Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mar 2019 14:55

brekson schreef: 11 mar 2019 14:32
RVV schreef: 11 mar 2019 11:55 Principekwestie
Als ik jou ritten bekijk op strava, zie ik KOMs aan 57 gem.
Dan heb je inderdaad geen speedbike nodig :shock:
Niemand heeft een speedbike echt nodig. :lol:

Niet iedereen kan/wil +10 km in alle omstandigheden naar het werk rijden met de fiets.
Als een elektrische al dan niet speed fiets dan maakt dat meer mensen de auto in de garage of op de oprit laten staan dan wint iedereen daar mee.
Diegene die met de wagen naar het werk rijden hebben iets meer vrij baan en diegene op de fiets blijven er gezonder mee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 mar 2019 15:36

baron062 schreef: 11 mar 2019 13:10 ..
De automobilist zal ook ruimte moeten hebben om in te halen,...
Waarom?
Als het goed is, zitten brommers (en dus speed pedelecs), met 45 km/u op wegen waar je maximaal 50 km/u mag. De grotere wegen zijn ze weer niet welkom.

Dan hoeft een automobilist echt niet per se in te kunnen halen. Ik zou op de speed pedelec (of brommert) ook dezelfde plek op de weg innemen als motorrijders, dus net links van de as van je rijstrook. Dat is voor jezelf de veiligste plek.

Volgens mij is het juist onderdeel geweest van het plan, toen brommers van het fietspad naar de weg moesten binnen de bebouwde kom, dat daarmee het doorgaande autoverkeer wat opgehouden kan worden.

Overigens kan je hier van alles van vinden. Opwekken van extra irritaties tussen verschillende groepen weggebruikers, dien ten gevolge juist onveiligere (inhaal-) acties in de hand werken etc. Brommers/fietsers die niet goed gezien of ingschat worden (iets wat voor motorrijders ook altijd een punt van aandacht is). Dus of de verkeersveiligheid, onder de streep, gebaad is bij hij het beleid, is maar zeer de vraag.

Als je het mij vraagt, is het prima om alles binnen de bebouwde kom op 50 km/u op de weg toe te laten. Zo min mogelijk wegen die hier vanaf wijken (Delft, met zijn kruithuisweg, deels 100km/u, deels 80 km/u .., met de beatrixlaan dwars door delft, op deels 70 km/u en deels 50 km/u. Zijn allemaal plekken waar de brommers en epedelecs dus niet mogen komen, maar daarvoor/daarna (of bij kruizende wegen), steeds moeten in- en uitvoegen bij fietspaden. Een ringweg van 70 of 80 km/u prima, snap ik nog. Maar al het andere, binnen de bebouwde kom, gewoon lekker op 50 zetten voor t overzicht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

baron062
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 11 mar 2019 15:45

Waarom?

Omdat die klote automobilisten niet op te voeden zijn EN de gemiddelde speedpedelec berijder geen 45 km/uur haalt. Iets met de tering naar de nering zetten, hoewel ik ook liever zou zien dat hier op gehandhaafd wordt. En dat lukt alleen als die SPer voor en achter een cameraatje monteert.....

Edit: in die eerste regel chargeer ik, een beetje...

bikerke
Forum-lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 11 mar 2019 17:00

RVV schreef: 11 mar 2019 11:21

Ik zie het probleem van tegenwind eigenlijk niet. Weken achter mekaar EN in de ochtend EN in de avond tegenwind is natuurlijk onzin. Ik fiets elke dag tussen de 60 en 100 km woon-werk-woon en ik heb of in de ochtend tegenwind of in de avond. Voor mij zal het altijd een nogo blijven om electrisch te fietsen.
S'morgens westenwind, s'avonds een noordwestenwindje...... Eerst rechtsvoor en bij terugrijden linksvoor.
En telkens alleen 25km tegen de wind trappelen, geestig is anders.
En mensen met "principes", ik hoor ze graag bezig. Tot ze veranderen van gedacht.....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2019 17:30

RVV heeft aardig bewezen zich aan zijn fietsprincipes te houden ;-)

Ik heb de knop omgezet en zie inmiddels de voordelen wel. Ik vind fietsen leuk, maar niet zooooooo leuk dat ik elke dag woon-werk met de racer wil doen.

33km op de racefiets (wat ik zomers best wel doe) vs. Stromeren scheelt mij 25min rijden, niet douchen op kantoor en minder/geen last van tegenwind.
Die tijd maal 2 is een uur per dag die ik ook nuttig kan besteden. Ieder zijn keuze, maar diep respect voor de ‘echte’ fietsers die zulke afstanden doen.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 mar 2019 17:41

Met mijn 15 km enkele reis heb ik makkelijk praten (alhoewel ik nu niet bepaald uit kijk naar de 6-7 Bft pal tegen die me zo te wachten staat), maar eerlijk gezegd snap ik Daniël heel goed. Bij een dergelijke afstand wordt mijn commuter irritant, en zou ik op de racer "moeten". Dat impliceert douchen en uitgebreid omkleden, en dus veel extra tijd en gedoe, en dat zou ik er ook niet voor over hebben.
Een "gewone" ebike snap ik dan weer minder. Die gaan te langzaam om er voordeel van te hebben. Waar ik vooral helemaal niets van snap is dat de industrie het voor elkaar heeft gekregen om de ebike in alle rangen van de samenleving sociaal geaccepteerd te krijgen. 20 jaar geleden had je de spartamet, maar dat wilde je als jong persoon nog niet dood gevonden op worden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2019 18:18

Ik kleed ook om op de Stromer. Casual kleding is ruk bij iets teveel inspanning en bij (zij)tegenwind verlies je gewoon teveel topspeed en/of vreet hij stroom.
Op werk douchen hoeft niet ‘s morgens: tandje rustiger rijden en je zweet niet, mits goede kleding.
Less is bore

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 11 mar 2019 18:25

Even een andere vraag? Hoe verhouden zich de onderhoudskosten van een speedpedelec tov een racefiets? (Bij dezelfde kilometrages)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 mar 2019 18:32

Bij een achterwielaandrijver niet extreem afwijkend denk ik. Ketting wordt niet extra belast en qua cassette hoef je alleen de 13-14-15 een keer extra tw vervangen ipv hele cassette. Bij een middenmotor krijgt de drivetrain wel serieus extra te lijden.
Banden zijn duurder, maar gaan waarschijnlijk ook iets langer mee.

Twee dingen die het duur kunnen maken: storing buiten de garantie en je hebt een 25nm momentsleutel nodig met een T70 torx-bit in mijn geval als je zelf achterwiel los wil maken (bandenwissel, cassette).
Less is bore

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 11 mar 2019 18:50

daniel1975 schreef: 11 mar 2019 18:18 I
Op werk douchen hoeft niet ‘s morgens: tandje rustiger rijden en je zweet niet, mits goede kleding.
Douchen vind ik hier een non-argument (als we ervan uitgaan dat ook niet-fietsers zich wassen).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2019 19:54

Jij doucht iedere ochtend op je werk als je uit de auto stapt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 11 mar 2019 20:13

amclassic-fan schreef: 11 mar 2019 19:54 Jij doucht iedere ochtend op je werk als je uit de auto stapt?
In dat geval zou ik eerst thuis douchen en dan vertrekken.

Plaats reactie