Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2020 19:09

Einstein schreef: 03 jan 2020 16:51 Tussen de 2 en 3.
Klopt het dat ze de 25 km/p/u niet allemaal halen?
Dat klopt w.s. niet
Mijn vrouw heeft een loodzware Sparta ION van 8 jaar oud en die haalt moeiteloos 26 km/u.
Gemiddeld 26 haal je met zo'n ding echt niet, daarvoor is de (ondersteunde) top te laag...
Windje mee rij je met een racefiets lachend weg van een gewone pedelec. of zit je te ergeren dat het niet opschiet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 03 jan 2020 19:29

@Lcsmet als je dan iemand die niet de moeite neemt om zelf wat onderzoek te doen, wilt adviseren, moet je het wel goed doen.

Voor het besturen van een speed pedelec heb je minimaal een bromfietsrijbewijs nodig, Hij valt onder de bromfiets wetgeving. Dus helm, verzekering (kenteken) en andere voorzieningen gelijk een bromfiets zoals spiegel en claxon.

Voor een gewone e-bike (noem jij dat een pedelec?) gelden al deze zaken niet, ook niet voor sommige.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 03 jan 2020 19:44

Lcsmet had het waarschijnlijk over de Belgische wetgeving: hier geen rijbewijs en verzekering verplicht voor een pedelec.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 03 jan 2020 19:54

Ook in Belgie moet je voor een speedpedelec minimaal een bromfietsrijbewijs hebben.

Mogelijk verwarring door benaming. We hebben het in Nederland (ook in België) over een e-bike (fiets met ondersteuning tot 25 km/u) en (speed)pedelec (fiets met ondersteuning tot 45 km/u).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jan 2020 20:07

alliance_0 schreef: 03 jan 2020 19:54 Ook in Belgie moet je voor een speedpedelec minimaal een bromfietsrijbewijs hebben.

Mogelijk verwarring door benaming. We hebben het in Nederland (ook in België) over een e-bike (fiets met ondersteuning tot 25 km/u) en (speed)pedelec (fiets met ondersteuning tot 45 km/u).
Oeps, ik ben al wat ouder en had er bij aankoop van mijn speedpedelec, die ik ondertussen al terug verkoch heb trouwens, niet bij stilgestaan dat ik een AM rijbewijs nodig had op met een speedpedelec te rijden.
Maar je hebt gelijk, je moet in Vlaanderen (België?) minimum een AM rijbewijs hebben om met een speedpedelec te mogen rijden.

Bron: Vlaanderen.be

Ik pas mijn post wel even aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2020 23:00

Leg ook nog even uit wat een AM rijbewijs is....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 03 jan 2020 23:03

Gewone e-fietsen halen allemaal 25 km/h, meestal valt de ondersteuning uit bij 27 km/h. Gemiddelde snelheid van 20 - 22 km/h is haalbaar.
Bosch motor vind je veel maar ook Shimano, Yamaha, Brose. Ik zou altijd een accu kiezen van min 500w/h om voldoende autonomie te hebben, ook omdat het accuvermogen met de jaren vermindert.
Ik denk dat je moeilijk een speedpedelec gaat vinden voor minder dan 3000 €.
Kijk eens bij Merida als je een sportieve e-bike zoekt.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 jan 2020 00:34

Voor sommigen is dit misschien een domme vraag ; mag je het AM-rijbewijs niet vervangen (gebruiken ) door je auto-rijbewijs, dat is toch van een hogere categorie.En moet men om een AM te verkrijgen tests , theoretische of op de weg een proef af leggen? (=rijproef)

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 04 jan 2020 09:07

In België is een rijbewijs B ook geldig voor spedelecs .
Er is blijkbaar wel discussie over een (toekomstig) apart rijbewijs
Dirk

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 jan 2020 09:10

In Nederland krijg je het brommerrijbewijs (AM) er gratis bij als je al een auto of motor rijbewijs hebt. Ik heb een A en B rijbewijs (motor en auto). Op het roze pasje staat echter ook het AM rijbewijs aangevinkt. Die kreeg ik er dus gratis bij, want ik heb daar nooit examen voor gedaan. Om los je AM rijbewijs te krijgen (als je nog geen enkel ander rijbewijs hebt) is er volgens mij nu een theorie en praktijk examen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jan 2020 09:26

Keezx schreef: 03 jan 2020 23:00 Leg ook nog even uit wat een AM rijbewijs is....
Dit zijn de regels voor Vlaanderen.
Met het rijbewijs AM mag u deze voertuigen besturen:

- speedpedelecs – snelle elektrische fietsen met trapondersteuning
- bromfietsen met 2 of 3 wielen
- lichte vierwielers – bijvoorbeeld brommobielen – met een leeg gewicht van 350 kg.

Ze hebben een maximumsnelheid van meer dan 25 km/uur en ten hoogste 45 km/uur. Aan deze voertuigen mag u een aanhangwagen koppelen.


Motorisatie

Speedpedelecs

- Inwendige verbranding: cilinderinhoud van maximaal 50 cc en nettomaximumvermogen van 4 kW
- Elektrische motor: nominaal continu maximumvermogen van 4 kW

Tweewielige bromfietsen

- Inwendige verbranding: cilinderinhoud van maximaal 50 cc
- Elektrische motor: nominaal continu maximumvermogen van 4 kW

Driewielige bromfietsen

- Elektrische ontsteking: cilinderinhoud van maximaal 50 cc
- Inwendige verbranding: nettomaximumvermogen van 4 kW
- Elektrische motor: nominaal continu maximumvermogen van 4 kW

Lichte vierwielers

- Elektrische ontsteking: cilinderinhoud van maximaal 50 cc
- Inwendige verbranding: nettomaximumvermogen van 4 kW
- Elektrische motor: nominaal continu maximumvermogen van 4 kW



Bent u geboren vóór 15 februari 1961? Dan mag u uw voertuig enkel in België zonder rijbewijs besturen.
Rijdt u met een bromfiets klasse A of met een elektrische fiets die maximaal 25 km/uur rijdt? Dan hebt u in België geen rijbewijs nodig.
Hebt u een rijbewijs B of A? Dan mag u daarmee ook een bromfiets klasse B of een speedpedelec besturen. U bent dan automatisch in het bezit van een rijbewijs AM.
Bron: Vlaanderen.be
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 jan 2020 09:52

@Gene waarom alleen naar Merida kijken als je een sportieve e-bike wilt? Er zijn er inmiddels 1001. (Nagenoeg?) alle merken hebben ze. Ik had al eerder gevraagd of het een "boodschappenfiets' moest zijn. Dat zou misschien meer multi-functioneel kunnen zijn. Maar echt, zoek op welk merk dan ook en er komen e-bikes tevoorschijn.
Zonet op fietsenwinkel.nl gekeken, niet als advies om daar te kopen, maar daar staan er ongelooflijk veel. Er zullen nog vele andere sites zijn.
Laatst gewijzigd door Jans op 04 jan 2020 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie