Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 sep 2019 10:28

Keezx schreef: 16 sep 2019 09:57 Dat gaat IMO niet gebeuren, zie de snorscooter, waarvan 99% veel harder kan/gaat dan 25, en nog steeds op fietspaden
Ach, dat is met de brommer (en speed-pedelec) ook al gebeurt, en dat terwijl een brommerbestuurder maar 30km/uur mag/mocht op het fietspad binnen de bebouwde kom.

Na Amsterdam overweegt ook Utrecht de snorbrommer van het fietspad te verbannen, dus zeg nooit niet ;-). Ik dacht ergens gelezen te hebben dat bij onze zuiderburen al 70% van de e-bikes opgevoerd is, en als dat in NL ook gebeurt dan zie ik het wel gebeuren.

Als je harder wil dan die 25 en op het fietspad: ga fietsen!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 sep 2019 10:54

Wij hebben ook een snorscooterje dat > 40 gaat en daarmee hoef ik niet persee op het fietspad....overigens is het een tweetakt dus sowieso verboden in A'dam...
Ebikes verplichten omdat de meesten toch opgevoerd zijn gaat IMO veel te ver, de meeste halen de 40 niet en dan zit je toch het overige verkeer op te houden met inhaalacties en kans op brokken.
Wat is het probleem om 25 te rijden op een fietspad als het druk is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 sep 2019 11:15

Keezx schreef: 16 sep 2019 10:54 Wij hebben ook een snorscooterje dat > 40 gaat en daarmee hoef ik niet persee op het fietspad....overigens is het een tweetakt dus sowieso verboden in A'dam...
Ebikes verplichten omdat de meesten toch opgevoerd zijn gaat IMO veel te ver, de meeste halen de 40 niet en dan zit je toch het overige verkeer op te houden met inhaalacties en kans op brokken.
Wat is het probleem om 25 te rijden op een fietspad als het druk is.
Een tweetakt van na 2010 mag in Amsterdam wel de milieuzone in trouwens, maar wellicht is dat een kwestie van tijd voordat die ook verboden zijn.

Gezien de verbanning van de snorbrommer zie ik dat bij andere snelheidsduivels ook gebeuren ALS men zich massaal niet aan de wet houdt. Zie brommer en snorbrommer.
Laatst gewijzigd door baron062 op 16 sep 2019 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 sep 2019 12:34

Dat snorscootertje van ons is van 2004 of daaromtrent, is gewoon een backup voor als de auto bezet is.
Wel behoorlijk lullig van de gemeente om juist die mensen, voor wiel het vaak het enige snelle prive vehikel (voor velen is een nieuwere scooter te prijzig) zonder parkeerproblemen is , te duperen.
Met mijn auto, een ouwe stinkdiesel van 1998 mag ik wel gewoon A'dam in, naar ik vermoed omdat met een verbod veel bedrijven met bestel- en vrachtwagens gedupeerd zouden worden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 sep 2019 12:55

Tja, je kan het er mee eens zijn of niet, met het vergroenen, maar als men dat wil moet je ergens beginnen...
Mijn iets jongere stinkdiesel (Lupo 3L van 2001) mag over een paar jaar niet meer binnen de ring rijden als je de verhalen mag geloven. Tja...

Electrische fietsen, en dan met name speed-pedelecs zijn dan wel een mooie vervanging van de scooter, mits op het fietspad, en dan niet harder dan 30 km/uur (wetgeving). Maar dat gaat ook niet gebeuren, er zijn altijd genoeg aso's die schijt hebben aan de rest.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 sep 2019 13:11

Ik ben het eens met dat vergroenen hoor..., maar als voorbeeld Rotterdam, wordt 1 bezoek met groot cruiseschip het totale effect van de millieuzone van 1 jaar al teniet gedaan. Dus als je zegt dat het schoner moet in de binnenstad, dan mag dat best met een bijdrage van ons allemaal (je moet inderdaad ergens beginnen), maar dan moet je wellicht ook je cruiseterminal wat verder uit de stad houden, of bijvoorbeeld het aantal schepen dat aan komt verminderen. Al heeft dat natuurlijk weer hele andere economische gevolgen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37655
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 sep 2019 13:15

Tav de snorscooters: ik kan ze zelden bijhouden op de Stromer. 45.5 op de Garmin en de meesten rijden zo bij mij weg....
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 sep 2019 13:17

Vergroenen is prima, maar inderdaad niet beginnen met de kleine en weinig vermogenden...
Zou men een vliegtax voostellen van pakweg 30% van het ticket dan is het land te klein...
Vraag me dan toch af waar dat fietspadverbod vandaan komt, een Ebike met pakweg 30 is helemaal niet hinderlijk op fietspaden in de stad.
Al voor er veel ervaring was, is er al een verbod.
Ik vermoed op snelle Ebikes minder ASO's dan op snorscootertjes,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 sep 2019 13:19

MarkVeenstra schreef: 16 sep 2019 13:11 Al heeft dat natuurlijk weer hele andere economische gevolgen.
Geld regeert, dat is duidelijk.

En wat mij betreft verbieden ze snorbrommers en laten ze alles goedkoop omkeuren naar een brommer. En ook daar zullen de goeden onder de kwaden moeten lijden.

Keezx schreef: 16 sep 2019 13:17 Vraag me dan toch af waar dat fietspadverbod vandaan komt, een Ebike met pakweg 30 is helemaal niet hinderlijk op fietspaden in de stad.
Al voor er veel ervaring was, is er al een verbod.
Ik vermoed op snelle Ebikes minder ASO's dan op snorscootertjes,
E-bikes mogen ook op het fietspad natuurlijk, maar 45 km/uur speed-pedelecs niet.
En die zijn onder de brommerwetgeving geschoven, of dat nu terecht is of niet. En aangezien brommers zich niet aan de regels houden (wie zag ze vroeger 30 km/uur rijden op het fietspad binnen de bebouwde kom?) zijn daar regels voor gemaakt. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-brommer
Laatst gewijzigd door baron062 op 16 sep 2019 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 16 sep 2019 13:20

En allemaal zonder helm op....

Mate
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:22

Mate 16 sep 2019 23:37

Grappig om deze discussie te volgen...

Afgelopen weekend nog een heerlijke lift gehad achter twee, ik denk opgevoerde elektrische fietsen of E-pedelec’s, want ze reden tegenwind heel ontspannen 35km/h zonder de uiterlijke kenmerken van de E- Pedelec.

Ik zie hier zo veel E-pedelec’s rijden. En ik ondervindt alleen maar gemak van deze weggebruikers. Natuurlijk zitten er ook tussen die overal 45km/h willen rijden, ook als dat niet wenselijk is. Maar, over het algemeen vindt ik het een mooie ontwikkeling.

Wat ik veel kwalijker vindt zijn die groepen racefietsers...

Tijdens het zelfde ritje kwam ik een groep racefietsers in tegengestelde richting tegen. Het was een smal fietspad waar je absoluut niet kan inhalen bij een tegenligger. Je voelt hem al aankomen....
Op het moment dat wij elkaar in tegen gestelde richting passeren wilde die sukkels ook een snorfiets inhalen. Dit had tot gevolg dat de snorfietser de berm in werd geduwd....

Dit is de reden dat ik niet in een vaste groep rij. Ik snap niet hoe iemand die normaal gewoon in de maat loopt zo kan veranderen als hij in een groep fietst.

Dit kom ik helaas veel vaker tegen dan een E-pedelec of opgevoerde elektrische fiets welke zich misdraagt.

Het is dat zo’n Stromer behoorlijk duur is, want anders....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 sep 2019 00:33

Ja, het is oppassen geblazen met die groepen.... met name als je ze niet kent en niet weet of ze uberhaupt enige stuurvastheid en vaardigheden hebben.
Tja, groepsgedrag, daar zijn dikke boeken over volgeschreven....soms doen mensen dingen die ze op eigen houtje nooit zouden doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie