Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wat is jouw ervaring?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 04 aug 2015 09:48

Stel iemand is deze zomer begonnen met fietsen, heeft de smaak te pakken, maakt leuke tochtjes en dan komt het einde van de zomer. De eerste koudere dagen en het wordt eerder donker. Buiten fietsen is ineens heel anders, minder leuk misschien.
Wat is jou absolute tip die je kan geven uit eigen ervaring om in de winter toch lekker door te kunnen blijven sporten?

De mijne: Netflix en de Tacx, elke dag even, dat doet wonderen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 04 aug 2015 09:54

Ik vind tacxen mentaal te zwaar. Ik heb een rollenbank gekocht, maar zit daar bijna nooit op.

Misschien dat een wat luxere tacx met trainingsprogramma's het wat leuker maakt. Ik blijf in de winter gewoon stug doorfietsen, heb zo'n Gabba jasje gekocht en dat maakt het met slecht weer dragelijker.
Daarnaast heb ik al een paar jaar een cyclocrosser, waarmee ik veel veldtoertochtjes fiets in de winter. En soms 's avonds/'s nachts de bossen induik met een grote lamp erop.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 aug 2015 09:58

Tegen kou kun je je kleden.., en zeker met niet al te veel regen zijn weekendritjes vaak ook echt de moeite waard!
Doordeweeks ivm donker en werk zal het lastiger zijn. Mijn voordeel is het schaatsseizoen, lekker 2x per week op de ijsbaan staan. In het kader van fietsen --> tacx en films kan, maar bijv spinning is ook lekker en mentaal de drempel om te doen wellicht wat lager (je hebt je al ingeschreven of je hebt al afgesproken met iemand om naar de training te gaan, dus dan ga je toch wel).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 04 aug 2015 10:02

In de winter doorfietsen?
1. Goede verlichting en kleding zodat je op droge koude avonden heerlijk een rondje kan maken.
2. De cyclocrosser om een uurtje of 2 in de bossen te spelen of een veldtoertocht te rijden.
3. Zwift in combinatie met de tacx als het echt hondenweer is of ik maar weinig tijd heb.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 04 aug 2015 10:05

Hoi,

Dat is een beetje vergelijkbaar met mijn eigen ervaring. Ik "ontdekte" in juli van 2012 op een oud stalen frame van mijn vader de racefiets. Tegen de tijd dat ik niet meer bij ieder stoplicht onderuit ging en ik begreep hoe een versnelling werkt was het september/oktober. Ik ontdekte toen dat er dingen zoals toertochten bestonden...tja...allemaal al lang geweest natuurlijk. Wist ik veel. Ik was gewend op mijn boodschappenfiets het hele jaar door te fietsen, ik ontdekte toen dus ook het wielerseizoen.

Ik heb niet een absolute tip maar de dingen die ik heb gedaan zijn, in willekeurige volgorde:

- gewoon door blijven fietsen. Met ongeschikte kleding (van overschoenen had ik nog nooit gehoord) en halfbevroren door de sneeuw dus.:)
- een plaatselijk clubje organiseerd hier 's winters vossenjachten. Dat is speurtocht + blubberfietsen. Eigenlijk voor MTB's en crossers maar ach...met zo'n stalen ding kan het ook wel en het is goeie krachttraining.
- schaatsles (soort vijf jaren project)
- ik ging toen nog regelmatig naar de sportschool om te spinnen

Het kan vast slimmer maar dit was mijn "oplossing".

Ik heb inmiddels ook een Tacx, helaas zonder toeters en bellen. Dat is inderdaad mentaal nogal een oefening, maar voor mij ook geschikt omdat ik 's winters erg vaak ziek ben en erg gevoelig voor winterdepressie.

@Mark Veenstra Tegen kou kan je je kleden...maar het is mij nooit gelukt om toch niet na een uurtje met bevroren tenen rond te fietsen, zelfs met winterschoenen. Het is een gegeven dat hoe minder watt je lichaam produceert hoe minder warmte je zelf aanmaakt. Dus ja, je kan je in theorie kleden op kou, maar een mug als ik die nou eenmaal niet de wattages produceert van een sterke Hollandse vent zal het altijd koud blijven houden.
Laatst gewijzigd door TumTumTum op 04 aug 2015 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Veni. Vidi. Fietsie.

SupaX
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 30 apr 2013 17:41

SupaX 04 aug 2015 10:08

Spinning met een paar collegas.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 04 aug 2015 10:11

ik vond fietsen zo leuk dat ik goede kleren gekocht heb en ben blijven fietsen
Tacx heb ik paar keer geprobeerd van VR tacx tot een normale en krijg dat niet voor elkaar
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 04 aug 2015 10:15

Mijn tip:

Investeer het geld voor een tacx liever in een goede set winterkleding (overschoenen, goede handschoenen en een warme lange broek en een softshel jack en je kan het hele jaar door) en verlichting. Als het minder weer is kan je buiten heerlijk fietsen, het is namelijk uitgestorven op de fietspaden waar je in de zomer moet slalommen. Voor mij is oktober de ultieme fietsmaand, nog niet té koud en heerlijk rustig op de wegen. In maart is het overigens hetzelfde.

In het donker fietsen is even een drempel waar je over moet, maar als je die eenmaal over bent is het ook heerlijk. Dan zijn de wegen en fietspaden helemaal verlaten en kan je overal heerlijk doorfietsen. Bovendien fiets je in een soort cocon, wat een heerlijk rustgevend gevoel geeft.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 aug 2015 10:21

Eens met mijn voorganger.
In het najaar en de winter zijn fietspaden uitgestorven, het is er heerlijk fietsen.
Tel daarbij op dat de lagere temperaturen (bij mij) verkwikkend werken en de herfst en de winter op hun manier prettig ruiken.

Goede kleding helpt je de stap te zetten, je moet er vooral even doorheen, als je eenmaal gewend bent dan kan het bij wijze van niet koud genoeg worden.

Voor mij belangrijk, een jack dat je tijdens een regenbui niet doorweekt op je fiets laat zitten. En als het echt kouder wordt een helmmuts.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 aug 2015 10:29

Ik combineer het. In principe fiets ik gewoon door in de winter. (Althans in de weekenden. Doordeweeks 's avonds af en toe). Kou is geen punt, en een buitje ook niet. Maar sneeuw, ijzel, koude aanhoudende regen e.d. zijn mij een brug te ver. Dan zet ik de fiets op de tacx. Vrijwel altijd met een Sufferfest trainings DVD. Dan is het nog leuk ook.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 04 aug 2015 10:31

Ik overweeg soms om een Tacx aan te gaan schaffen. Maar ik heb er eigenlijk geen ruimte voor (net als voor een cyclocrosser voor in de winter). Daarnaast denk ik dat ik mij ga ergeren als ik op dat ding aan het fietsen ben en buiten schijnt alsnog de zon.

Sinds ik in Augustus 2013 begonnen ben met fietsen was ik altijd van voornemen om de winter door te fietsen. Statistieken wijzen echter uit dat dit niet echt lukt:

Afbeelding

... met name januari en december blijken moeilijk. Als ik dan in februari weer een rondje maak snap ik nooit waarom ik niet al eerder weer op de fiets gestapt ben / überhaupt gestopt ben. (Meestal zout op de weg of niet echt fit, in de winter vaak wat verkouden en grieperig).

Inmiddels heb ik ook al een warmere fietsbroek en goede verlichting aangeschaft. Nu nog een goed jasje en dan komende winter gewoon lekker door fietsen.

Uit ervaring weet ik dat het heerlijk kan zijn om een rondje in het donker (maar windstil!) of in de kou te maken. Het hoeft allemaal niet zo lang en intensief.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 aug 2015 10:41

In de winter schaats ik op de baan en in de weekenden probeer ik wel altijd minimaal één ritje buiten te maken. Ik vind het persoonlijk ook fijn om een tijdje de fiets even niet of veel minder te gebruiken om mentaal weer wat op te laden.

Plaats reactie