Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote appeltaart topic

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 24 sep 2014 19:55

Afbeelding

Het is hier al eens eerder geweest, maar ik ga 'm toch nog een keer opstarten: het grote appeltaart topic.

De "Week van de smaak" staat dit weekend voor de deur, dus: kom maar op!

Wat is jouw voorkeur, wat is "not done", wat is het einde?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 sep 2014 20:05

Op die hierboven zie ik supermarktspuitbussenslagroom, dat is een not done....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 24 sep 2014 20:30

rikkert schreef:Op die hierboven zie ik supermarktspuitbussenslagroom, dat is een not done....
koffiemelk uit een cupje, idem..
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 24 sep 2014 20:30

Voor mij was het hoogtepunt toch wel de Tarte-tartin die ik in augustus 2013 op een terras kocht in Briancon

Afbeelding

Hij was zo goed dat toen ik afgelopen augustus weer in Briancon was ik toch echt niet zonder een 2e bezoek kon 8-)

Afbeelding

Verder moet je voor het beste gebak toch wel bij onze oosterburen zijn vindt ik. In Nederland kennen we eigenlijk alleen appeltaart of vlaai. Echte goede 'torte' koop je bij een konditorei :mrgreen:
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 24 sep 2014 20:41

Tja, zoals jullie vast wel weten kan personeel je zaak maken of breken. Dus not done is ongeïnteresseerd personeel dat maar wat doet ... al is het eten dan nog zo hemels, op die manier heb ik toch een klote-avond gehad. :roll:
Aangezien ik wel een echte lekkerbek ben, lust ik alles wel en heb geen favoriet eten ergens. Als het maar met enige liefde gekookt is en niet zo op je bordje gekwakt, vind ik het al snel lekker!

SVW
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jan 2012 21:40

SVW 24 sep 2014 21:16

Aahhh de appeltaart! Hier al jaren de beste motivatie om op zaterdagmiddag een rondje te gaan fietsen...;-) Ik mag mezelf onderhand wel een soort van kenner noemen denk ik. Hier in de regio verkoopt bakker Van de Poel in Hoenderloo de lekkerste. Zelf gebakken (geen diepvries-ellende), echte slagroom, betaalbaar (i.c.m. bak koffie 3,75) en altijd geserveerd met een glimlach.

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 24 sep 2014 21:32

De beste appeltaart heb ik in mei op onder aan de platzerwasel ( 500 meter voorbij het punt waar contador zn tour stopte ) het zou even duren zei de ober... vers uit de oven met veel extra vers fruit uit de tuin en geen slagroom maar een heerlijke vanillesaus... dubbele espresso erbij van prima kwaliteit voor, helaas, de hoofdprijs... bijna 10,- !!! Maar ik zou tzo weer doen, heb helaas geen fotos dus misschien sowieso maar terug volgend jaar...

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 24 sep 2014 21:34

Oh, en nog een not-done naar aanleiding van de eerste foto... goedkope automaten koffie.... het ontbreken van een fatsoenlijke crema zegt genoeg...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 sep 2014 21:42

H-W schreef:Tja, zoals jullie vast wel weten kan personeel je zaak maken of breken. Dus not done is ongeïnteresseerd personeel dat maar wat doet ... al is het eten dan nog zo hemels, op die manier heb ik toch een klote-avond gehad.!
Hear hear!!
Minder goed eten vind ik eigenlijk minder erg dan beroerd personeel. Ongeinteresseerd, onkundig, geen overzicht, etc; het kan idd je avond verpesten.
Less is bore

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 24 sep 2014 21:57

SVW schreef:Aahhh de appeltaart!. Hier in de regio verkoopt bakker Van de Poel in Hoenderloo de lekkerste. Zelf gebakken (geen diepvries-ellende), echte slagroom, betaalbaar (i.c.m. bak koffie 3,75) en altijd geserveerd met een glimlach.
+1
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 24 sep 2014 22:19

Ik ben gezegend met een vrouw met (deels) Duitse genen. En die bakt haar appeltaarten zelf. Ze heeft een redelijk repertoire:

- een klassieke tarte tatin (recept uit het onvolprezen De kunst van het koken, Julia Child).
- een soort van cake met appel en abrikozenjam (een van de Germaanse kant overgeleverd familierecept).
- een cake-achtige taart uit een kookboek van Patricia Wells (iets met Gardameer, het komt er op neer dat je een cake-achtige bodem hebt, die met in concentrische cirkels gelegde partjes appel is belegd).
- een taart gemaakt met bloem, bruine basterdsuiker en olijfolie en stukjes appel (recept van Anna del Conte, De gastronomie van Italie (imho ook een verplicht nummer in de kookboekenkast)).

Slagroom erbij hoeft voor mij niet per se, maar een vers gemaakt bolletje aardbeienijs of sinaasappelijs en wat rood fruit, yummie...

Onze kleine en ik hebben er een sport van gemaakt om, als we buitenshuis wat eten of drinken, de appeltaart te keuren. Een enkele uitzondering daargelaten: moeders wint (en niet op punten...). Door de bank genomen krijg je gewoon in een in de magnetron opgewarmde bonk purschuim geserveerd.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 24 sep 2014 22:32

Kijk, we hebben een begin!

Afbeelding

Afgelopen zaterdag was ik ook "beim Nachbar" in Haren a/d Ems.

Helaas geen appeltaart, maar wel (warme) Apfelstrudel, met vanille-ijs en échte slagroom!

De bediening was hier bovendien erg goed.

Op de een of andere manier heb ik sindsdien de hele tijd een deuntje met iets van "komm bald wieder" in mijn hoofd...

Plaats reactie