterband.

De aandrijving voor en achter werken dus eigenlijk precies andersom, doordat de ketting voor een last is en achter juist een aandrijving. Het verschil zit dus vooral in de werking van de onderdelen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 17 aug 2015 18:30

Gerboon schreef:Dit heeft te maken met de verhouding tussen last en aandrijf arm.

Voor is de aandrijf arm (de crank-arm) groter dan de last-arm (het tandwiel). De afstand tussen hart-trapas en pedaal is groter dan tussen hart-trapas en tandjes op het tandwiel.

Achter is de aandrijf arm (het kransje) kleiner dan de last-arm (de wrijvingskracht/aandrijving tussen band en wiel). De afstand tussen de snelspanner en de tandjes is kleiner dan de afstand tussen de snelspanner en het contactoppervlak van de achterband.

De aandrijving voor en achter werken dus eigenlijk precies andersom, doordat de ketting voor een last is en achter juist een aandrijving. Het verschil zit dus vooral in de werking van de onderdelen.
Dit is in mijn ogen een goede waarom verklaring.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 aug 2015 19:16

Ik denk dat ik het nu snap, sort of. Ik blijf een gamma, dat is duidelijk.

Afijn dank voor alle behulpzame reacties en goed om te zien dat die vraag bij nader inzien dus toch niet zo heel dom was :)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8345
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 aug 2015 20:00

havana schreef:Ik denk dat ik het nu snap, sort of. Ik blijf een gamma, dat is duidelijk.
En als je dan volgende week bedenkt dat je het eigenlijk nog niet begrijpt, dan weet je in ieder geval dat bij anderen de werking van de d's en t's nog niet geland is. ;)
Zo ieder zijn specialiteit.
Laatst gewijzigd door Jans op 18 aug 2015 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 17 aug 2015 20:21

Gamma uitleg: de verplaatsing van het aantal schakels van de ketting draagt de krachten over.

Als je crank een groter tandwiel heeft, dan verplaatst je ketting meer schakels, en zal je achterwiel sneller ronddraaien. Je gaat dus sneller.

Als je achterwiel een groter tandwiel achter hebt, dan zullen er meer schakels verplaatst moeten worden om het wiel eenmaal rond te krijgen.
Je gaat dus langzamer.

Hoe vaak je achterwiel ronddraait bij eenmaal je voorblad rondtrappen bereken je door die op elkaar te delen.
Voorbeeld: 48 voor, 12 achter. 48/12= 4. omwentelingen.
Voorbeeld: 48 voor, 24 achter. 48/4 = 2 omwentelingen.
Je achterwiel draait dus in het tweede geval half zo vaak rond, en je snelheid zal dus ook halveren.

Door dit per tijdseenheid te doen, bereken je je snelheid:
Bij 100 rpm is je snelheid bij 48/12:
4 omwentelingen * 2,1 meter * 100 rpm = 840 meter/minuut = 50,4 km/uur
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 17 aug 2015 22:19

@Havana: Met je Powertap ga je aardig de beta kant op :lol:

@Loos: de kracht op de pedalen zorgt voor een verplaatsing van de ketting. De ketting draagt de kracht over naar het achterwiel via de cassette maar hoeft niet noodzakelijkerwijs tot een verplaatsing te leiden (knijp de rem maar in: er vind wel krachtoverbrenging plaats maar geen verplaatsing).

Nog een misverstand: kracht heeft niks met snelheid te maken, maar alles met versnelling volgens good old Newton. F=m*a. Dat merk je dus als je moet aanhaken na een bocht of een helling op fietst.

@jans: ik denk dat Havana beter kan aangeven of ie het snapt (inmiddels gedaan).
older Budweiser

Plaats reactie