Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 sep 2021 12:02

De electrische racefietsen/mtbs zijn inderdaad ook gelimiteerd op 25. In mijn ogen zijn ze vooral erg nuttig als er veel in sterk heuvelachtig of bergachtig terrein wordt gefietst. In zeer vlakke gebieden zal je er toch te weinig van merken al hebben electrische mtbs in het terrein zeker meerwaarde. De kruissnelheid in vlak gebied kan als snel hoger zijn. De regelgeving laat hier in Nederland snellere ondersteuning niet toe. In de praktijk doen ze al vaak net iets meer, zeker als je er de groots passende bandenmaat onder legt. De meeste racefietsen kunnen echter wel een sneller ondersteuningsniveau aan. Dit omdat de regelgeving in bepaalde landen een hogere ondersteunde snelheid toelaat. In de US is pedal assist bijvoorbeeld toegestaan tot 20mph, wat een stuk sneller is dan hier. ( er is ook een 28mph categorie = speed ped elec hier) Nu zijn er genoeg modellen die alleen softwarematig afwijken tussen de verschillende verkoopregios. Dus er is wel t een en ander mogelijk.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 sep 2021 12:07

Joris, Zotteken is Belg, dus zal hij de exacte regelgeving daar moeten vinden. En de gewichten? Er zijn bij alle merken diverse modellen te vinden, met allemaal hun eigen gewicht. Dat wordt dus een avondje googlen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 sep 2021 12:10

Volgens mij zijn de regels bij onze zuiderburen toch nagenoeg gelijk als ik deze link aanklik.

https://www.vlaanderen.be/elektrische-fietsen
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 07 sep 2021 12:19

Hoe ver je er mee komt hangt af van hoe je de ondersteuning gebruikt en de accu-capaciteit. Ik heb vorig jaar mensen met e-bike hellingen op zien fietsen, dus dat kan, maar dat gaat dan wel weer ten koste van je bereik. Een race e-bike zal gauw een kilo of 6 a 7 zwaarder zijn dan een gewone racefiets, bv de Trek Domane+ LT weegt incl. accu een kleine 15 kg.

Persoonlijk zou ik kiezen voor het alleen koersen en samen met partner gaan op een gewone fiets.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 01 apr 2022 10:28

Even deze mooie vinding uit India hier droppen.

https://www.dumpert.nl/?selectedId=100026655_daa7c75d

larodefender
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 aug 2021 07:15

larodefender 22 mei 2022 19:57

Heeft iemand ervaring met een Bafang BBS middenmotor die bij AliEpress is gekocht. Er staan er verschillende op en het scheelt enorm in de prijs

RobOssewaarde
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 aug 2016 12:26

RobOssewaarde 25 jul 2022 19:23

Ik weet niet of ik dit hier mag vragen maar ik doe een gok. Mag het niet ook goed dan wordt het verwijderd.
De fiets van mijn vrouw, een Leader Fox Lucas, heeft een Bafang M420 middenmotor.
De ondersteuning valt zo nu en dan uit tijdens het rijden en dan soms ook ineens weer aan. Soms valt hij uit na 1 km en soms na 10 km, het is heel wisselend maar tijdens langere fietstochten, 80-140km bijv. is de ondersteuning meer uit dan aan en dat is lastig op fietsvakantie met 4 tassen bagage.
De fietsenmaker heeft geen idee waar ze het moeten zoeken.
Kabels zijn al nagekeken op evt. breuken maar volgens de fietsenmaker kunnen ze niet zelf de motor open maken voor evt. de Trapkracht sensor. Trouwens ze hebben ook geen idee hoe die er precies uitziet en of ze hem eruit kunnen halen en of ze daarna alles er weer goed in krijgen. Ook weten ze niet of ze wel iets kunnen doen aan de Trapkracht sensor.
Ze zijn geen dealer meer van Leader Fox en zodra ze er toch naar bellen met een afgeschermd nummer anders nemen ze niet op, dan verbreekt de de importeur onmiddellijk de verbinding omdat ze niets met hun willen doen, jullie zijn toch geen dealer meer zeiden ze.
De motor opsturen is volgens de fietsenmaker eigenlijk geen optie zeiden ze want dat duurt minimaal 6 weken en dan is het maar de vraag of je er iets mee opschiet, vermoedelijk zeggen ze nieuwe kopen is het advies.
Is er misschien iemand die een tip heeft?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 jul 2022 19:42

Naar een fietsenmaker gaan die wel dealer is?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 25 jul 2022 19:45

Ik heb helaas geen tip die je zou kunnen helpen, daar ben ik onvoldoende (elektro-)technisch voor onderlegd.
Wat de importeur doet is niet toegestaan, die moet de service blijven verlenen. Dat ze zo handelen geeft wel aan dat je nooit van dat merk iets moet kopen.
In de tussentijd kan je het hard spelen met je fietsenmaker (los het maar op, linksom of rechtsom), een andere fietsenmaker bezoeken die nog wel dealer is, of zelf contact opnemen.

Overigens geeft de website van Leader Fox al weinig vertrouwen, geen adres, geen telefoonnummer, en dealer locator werkt niet.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 25 jul 2022 19:50

Met de importeur heb je niets te maken. Je hebt hem van je (?) fietsenmaker gekocht. Daar moet je zijn bij klachten.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 jul 2022 20:32

pino schreef: 25 jul 2022 19:50 Met de importeur heb je niets te maken. Je hebt hem van je (?) fietsenmaker gekocht. Daar moet je zijn bij klachten.
En je hoeft zakelijk gezien geen medelijden met hem te hebben als dat ten koste gaat van jezelf.
hun fietsen.

Plaats reactie