baron062 schreef: ↑11 mar 2019 13:10
..
De automobilist zal ook ruimte moeten hebben om in te halen,...
Waarom?
Als het goed is, zitten brommers (en dus speed pedelecs), met 45 km/u op wegen waar je maximaal 50 km/u mag. De grotere wegen zijn ze weer niet welkom.
Dan hoeft een automobilist echt niet per se in te kunnen halen. Ik zou op de speed pedelec (of brommert) ook dezelfde plek op de weg innemen als motorrijders, dus net links van de as van je rijstrook. Dat is voor jezelf de veiligste plek.
Volgens mij is het juist onderdeel geweest van het plan, toen brommers van het fietspad naar de weg moesten binnen de bebouwde kom, dat daarmee het doorgaande autoverkeer wat opgehouden kan worden.
Overigens kan je hier van alles van vinden. Opwekken van extra irritaties tussen verschillende groepen weggebruikers, dien ten gevolge juist onveiligere (inhaal-) acties in de hand werken etc. Brommers/fietsers die niet goed gezien of ingschat worden (iets wat voor motorrijders ook altijd een punt van aandacht is). Dus of de verkeersveiligheid, onder de streep, gebaad is bij hij het beleid, is maar zeer de vraag.
Als je het mij vraagt, is het prima om alles binnen de bebouwde kom op 50 km/u op de weg toe te laten. Zo min mogelijk wegen die hier vanaf wijken (Delft, met zijn kruithuisweg, deels 100km/u, deels 80 km/u .., met de beatrixlaan dwars door delft, op deels 70 km/u en deels 50 km/u. Zijn allemaal plekken waar de brommers en epedelecs dus niet mogen komen, maar daarvoor/daarna (of bij kruizende wegen), steeds moeten in- en uitvoegen bij fietspaden. Een ringweg van 70 of 80 km/u prima, snap ik nog. Maar al het andere, binnen de bebouwde kom, gewoon lekker op 50 zetten voor t overzicht.