Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Hoe zou jij je racefiets verzekeren? En waarom.

Papageno
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2012 10:26
Locatie: Utrecht, Utrecht

Papageno 14 jan 2014 16:46

Fietsvrienden,

Binnenkort krijg ik mijn St.Joris frame en ga ik deze afmonteren tot een volledige racefiets. Nu heb ik nog niet eerder zo'n dure fiets (totaal > 4800 euro) gehad en zit ik aan een verzekering te denken.
De meeste fietsverzekeraars stellen een ART2 slot minimaal verplicht (erg zwaar en gedoe) of via KNWU (zonder slot) en kosten zo'n 10 euro per maand (met slot) tot 40 euro per maand (zonder slot). Wat ik relatief veel geld vind.

Nu fiets ik meestal vanuit huis (Utrecht) een rondje (hopelijk zonder afstappen) en hang de fiets dan weer achter slot en grendel in mijn schuur aan de wand. (Diefstal uit schuur wordt toch vergoed door inboedel verzekering?)
Verder zal ik afentoe een ge-organiseerde toertocht (Ronde van Vlaanderen, e.d.) fietsen en misschien een keer meenemen op vakantie.

Daarnaast houd ik mijn 10 jaar oude Koga (voor slecht weer e.d.).

Zouden jullie de St.Joris verzekeren? En zo ja, welke componenten (diefstal, schade, wel/geen slot) zijn dan belangrijk?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 jan 2014 17:08

Niet verzekeren en goed opletten. Wel ff checken of je inboedelverzekering diefstal uit huis/schuur dekt.
Elke verdere vorm van verzekering vind ik zonde van het geld.
Less is bore

ajh
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:37

ajh 14 jan 2014 17:25

De vraag is allereerst niet of je de fiets moet verzekeren, maar onder welke voorwaarden keert de verzekering uit? Zou me eerst eens verdiepen in de kleine letters om vast te stellen of de fiets b.v. op vakantie (niet in afgesloten ruimte, etc.) wel verzekerd is,

Veel verzekeringen geven een vals gevoel van zekerheid.

BMC-er
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2013 18:45

BMC-er 14 jan 2014 17:39

Zeker wel verzekeren. Tijdens toertochten is ieders WA-verzekering uitgesloten, vanwege het sportieve karakter van de tocht. Dus ook al wordt je aangereden dan nog is de schade niet te verhalen. Helaas heb ik dit proefondervindelijk mogen vaststellen bij een Ride of the Roses. Nu ben ik verzekerd via de NTFU, maar ik heb nog geen ervaring met het claimen van schades (gelukkig)

Gebruikersavatar
jupu1973
Forum-lid
Berichten: 304
Lid geworden op: 02 aug 2013 15:10

Gebruikersavatar jupu1973 14 jan 2014 18:02

En als je geen aankoopbon van je fiets hebt, omdat je je fiets via mp hebt gekocht, keert de verzekering ook niet uit...
Ook niet via ntfu..

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 14 jan 2014 18:27

Ik verzeker niks en kijk uit mijn doppen.
Cheap light strong, choose two

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 14 jan 2014 18:45

jupu1973 schreef:En als je geen aankoopbon van je fiets hebt, omdat je je fiets via mp hebt gekocht, keert de verzekering ook niet uit...
Ook niet via ntfu..
Naar mijn ervaring is een aankoopbon niet nodig bij de NTFU. Mijn na een valpartij gescheurde Scott (frame gekocht via een forumlid hier) werd op basis van vervangingswaarde (minus afschrijving) gewaardeerd door de fietsenmaker en dat werd overgenomen door de schade expert.

De NTFU schadeverzekering is denk ik voor veel mensen de moeite wel waard. Voordeel is ook dat meteen al je fietsen verzekerd zijn. Ik ben bijverzekerd tot 2000 euro (veel duurdere fietsen heb ik niet).
Ik heb met een schadegeval de premie van de afgelopen 10 jaar (en van de komende 10 jaar) er wel uitgehaald (al had ik liever geen schade gehad natuurlijk).

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 14 jan 2014 19:24

kees0251 schreef:Ik verzeker niks en kijk uit mijn doppen.
+1

Het verzekeren van zaken waarvan je de vervangingskosten zelf wel kunt dragen is sowieso onzinnig.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 14 jan 2014 19:28

Verzekering via de NTFU is nuttig, en mijn eigen ervaring ermee is zeer positief.

MVG Arno

Het argument : "ik kijk uit mijn doppen "gaat niet op, in mijn geval klapband in bocht en veel schade..

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 14 jan 2014 19:51

NTFU is idd wel nuttig vind ik zelf.
Ik heb al zadelpennen zien afbreken en als gevolg een valpartij met een frame door het midden als gevolg.
Komend jaar pak ik ook weer een NTFU verzekering als ik geen KNWU licentie pak en anders pak ik via de KNWU een verzekering want dat is ook mogelijk zag ik.

Diefstal verzekering vind ik klein beetje overbodig voor mezelf puur vanwege het feit dat ik fiets op mijn fiets en niet eens stop bij een terras.
Dus ga al helemaal niet winkelen met m`n fiets dus neerzetten is er niet bij ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 14 jan 2014 19:59

kees0251 schreef:Ik verzeker niks en kijk uit mijn doppen.
+1

En daarbij mij fietsen komen respectievelijk uit de kringloopwinkel, van een vriend en van de schroothoop. Ik heb geen bonnetje om aannemelijk te maken dat ik een Pinarello van 8000 euro had. 8-)

En ik ga wel winkelen met mijn stalen ros, maar dan zet ik hem met twee sloten aan een ander object vast voor het geval iemand het een leuk meeneem fixie-projectje vindt.
Veni. Vidi. Fietsie.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 14 jan 2014 20:20

Ik rij m'n clubwedstrijdjes op een eigenbouwtje met een frame van 150€ en 2e hands Veloce.+ wieltjes 120€
Verkoopwaarde vermoedelijk een 300 tot 350€.
Gaat ie in de prak dan is Marktplaats of E-bay mijn vriend.

Do'nt race what you can't replace....

Mijn enige frame totall loss vond plaats in voorjaar 1978 toen ik tijdens een traininkje wakker werd in het ziekenhuis.
Het Gazelle frame was letterlijk volledig geplet door een zware bestelwagen, ik kwam eraf met een hersenschudding....
(niemand reed toen met een helm tijdens de training)

PS, nog een voordeel van NoName titanium, het wekt weinig begeerte bij boeven.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie