Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wel of geen hekken ......?

Gaffelracer
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jan 2014 21:27

Gaffelracer 25 jul 2015 20:32

Vandaag de etappe van de Tour gezien...Alpe d'Huez.
Behalve een mooie etappe heb me ook flink liggen ergeren. Niet doen, weet ik, maar toch.

Mijn plezier voor de sport wordt behoorlijk verziekt door het respectloze gedrag van de ongelooflijke leeghoofden die op zo'n berg staan.

Word zo moe van dat meelopen met de renners. Wat willen die mensen nou? Alleen met hun bezopen kop en dikke pens op tv komen. 10 seconds of fame ? Ik was er bij ?
Daarnaast de net voor de ogen van de renner optrekkende vlaggen, de rookfakkels waar de naar adem happende renner doorheen moeten.

Helemaal zat ben ik de middelvingers, het bespugen en boe geroep naar sporters die zich het hele jaar uit de naad trainen, strenge diëten volgen etc. om deze drie weken tour goed voor de dag te komen.

Vergelijk het eens met voetballen of elke andere topsport. Gooi de hekken van de tribunes open en laat het publiek langs de lijn gaan staan spelers uitschelden, bespugen, stompen, in de weg lopen, fakkels afsteken, gooien met water (of zeik).
Welke sport zou dit accepteren ? Geen enkele denk ik. De wielersport wel omdat het zo dicht bij het volk moet staan. Ik denk echt dat die tijd maar eens voorbij moet zijn. Mensen worden steeds brutaler en egoïstischer. Het eigen feestje wordt belangrijker dan het respect voor de renner. Ben ook bang dat dit uiteindelijk de sport zal gaan opbreken.

Daarom mogen van mij (indien logistiek mogelijk) de hekken op berg.
Minder mensen en auto's/campers op de berg zal ook helpen.
Wie carnaval wil doet dat lekker maar na de wedstrijd of anders fijn op het plein op je eigen dorpsfeest.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jul 2015 20:40

Volgens mij hebben de meeste renners er juist van genoten. Dit hoort er juist bij, is de charme van de sport en echt gevaarlijk is het ook niet op die snelheden.

Als je saai op een stoeltje wilt gaan zitten en alleen wilt juichen als jouw eigen club scoort of wint moet je lekker naar voetbal gaan kijken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 25 jul 2015 20:43

Hekken over de hele berg zijn niet te doen. Dan moet je op sommige etappes wel iets van 40-60km hekken zetten want waar is de grens? Start van een beklimming?

De enige oplossing is als het publiek zelf sociale controle uit gaat voeren (goed voorbeeld die toeschouwer die een idioot met een 'selfie stick' plots aan zijn shirt eruit trekt) en het zou juist door een oproep van 1 of meerdere renners kunnen gebeuren dat het publiek die sociale controle gaat uitoefenen.

Wie uit het publiek corrigeerde die achterlijk (wit shirt) welke zijn volle mond leegde over Froome? Niemand deed iets op zo'n schandelijke, onbeschofte actie die echt NERGENS op sloeg. Aanpakken dat soort tuig en hard die berg afschoppen zodat het niet verder kan woekeren.

Het leven is als de koers. Ja, helemaal aangezien op beide fronten mensen zijn die zichzelf belangrijker achten dan de rest en compleet niet nadenken. Renners mogen die dingen doen binnen bepaalde grenzen maar (sommige) toeschouwers hoeven zich klaarblijkelijk nergens aan te houden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
SevenofNine
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:32

Gebruikersavatar SevenofNine 25 jul 2015 21:13

Mss een bergverbod instellen zoals een stadiumverbod voor foute voetbalsupporters? Of een verplicht lidmaatschap van Toursupportersverenigingen...? Dat maakt de sport wel minder laagdrempelig, maar nu zijn de renners vogelvrij en wel erg kwetsbaar voor elke malloot met een missie.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 25 jul 2015 21:17

En denk je dat een dranghek zou helpen? Klimmen ze toch wel overheen.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 25 jul 2015 22:22

Zorro schreef: De enige oplossing is als het publiek zelf sociale controle uit gaat voeren (goed voorbeeld die toeschouwer die een idioot met een 'selfie stick' plots aan zijn shirt eruit trekt) en het zou juist door een oproep van 1 of meerdere renners kunnen gebeuren dat het publiek die sociale controle gaat uitoefenen.
Je noemt het sociale controle, maar het is natuurlijk eigen richting; gaat niet werken denk ik.

Minder publiek toelaten, bredere wegen en hekken zijn zaken die kunnen helpen. Orde verstoorders heb je overal en kun je bijna niet beïnvloeden.

Ik zeg vanuit de reclame karavaan stroomstootwapens uitdelen en naar hartelust te werk gaan :D :D :D :D :D of de renners ermee "bewapenen" .......
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 25 jul 2015 22:33

aangezien het wielrennen zich op de openbare weg bevindt (en dat is ook gelijk het mooiste) wordt het toch erg lastig om excessen te voorkomen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is bepaalde beklimmingen af te sluiten en tegen betaling oid toegankelijk te maken (hier was toch ooit sprake van?). valt er ook gelijk te fouilleren op selfiesticks :lol:

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 26 jul 2015 09:43

Dat hekken geen garantie bieden zagen we nog in de laatste Giro... (en daar kan je ook nog altijd overheen spuwen ;) )
Het heeft natuurlijk vooral met de opvoeding van de mensen te maken (wat bezielt iemand, om een zakje met urine te vullen? heeft die echt niks beters te doen? :? ) , maar da's een ander probleem...
Feit is dat het geen nieuw fenomeen is, maar dat het aantal keren dat het echt fout liep (gelukkig) heel beperkt blijft: Bartali en Merckx waren twee notoire slachtoffers van hooligans, maar uiteindelijk blijven het zeldzame uitzonderingen.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2015 20:21

Check dit even..... dan vraag je je echt wel af hoe het verder moet :(

https://twitter.com/GeraintThomas86/sta ... 7645701120
Less is bore

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 26 jul 2015 21:06

monsieurpinot schreef:aangezien het wielrennen zich op de openbare weg bevindt (en dat is ook gelijk het mooiste) wordt het toch erg lastig om excessen te voorkomen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is bepaalde beklimmingen af te sluiten en tegen betaling oid toegankelijk te maken (hier was toch ooit sprake van?). valt er ook gelijk te fouilleren op selfiesticks :lol:
Als ze het in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht kunnen (lees: Giro, Tour, Tour) kunnen ze het in de Nederlandse bocht ook wel. Die beelden vanuit de sky ploegwagen, dat sloeg alles. Schande!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jul 2015 10:46

T hoort niet.. maar bier en water ging over 80% van de reclamecaravaan heen.., en behalve team sky, kwam vooral ook katousha en astana er net zo matig vanaf... Dranghekken zouden dit niet voorkomen, want je kan je plastics daar net zo goed overheen gooien. Meer (Franse) politie helpt ook niet, die zijn zo arelaxed dat ze niets bereiken bij het publiek. De 2 Nederlandse agenten bereikten met praten echter 100x zo veel (als in - een veilige en redelijke doorstroom van voortuigen en renners). Misschien volgend jaar net wat meer Nederlandse agenten in de buurt?

En zijn wij zo erg? Ja t ziet er wat simpel uit zo. Maar de grootste maloten dit ik daar heb gezien was een Ier die echt niets meer op een rijtje had, en een Fransoos die in een snoepstring met Pinot mee moest rennen.
Volgens mij kom je bij bergetappes in het baskenland minstens zulke gradaties van enthousiasme en gekte tegen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 27 jul 2015 11:10

Afgelopen dagen heb ik voor het eerst een echte bergetappe van op de flanken meegemaakt. Vrijdag stonden we op de Col du Glandon en zaterdag op de Alp, vandaar dat ik hier graag even wil reageren.

Wat me allereerst opviel was dat er een ontzettend goede en relaxte sfeer op beide bergen heerste. Totaal geen agressie of wat dan ook, wat je bij andere sporten nog wel eens tegenkomt.

Vooraf had ik ook altijd het idee dat het enorm gevaarlijk is om als renner door zo'n mensenhaag te fietsen. Ik heb echter aan den lijve ondervonden dat je vrij makkelijk aanvoelt op welk moment je een pasje terug naar achter moet zetten en dat 99,9% van de mensen dat ook doet. Daarnaast viel me op dat er best veel sociale controle is onder de toeschouwers. Mensen waarschuwen elkaar voor renners en auto's en de zogenaamde mee-renners worden door de rest van het publiek verbaal/fysiek behoorlijk aangepakt.

Het grootste probleem voor de renners aan de achterkant van het peleton is vaak de enorme hoeveelheid auto's die tussen de renners in rijden en die weg blokkeren, omdat ze uiteraard in zo'n mensenmassa niet vlot door kunnen rijden. Wat betreft het spugen en gooien met bier denk ik dat het plaatsen van hekkens weinig soelaas biedt.

Dat zodra de renners gepasseerd zijn, iedereen (auto's, 100/1000-en fietsers en wandelaars) zonder ongelukken binnen no-time weer van die berg af zijn, mag misschien nog wel een groter wonder heten. Ik moet wat dat aan gaat de Franse politie toch een compliment geven, hoe strak ze dit georganiseerd hadden.
Gazelle Team TVM \'99

Plaats reactie